Vervanging kitlens D90

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
marlo3s

Vervanging kitlens D90

Bericht door marlo3s » di okt 23 2012 4:38 pm

Hoi allemaal,

Ik ga binnenkort een reis naar Vietnam maken en wil natuurlijk terug komen met een reeks van fantastische foto's.

Ik heb een D90 en heb nu nog mijn standaardlens 18-55 erop zitten en heb een 35 mm 1.8. Nu wil ik mijn kitlens graag vervangen voor een echte goede standaardlens en mijn oog is gevallen op de:

Nikon 16 - 85 f 3.5 - 5.6
Sigma 17 - 70 f 2.8 - 4.0

Ik heb van beide objectieven al eea gelezen op verschillende forums e.d. maar ik kom er niet uit. Ze passen beide binnen mijn budget. Wat is jullie advies?

Ik twijfel of de 2.8 van sigma werkelijk veel verschil gaat opleveren (omdat ik ook al de 35 mm 1.8 heb) of dat ik meer ga hebben aan het iets groter bereik van de Nikon.

Alvast bedankt,
Groet Marloes

Willem v D
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vervanging kitlens D90

Bericht door Willem v D » di okt 23 2012 6:32 pm

Beste Marloes

zelf ben ik een tevreden gebruiker van de Sigma 17-70 deze had ik afgelopen jaar gekocht ter vervanging van de 18-55 kitlens.
Ik kan hem zeker aan raden, wel 1 min puntje en dat is dat de zoom linksom ipv rechtsom werkt.
verders heb ik bijna alleen deze lens er op zitten. hiernaast gebruik ik een tamron 70-300, deze vullen elkaar goed aan naar mijn idee.
maar als ik de kans heb om de 17-70 voor een 17-50 2.8 kan ruilen doe ik dat meteen, volgens vele is dit 2 stappen naar voren of naar achter toe zetten.

over de nikon 16-85 kan ik weinig zeggen, die heb ik nooit gehad.

mvg willem

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » di okt 23 2012 6:53 pm

De 16-85 is een fantastisch objectief. Heb hem zelf heel lang gehad maar vervangen voor een tamron 17-55 zonder vr waar ik uitermate content mee ben.
Nikon Z Z & de maskers

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » di okt 23 2012 7:30 pm

Marloes,

zelf heb ik de Nikon 16-85 en daar ben ik bijzonder happy mee. Als je verder zoekt op het forum zul je meer zeer tevreden gebruikers treffen. Maar vermoedelijk zijn er ook (veel) tevreden gebruikers van de Sigma 17-70. Ik heb wel eens overwogen de Nikon17-55 f/2.8 aan te schaffen, maar deze lens is veel duurder. Het bereik van de 16-85 ervaar ik als bijzonder prettig, waardoor het een zeer degelijke allround lens is.
En ik heb ook de 35 mm f1.8 voor de "donkere hoejes".

Succes met kiezen en veel plezier in Vietnam. Uiteraard kijken we uit naar de daar gemaakte foto's 8)
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

marlo3s

Bericht door marlo3s » wo okt 24 2012 11:02 am

Dank voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad van beide objectieven al veel tevreden gebruikers gevonden, wat mijn keus natuurlijk extra moeilijk maakt. :P

Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de iets meer lichtsterkte van de sigma lens een merkbaar verschil is. Ik doe ook aan party fotografie waar ik nu voornamelijk mijn 35mm 1.8 voor gebruik maar hier door de brandpuntafstand af en toe in moeilijkheden raak. Ik gebruik hierbij trouwens ook een sb-600.

In eerste instante ga ik voor een leuke allround lens voor mijn reis maar als ik hem ook kan gebruiken voor partyfotografie zou dat een mooie bijkomstigheid zijn :D

marlo3s

Bericht door marlo3s » wo okt 24 2012 11:27 am

Hmm nu komt ook nog de mogelijkheid van de tamron 17 - 50 erbij. Wellicht is dat een goede optie ivm de lichtsterkte bij partyfotografie?
Ik zie dat er een aardig verschil in de prijs zit met of zonder VC, maar hier hoef ik niet op te letten want bij de D90 zit dat ingebouwd toch?

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo okt 24 2012 11:41 am

marlo3s schreef:Hmm nu komt ook nog de mogelijkheid van de tamron 17 - 50 erbij. Wellicht is dat een goede optie ivm de lichtsterkte bij partyfotografie?
Ik zie dat er een aardig verschil in de prijs zit met of zonder VC, maar hier hoef ik niet op te letten want bij de D90 zit dat ingebouwd toch?
VC is iets anders dan een scherpstelmotor. Maar wees gerust zonder VC met scherpstelmotor werkt prima. De foto's in dit draadje heb ik allemaal geschoten met de Tamron 17-50 zonder VC met scherpstelmotor. foto's
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

marlo3s

Bericht door marlo3s » wo okt 24 2012 12:04 pm

Dank je Jan, wat houdt VC dan in? Ik heb wat op internet gezocht maar kwam er zo snel niet achter..

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » wo okt 24 2012 12:09 pm

marlo3s schreef:Dank je Jan, wat houdt VC dan in? Ik heb wat op internet gezocht maar kwam er zo snel niet achter..
VC=vibratiecorrectie, bij Nikon heet dat VR.
http://issuu.com/interwritelearning/doc ... =%23222222
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 24 2012 12:41 pm

Gebruik lekker de 35mm 1.8, niet zoomen lekker zelf bewegen en goed nadenken wat je op de foto zet ermee. Ik heb bemerkt, maar dat is in de stad, dat een prime prima werkt tov een zoom(18-105) in mijn geval. Ook tijdens mijn laatste reisje in de natuur(oostenrijk) heb ik heel veel de 35mm gebruikt. Kwaliteit ervan is gewoon heel prima.

Natuurlijk snap ik het gemak van de zoomlens prima hoor. Kijk eens op http://www.photozone.de" onclick="window.open(this.href);return false; voor testen van de objectieven die je hebt en noemt als opvolgers. Verder gebruik flickr om resulaten uit de praktijk te vinden.

Succes met je keuze!!

mvg, Peter
Bijna leeg hier....

marlo3s

Bericht door marlo3s » wo okt 24 2012 1:50 pm

Dank voor de reviews Peter.
Ik ben zelf ook groot fan van mijn 35mm objectief en die is sinds ik hem heb eigenlijk bijna niet meer van mn camera af geweest. Toch mis ik in sommige gevallen met name wat groothoek. Dat is toch wel de voornaamste reden van mijn aanvulling. En helemaal handig voor op reis omdat je dan niet altijd de mogelijkheid hebt een stapje naar voor of achter te doen.

Pjerry
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Pjerry » wo okt 24 2012 1:58 pm

marlo3s schreef:Dank je Jan, wat houdt VC dan in? Ik heb wat op internet gezocht maar kwam er zo snel niet achter..
http://www.tamron.eu/be_nl/objectieven/ ... logie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zit ook op mijn Tamron 70-300. Ik weet niet of alle VC's hetzelfde zijn, maar op mijn 70-300 werkt hij meer dan uitstekend. Naar mijn idee beter dan de VR van Nikon.
Maar op jouw brandpuntsafstand is VC veel minder hard nodig, dus daar zou ik me niet op blindstaren.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo okt 24 2012 2:00 pm

marlo3s schreef:Dank voor de reviews Peter.
Ik ben zelf ook groot fan van mijn 35mm objectief en die is sinds ik hem heb eigenlijk bijna niet meer van mn camera af geweest. Toch mis ik in sommige gevallen met name wat groothoek. Dat is toch wel de voornaamste reden van mijn aanvulling. En helemaal handig voor op reis omdat je dan niet altijd de mogelijkheid hebt een stapje naar voor of achter te doen.
Als dit werkelijkzo is, zou ik gewoon lekker die kitlens blijven gebruiken en/of kijken naar een goede groothoeklens.
Groetjes,
Jaap

marlo3s

Bericht door marlo3s » wo okt 24 2012 2:12 pm

Een groothoeklens staat ook zeker nog op mijn verlanglijstje maar dat is voor latere zorg. Voor nu zoek ik een leuk allround objectief voor mijn reis.

Wellicht nog meer adviezen/ervaringen met deze drie objectieven?
Nikon 16 - 85 f3.5-5.6
Sigma 17 - 70 f2.8-4
Tamron 17 - 55 f 2.8

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo okt 24 2012 2:44 pm

In Apeldoorn staat de 17-70 dc versie 2e hands te koop van de Sigma, das de oudere zonder VR/VC/OS (om het makkelijke te maken). Schijnt optisch te vergelijken te zijn met de OS variant, maar heb er geen ervaring mee verder, wel scheelt dat op je budget misschien naar zon vochtig land ;-)
http://www.cameratools.nl/winkel/produc ... il=OCC0048" onclick="window.open(this.href);return false;
Nette prijs?

Testje -> http://www.ephotozine.com/article/sigma ... eview-4191" onclick="window.open(this.href);return false;

De afweging blijft zijn alle 3 nu zoveel beter dat je die overstap maakt?

Overigens, mag ik je ook wijzen op de Sigma 15-30 3.5-4.5, kleiner bereik maar wel meer groothoek, 2ehands niet duur maar heel fijn spul ook!

Peter

p.s. ik zie het enkel en geef door heb verder niks met cameratools ofzo ;-)
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”