Vervanging kitlens D90

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vervanging kitlens D90

Bericht door Willem v D » do okt 25 2012 9:47 pm

van deze 3 lenzen zou ik gaan voor de tamron, vooral omdat je aangeeft dat je graag binnen fotografeert.
2.8 over het gehele bereik en tot 50 of 55mm is al genoeg zoom voor binnen gebruik.

Er zijn hier genoeg mensen die van een goede lens (zoals de sigma 17-70 of nikon 16-85) over zijn gestapt naar een tamron 17-50.
zoek maar eens op het forum naar de tamron er zijn geen tot weinig slechte berichten hier over.

vc/vr is op deze mm niet van belang bij meer tele is het meer van belang

M@rcel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door M@rcel » do okt 25 2012 10:07 pm

Het is dat ik de D90 ga vervangen door de D600 of de D400, anders zou ik zelf gaan voor de sigma 17-50: http://www.bythom.com/Sigma17-50mm_lens_review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do okt 25 2012 11:28 pm

Willem v D schreef:van deze 3 lenzen zou ik gaan voor de tamron, vooral omdat je aangeeft dat je graag binnen fotografeert.
2.8 over het gehele bereik en tot 50 of 55mm is al genoeg zoom voor binnen gebruik.

Er zijn hier genoeg mensen die van een goede lens (zoals de sigma 17-70 of nikon 16-85) over zijn gestapt naar een tamron 17-50.
zoek maar eens op het forum naar de tamron er zijn geen tot weinig slechte berichten hier over.

vc/vr is op deze mm niet van belang bij meer tele is het meer van belang
Ik heb eerst de Nikkor 18-70 mm gehad ben toen overgestapt op de Sigma 17-70 mm was al een hele verbetering t.o.v. de Nikkor maar was niet lichtsterk genoeg bij een beetje inzoomen zat je al snel aan de 4.5 wat echt niet lichtsterk is en daarom de Tamron in oerversie gekocht zonder VC en zonder motor ingebouwd.
Wat was dit een verademing 2.8 over het hele zoombereik en echt retescherp.
Dus niet zeuren en gewoon voor de Tamron gaan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr okt 26 2012 1:04 am

George Fennes schreef: Ik heb eerst de Nikkor 18-70 mm gehad ben toen overgestapt op de Sigma 17-70 mm was al een hele verbetering t.o.v. de Nikkor maar was niet lichtsterk genoeg bij een beetje inzoomen zat je al snel aan de 4.5 wat echt niet lichtsterk is en daarom de Tamron in oerversie gekocht zonder VC en zonder motor ingebouwd.
Wat was dit een verademing 2.8 over het hele zoombereik en echt retescherp.
Dus niet zeuren en gewoon voor de Tamron gaan.

Groetjes George :D
Ja, ja dat laatste zou ik ook zeggen als je "Tamron George" als bijnaam hebt hier. :D Maar als fervent 17-50 gebruiker moet ik je natuurlijk wel gelijk geven. :wink:
Nikon Z Z & de maskers

marlo3s

Bericht door marlo3s » zo okt 28 2012 10:25 am

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb van iemand nog een advies gekregen om voor de 18-200 van nikon te gaan. Iemand daar ervaring mee? Wellicht wel handig voor op reis ivm het grote bereik.
Over de tamron ben ik erg enthousiast maar ik heb ook al de lichtsterke 35mm 1.8.
Laatst gewijzigd door marlo3s op wo okt 31 2012 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem v D
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem v D » zo okt 28 2012 1:58 pm

Leuke lens voor vakantie als je geen lenzen wil wisselen, maar optisch niet super goed, zeker niet voor binnen.
En voor binnen zal je beter foto's krijgen met de 18-55 die je al hebt , dan met de 18-200 die ze aan prijzen
Dan denk ik dat je beter een 55-200 bij je 18-55 kan kopen dan de 18-200.
dan is er misschien nog wat geld over voor een 2.8 zoom lens.

mijn mening maar je moet zelf gaan kiezen wat je wilt

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo okt 28 2012 3:17 pm

Wat betreft de Sigma, lees dit draadje eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 01#p503904" onclick="window.open(this.href);return false;
En kijk vooral naar de koppeling "deze tool" die ik uit een berichtje heb gehaald van CDesign op pagina 2 van dat draadje, waarmee je handig bepaalde objectieven kunt vergelijken.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » zo okt 28 2012 9:02 pm

Ik ben zelf erg tevreden met mijn 18-200 lens en dan vooral op vakantie of op stedentripjes. Geen gezeul met meerdere lenzen. Camera en lens aan de sunsniper en gewoon lekker foto's maken. Persoonlijk vind ik het kwaliteitsverschil niet groot genoeg ten opzichte van het gebruiksgemak. Probeer toch de lenzen eerst zelf in een fotowinkel om er goed gevoel bij te krijgen. Met name het gewicht van de 18-200 kan wel even wennen zijn. Succes en wijsheid met je keuze.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo okt 28 2012 9:20 pm

Marloes, je reden om de 18-55 te gaan vervangen was betere kwaliteit.
marlo3s schreef:Nu wil ik mijn kitlens graag vervangen voor een echte goede standaardlens
Het advies van de 18-200 kan ik dan niet plaatsen, die biedt gemak - minder wisselen - maar zeker geen betere kwaliteit dan de 18-55.
Alle genoemde upgrades in dit draadje zullen een verbetering t.o.v. de 18-55 geven. De Sigma 17-70 is ook in te zetten bij het fotograferen van insecten, de Nikkor 16-85 is optisch iets beter en de Tamron en Sigma 17-50 zijn lichtsterker maar hebben iets minder tele.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » ma okt 29 2012 12:07 am

Als TS nu (snel) lid wordt..... er komen 2 glasdagen aan (Nikon en sigma), dan kan ze toch een heleboel uitproberen........

Er staan hier allerlei adviezen, maar uiteindelijk gaat het er toch om of je het een fijn huwelijk vindt.

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » ma okt 29 2012 6:41 am

Pjerry schreef:Er staan hier allerlei adviezen, maar uiteindelijk gaat het er toch om of je het een fijn huwelijk vindt.
Precies, en dan wordt het misschien wel de 18-300 van Nikon? :mrgreen:
Groet,
JW

marlo3s

Bericht door marlo3s » ma okt 29 2012 11:28 am

Thanks voor de reacties, de 18-200/300 valt hierdoor weer af. Ik ga zeker voor meer kwaliteit, scherpte, contrast :)

Het liefst ga ik voor lichtsterkte dus de tamron maar dan zit ik toch wel erg met het beperkte bereik. Met lenswissel heb ik geen moeite. Dus dan kom ik al snel op de sigma uit maar daar zijn de reviews erg wisselend. De nikon vind ik qua bereik prima maar daar zit ik weer met de lichtsterkte. Eigenlijk wil ik een 16-85 2.8 :wink: jammer dat die niet bestaat (en daarnaast waarschijnlijk onbetaalbaar zou zijn...)

Ik vind overigens fotograferen bij concerten en feesten erg leuk, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een lichtsterke lens. Maar daarnaast kan ik op mijn D90 de ISO behoorlijk hoog zetten om toch nog best goede fotos te krijgen.. DILLEMA'S!! Maar misschien moet ik niet willen proberen een lens voor dergelijke zaken en voor reizen te combineren..

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » wo okt 31 2012 10:41 pm

De tamron 17-50 is een fantastisch objectief. Maar voor op reis kan ik me 18-200 als reislens ook goed voorstellen. Misschien minder van kwaliteit, maar je zal maar in een prauw zitten en iemand begint te roepen 'tijger! tijger!' Met je 18-200 heb je misschien een stukje herkenbaar tijger in beeld.
Je kunt ook eens je licht opsteken op deze site. Kun je lensen vergelijken.

http://www.pixel-peeper.com

Om het makkelijker te maken :(

marlo3s

Bericht door marlo3s » vr nov 02 2012 12:36 pm

Leuke site Ed! Maar... ik heb m'n keuze al gemaakt :D , ik ga toch voor de Tamron 17-50. Ik heb deze week de Nikkor 16-85 geleend van vrienden maar ik merk dat ik de lichtsterkte toch wel heel erg fijn vindt en die miste ik ook echt op het Nikkor objectief. De 18-200 vind ik voor reizen wel leuk maar hij wordt me van verschillende kanten afgeraden. Ik nam hem in overweging omdat ik hem 2e hands kopen van een fotograaf maar die is inmiddels al verkocht en nieuw vind ik dat niet het geld waard.

Dus het wordt de Tamron 17-50 2.8. Morgen naar winkel :D kan niet wachten!
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en adviezen!

marlo3s

Bericht door marlo3s » vr nov 02 2012 12:39 pm

Ps. In Afrika is een telelens onmisbaar bij safari's en dieren spotten maar ik verwacht in Vietnam geen wilde tijgers tegen te komen. Althans dat hoop ik niet :roll: hihi

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”