Verschil Lens en Objektiv?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Dorus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Verschil Lens en Objektiv?

Bericht door Dorus » zo okt 21 2012 8:08 pm

Wat is het verschil tussen de volgende twee??

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8 D LENS
Afbeelding

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8 D Objektiv
Afbeelding

Vervolgens de vraag wat de verschillen zijn tussen f/1.8, f/18B, f/18C, f/18D, etc.......?
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED

iefie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Verschil Lens en Objektiv?

Bericht door iefie » zo okt 21 2012 8:16 pm

Geen verschil, zijn dezelfde.
De andere heb ik geen ervaring mee
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 21 2012 8:21 pm

Geen.

Het woord "objectief" wordt in de volksmond "lens" genoemd.
Een objectief is een samenstelling van verschillende lenzen.
Afgezien van een voorzetlens en een M42 adapter met correctielens (wat uit één lensdeel bestaat) gaat het bij fotografie altijd om "objectieven".
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 21 2012 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo okt 21 2012 8:21 pm

In een bril zitten lenzen.
Op een camera zit een objectief.
Een objectief is opgebouwd uit lenzen.
Helaas is in het spraakgebruik voor velen het woord lens gekomen in plaats van het correcte woord objectief.
(Zelfs hebben velen - ook op dit forum, waar men toch geacht wordt beter te weten - het vaak over lensen met een s. Maar dat heeft meer met de verpaupering en de afbraak van de Nederlandse taal te maken.)
In de door u getoonde advertentie van onze Oosterburen - gezien de beziging van de term Objektiv - gaat het in beide gevallen om objectieven, maar ook daar wordt ten onrechte vaak het woord lens gebruikt waar men objectief zou dienen te gebruiken.
Waar u de letters A, B, en C vandaan haalt weet ik niet, maar de D in de benaming geeft aan dat het objectief in combinatie met de juiste camera in staat is de afstand (Distance, vandaar D) van het onderwerp te betrekken in de berekening die leidt tot de juiste belichting bij flitsopnamen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 21 2012 8:49 pm

Overigens heb je ook nog objectieven met G aanduiding

Nikon Artikel:

Het enige verschil tussen Nikon AF-D en AF-G objectieven is dat AF-G objectieven geen diafragmaring bevatten. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat maar weinig professionele fotografen tegenwoordig objectieven met een diafragmaring gebruiken, aangezien de belichting veel gemakkelijker en sneller elektronisch met 1/3 stop kan worden aangepast via de bedieningsknoppen, hoe ervaren de gebruiker ook is.

Een tweede voordeel is de aanzienlijke gewichtsbesparing. Net als D-type objectieven geven G-type objectieven afstandsinformatie voor systemen met 3D-matrixmeting door aan de camera. De afwezigheid van een diafragmaring is van invloed op de compatibiliteit van het objectief met bepaalde camera's.

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » zo okt 21 2012 9:19 pm

Dank voor de interessante reacties.
Ik kwam tot de vraag omdat er verschillende plaatjes bij werden getoond met als enige verschil Lens en Objectiv.
Het betreft idd van een Duitse site :)
Maar er worden toch echt verschillende obkjectivs getoond????? met verschillende prijzen.

De A, B, C, D had ik gezien bij een homepage (clublid??????) http://www.oscars-collection.nl/?page_id=1603
Bij de tekst van de laatste 4 foto's staat AF-Nikkor-50mm-F1.8D-2285255-2010-A , AF-Nikkor-50mm-F1.8D-2285255-2010-B,
AF-Nikkor-50mm-F1.8D-2285255-2010-C, AF-Nikkor-50mm-F1.8D-2285255-2010-D.
Iedere keer weer dezelfde aanduideling met een letter verschil...........
Groet, Dorus

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 21 2012 9:26 pm

Dorus schreef: Iedere keer weer dezelfde aanduideling met een letter verschil...........
Tja, wat mensen zelf allemaal niet voor codes eraan geven om 4 in oorsprong zelfde soort brandpunten/objectieven voor het gemak uit elkaar te houden. Wil niet zeggen dat het een officiële codering is. Door de jaren heen hebben objectieven kleine veranderingen ondergaan.

Hier een lijst van alle Nikon objectieven met Nikon F-bajonet: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » zo okt 21 2012 9:40 pm

Oke dank.
Toch vreemd dat er dan ondanks de A,B, C en D dan toch 4 x hetzelfde serienummer vermeld wordt (ik ging ervanuit dat dat het serienummer is).

De link met de Nikon Objectieven die is ook al nieuw voor me :)

Is het enige verschil in de foto's die ik poste dan de toevoeging van lenskap en beschermdop?
Ze stonden zo vermeld op een verkoop site met verschillende prijzen vandaar de verwarring.
Groet, Dorus

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » zo okt 21 2012 9:56 pm

Dorus schreef:Oke dank.
Toch vreemd dat er dan ondanks de A,B, C en D dan toch 4 x hetzelfde serienummer vermeld wordt (ik ging ervanuit dat dat het serienummer is).

De link met de Nikon Objectieven die is ook al nieuw voor me :)

Is het enige verschil in de foto's die ik poste dan de toevoeging van lenskap en beschermdop?
Ze stonden zo vermeld op een verkoop site met verschillende prijzen vandaar de verwarring.
Zou het niet gewoon zijn dat die letter de volgende foto aangeeft? Foto , Foto A, Foto B, Foto C............ :?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » zo okt 21 2012 11:22 pm

Frank R schreef: Zou het niet gewoon zijn dat die letter de volgende foto aangeeft? Foto , Foto A, Foto B, Foto C............ :?
Lijkt me duidelijk weergegeven op de site. Lenstype,serienummer,bouwjaar en volgnummer. Of ik moet er compleet naast zitten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 22 2012 12:26 am

Op de bewuste site http://www.oscars-collection.nl/?page_id=1603" onclick="window.open(this.href);return false;
die ik nu beter bekeek, gaat het kennelijk om twee verschillende objectieven die aangeboden worden.
2 foto's van het eerste objectief, één foto zonder letter + de ander met toevoeging B
4 foto's van het tweede objectief genummerd A t/m D

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma okt 22 2012 8:44 am

Ik denk dat Oscar die letters zelf heeft toegewezen om de verschillende versies van de 1,8/50mm aan te geven.
Er zijn verschillen in vormgeving, kijk bijvoorbeeld maar naar de scherpstelring en -rubber.
Mooi hè, die opgeplakte serienummertjes, en "Made in China"?
Ik denk dat Oscar veel reist en overal de plaatselijke versie van de 1,8/50mm koopt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma okt 22 2012 8:59 am

Beetje aparte site van die Oscar...
Nederlandse keywords in de balk bovenaan het scherm en dan engelstalige teksten... Zoals het kopje 'Digitaal'.
En dan praten over 'Lenzen' terwijl het objectieven zijn...
Het gebruik van een spellchecker zou ook geen overbodige luxe zijn... :(

Nog iets. :twisted:
Moet de titel van dit topic niet zijn: "Lins oder Objektiv" of anders "lens of objectief"? :mryellow:

Zoals Leon al aangaf, hier http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html" onclick="window.open(this.href);return false; vind je een zeer uitgebreid overzicht van allerlei Nikon/Nikkor objectieven.

Dorus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dorus » ma okt 22 2012 8:52 pm

Ik vind het nog steeds vreemd dat ik beide objectieven, zoals de eerste post van dit topic, voor verschillende prijzen staan vermeld op een en dezelfde site.
Het enige verschil wat ik zie is dat de ene wel een lenskap en dop heeft en de andere niet.
Dank allen voor de reacties.
Groet, Dorus

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 22 2012 10:33 pm

Ik zie helemaal geen prijzen, alleen die foto's.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”