Verschil Lens en Objektiv?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Dorus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Verschil Lens en Objektiv?

Bericht door Dorus » di okt 23 2012 10:24 am

Klopt :)
Ik ben uitgegaan van het standpunt dat commerciele links niet zijn toegestaan op het forum.
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di okt 23 2012 10:43 am

Oscar is een Nikon verzamelaar en laat verschillende versies van de Nikkor 50mm AF en AF-D zien, hij verkoopt ze volgens mij niet.

Nu is alleen nog de AF-D versie van deze twee te koop.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... -af-nikkor

Deze heeft standaard geen zonnekap en in de link hierboven zie je onder "optionele accessoires" dat de HR-2 zonnekap geadviseerd wordt. Maar aangezien de fronlens redelijk diep ligt is hij niet echt nodig.

Daarnaast is de 50mm f/1.8 AF-S sinds vorig jaar te koop en produktie van de AF-D zou zomaar kunnen stoppen. Het prijsverschil tussen de AF-D en AF-S wordt steeds kleiner.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » di okt 23 2012 11:45 am

ArendV schreef:Daarnaast is de 50mm f/1.8 AF-S sinds vorig jaar te koop en produktie van de AF-D zou zomaar kunnen stoppen. Het prijsverschil tussen de AF-D en AF-S wordt steeds kleiner.
Is het de moeite waard om over de AF-S na te denken?
Het enige voordeel is toch de interne motor en daardoor snellere AF.........
Groet, Dorus

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di okt 23 2012 12:00 pm

emdeklerk schreef:Ik denk dat Oscar die letters zelf heeft toegewezen om de verschillende versies van de 1,8/50mm aan te geven.
Er zijn verschillen in vormgeving, kijk bijvoorbeeld maar naar de scherpstelring en -rubber.
Mooi hè, die opgeplakte serienummertjes, en "Made in China"?
Ik denk dat Oscar veel reist en overal de plaatselijke versie van de 1,8/50mm koopt...
Als je goed kijkt heeft Oscar gewoon 4 verschillende aanzichten van de zelfde lens gepost, deze aanzichten heeft hij A,B,C en D genoemd.

"Occams Razor" ;)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di okt 23 2012 12:02 pm

Dorus schreef: Is het de moeite waard om over de AF-S na te denken?
Hmmm, AF-S? Levensduur? Mechanische betrouwbaarheid? Ik heb nog altijd daar zo m'n twijfels bij... :?:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di okt 23 2012 12:08 pm

Dorus schreef: Is het de moeite waard om over de AF-S na te denken?
Afgezien van de bedenkingen over betrouwbaarheid op langere termijn, is AF-S voor wat betreft de 50mm brandpunten beslist niet sneller. Mogelijk wel wat stiller tijdens scherpstellen. De optische kwaliteit is daarbij wel ietsje beter dan de oudere AF-D versies. Met name de scherpte in de hoeken en voor wat betreft bokeh.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » zo okt 28 2012 9:18 pm

Mag ik concluderen dat ik net zo goed een Nikon 50mm f/1.8D AF op mn D200 body kan zetten dan een Nikon AF-S 50mm f/1.8G ?
Of is het Optische kwaliteit van de Nikon AF-S 50mm f/1.8G het prijsverschil van +/- 4 tientjes waard?
Groet, Dorus

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 29 2012 11:56 am

Of de optische verbetering 4 tientjes waard is kun je alleen voor jezelf beoordelen.
Naar mijn idee is 4 tientjes een uitermate makkelijk te overbruggen prijsverschil, dat je na 2 dagen vergeten bent, zo niet direct.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma okt 29 2012 12:02 pm

Léon Obers schreef:Of de optische verbetering 4 tientjes waard is kun je alleen voor jezelf beoordelen.
Naar mijn idee is 4 tientjes een uitermate makkelijk te overbruggen prijsverschil, dat je na 2 dagen vergeten bent, zo niet direct.
Plus dat met de 1.8G ook nog standaard een zonnekap wordt meegeleverd, terwijl de prijs van de 1.8D zonder zk is.
Jur

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » ma okt 29 2012 12:04 pm

Kijk in de laatste alinea van de conclusie. Let op dat er getest is op een FX formaat.

Groet Hans.

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » ma okt 29 2012 12:33 pm

Het ging mij eigenlijk ook niet om die 4 tientjes maar meer om de kwaliteit van de lens in z'n geheel.
En betrouwbaarheid van het mechanischme.
Maar goed eerlijk is eerlijk voor het geld wat zo'n lens kost kan men geen bult vallen.

[quoted]Verdict
The Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G is a very solid performer that delivers very good to excellent sharpness across most of the FX frame.

Typical for a fast prime there is some vignetting wide open as well as bokeh fringing. CAs and distortion are moderate. The bokeh quality is not stellar, but quite good for this lens class.

The build quality is good and in line with other Nikon lenses in this segment. Thanks to a silent wave drive, AF action is silent and reaonably fast (for the typical usage of such a lens).

Compared to its predecessor (the Nikkor AF-D 50mm f/1.8 ) the new AF-S lens delivers better border resolution and improved bokeh, but has gained some weight and especially size. The better performance also comes along with an increased price. In Europe, the lens is expected to ship in early June 2011 with an estimated street price around 200 EUR.
[/quoted]

Weliswaar testoordeel op basis van een FX.

De iets betere resulaten geven de doorslag.
Over een lenskap op 'n 50mm had ik nog gedacht, dat er op de AF-S wel een zit is een pre.
Het wordt voor mij de AF-S.

Bedankt, aan allen, voor de hulp .
Groet, Dorus

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”