Pin-up in de studio en Naturel (portfolio)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Pin-up in de studio en Naturel (portfolio)

Bericht door DannySan » di dec 04 2012 6:14 am

Christhaa schreef:
Skippy schreef:Dat doe ik al, met een poging te stimuleren om je te verbeteren. Pasklaar advies lever ik niet. Veel kijken, lezen, proberen en leren. Je hebt al een voorsprong omdat je creatief bent. Techniek kun je leren, creativiteit in veel mindere mate.
Thanks! Ik wil graag leren, maar waar moet je de info zoeken als je niet weet welke stof je moet weten. Maar toch weet dat er kwalitatief dingen ontbreken...
Hoi Christhaa,

volgens mij krijg je in dit topic al een heleboel tips aangedragen, en die zouden je een heel eind verder kunnen helpen.
Het is natuurlijk aan jou om 'aan te nemen' wat je wilt; maar in dit topic krijg je al een aantal voorzetjes:

- je plaatst je foto's in 'beoordelingen'; dan wil je ze natuurlijk in de hoogst mogelijk kwaliteit plaatsen
- er kan nog wat verbeterd worden aan de belichting
- vlekjes/stofjes op de afbeeldingen
- wellicht nog eens kijken naar de juiste afstand tot je model i.c.m. je objectief (i.v.m. eventuele vertekeningen)
- goed kijken per pose of 'alles goed zit' (zie de opmerking van Leon over de kleding van foto 2)

Inderdaad allemaal 'technische' punten; zoals Skippy ook al zegt: Creatief is er niets mis, dat is ook een stuk lastiger (zo niet onmogelijk?) te beoordelen.
Maar nadat zowel ik als Avado als Dorus als Frank R iets over de belichting hebben gezegd - wat dus op het histogram slaat onder andere, technisch gezien - zeg je zelf "Ik ben niet iemand die eigelijks kijkt naar Histogram.. maar wat ik zo ie zo wel eens in de wandelgang heb gehoord dat je daar niet teveel moet aantrekken want als er in een foto veel wit zit, dan wil je histogram ook al snel clippe."

Bij deze opmerking denk ik, weet je wel wat een histogram precies inhoudt en waarvoor het dient?
Verder weet ik niet hoe je de foto's hebt geschoten (exif-informatie mist), ik neem aan in RAW? Dan kun je de belichting/scherpte achteraf nog heel goed corrigeren (al is het mooier om het 'plaatje' meteen al beter belicht te hebben). Ook alle andere technische zaken zijn prima op internet, of door vragen hier te leren.
Creativiteit niet, en dat heb je juist wel! (wees blij, ik heb de creativiteit van een pindadopje).

Blijven proberen, en de op/aanmerkingen proberen te verwerken in je foto's; dan gaat je kwaliteit alleen maar omhoog.

Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » di dec 04 2012 10:06 am

Christhaa schreef:
Skippy schreef:Dat doe ik al, met een poging te stimuleren om je te verbeteren. Pasklaar advies lever ik niet. Veel kijken, lezen, proberen en leren. Je hebt al een voorsprong omdat je creatief bent. Techniek kun je leren, creativiteit in veel mindere mate.
Thanks! Ik wil graag leren, maar waar moet je de info zoeken als je niet weet welke stof je moet weten. Maar toch weet dat er kwalitatief dingen ontbreken...
Ik denk dat een goede foto-opleiding zeker op zijn plaats is voor jou. Creativiteit is (bijna) niet te leren maar die heb je al in je. Technieken en compositieleer wel.

Bijvoorbeeld klein stukje techniek en compositie.
Wat doen objectieven, het effect van groothoek of tele? En de beperkingen die je dan hebt. Een portret van een heel persoon in een (te)kleine ruimte, waarbij de proporties moeten kloppen? Kan niet met groothoek. Door vertekening krijg je dan al snel een karikatuur.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Christhaa » di dec 04 2012 12:49 pm

Hoi Hoi,

ik volg een opleiding... alleen die opleiding leert me te weinig en heet ook nog 'fotograaf' op ROC friese poort... nog 3 jaar te gaan van de 4...
hihi
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di dec 04 2012 1:47 pm

Christhaa schreef:Hoi Hoi,

ik volg een opleiding... alleen die opleiding leert me te weinig en heet ook nog 'fotograaf' op ROC friese poort... nog 3 jaar te gaan van de 4...
hihi
Zou het kunnen dat het 'technische' deel nog komt?
Of dat er wellicht van je wordt verwacht dat je dat zelf invult?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di dec 04 2012 1:54 pm

Christaa,

Wbt techniek kan je hier heel veel leren, lees de mail van DannySan en Skippy goed. Kijk heel veel naar je histogram en zorg dat de basis foto goed is.
Dat je die achteraf nog verscherpt (detail verscherping mogelijk ook) prima maar zorg voor die basis.

Veel foto's van je zijn naar mijn mening overbelicht, ook al veel al gezegd. Doe daar ook wat mee, anders kom je op dat stuk niet verder als elke serie dit gezegd wordt.
Maak een doelenlijstje, je kan niet alles in 1x goed doen.
Ga aan de slag met je histogram en breidt dat uit als punt 1 goed gaat

Succes
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo dec 05 2012 10:34 am

Christhaa schreef:Hoi Hoi,

hihi
Ik betwijfel of die opleiding je te weinig leert.
Zou het niet zo zijn dat jij veel meer wil dan je kan.

Bijna alle opleidingen leren je in het eerste jaar fotograferen met slechts 1 lamp, eventueel een of meerdere reflectors.
Dat is niet voor niets, belichten met één lamp is al moeilijk genoeg. En ook in de toekomst zal je belichting voor 99% van de tijd bestaan uit 1 hoofdlicht, de rest wordt gebruikt voor invulling en accenten.
Wanneer je meer lampen gaat toevoegen neemt de complexiteit en kans op fouten exponentieel toe met iedere lamp.

Het probleem waar jij tegenaan loopt is precies wat ze bij je opleiding proberen te voorkomen, je bent al met meerdere lampen aan het werken voordat je de basis onder de knie hebt.
Jij wil dingen doen waar een goede fotograaf al af en toe uren mee bezig is. Het is niet voor niets dat “professionele” studio’s vaak hun belichting op de grond en plafond vast hebben geschroefd, en de knoppen van hun lampen hebben afgeplakt zodat er maar niets per ongeluk kan wijzigen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo dec 05 2012 11:46 am

yzf1kr schreef:Het is niet voor niets dat “professionele” studio’s vaak hun belichting op de grond en plafond vast hebben geschroefd, en de knoppen van hun lampen hebben afgeplakt zodat er maar niets per ongeluk kan wijzigen.
Dat is meer gedaan uit efficiency overwegingen om telkens voor dezelfde routinematig terugkerende soort opnamen, dezelfde licht-opstellingen te kunnen reproduceren.

Ik ken een voormalig fotostudio (man is inmiddels gepensioneerd), die indertijd pakweg 8 permanente Sinar-opstellingen had staan. Als die bijvoorbeeld een packshot voor een videorecorder moest fotograferen liep die naar de opstelling voor dit soort apparaten, had een sheet in een lade liggen met de beschrijving erbij hoe hoog het vermogen van de flitser moest zijn, rolmaat om de hoogte van de vlakverlichting even uit te meten. Spande een touwtje van spijker naar spijker over de opnametafel heen om de recorder in een 3/4 stand tegenaan te schuiven, touwtje weer weg. Nog even op de Sinar de scherpte controleren, en voilà binnen 5-10 minuten een packshot à FL 250,- wat indertijd zo'n beetje de basisprijs was voor een 4x5 inch packshot.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Christhaa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Christhaa » wo dec 05 2012 2:23 pm

Ik ben wel iemand die graag onderneemt en school is juist hellemaal niet met Praktijk bezig! in tegen deel! ik vind dat ik vrij weinig leer op school. Dit klinkt misschien afgezaakt maar als ik zeg dat we 4 boeken van fotografie hebben en we ze nooit hoeven mee te nemen naar school.. zegt dit meer voor jullie.. ik zelf sla gelukkig wel thuis deze boeken open, anders was ook niet met Photoshop aan de slag gekunt! School heeft mij nog nooit geleerd om met 1 lamp te werken, dit deed ik al zelf.

Zie foto door mij gemaakt met 1 softbox:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 3584_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Wij praten nooit over een Histogram op school het is zo jammer! Want ik ben iemand waar in dit beroep mijn hart ligt het is gewoon mijn Passie!

Een opnameboek, zou ik prima neer kunnen zetten, 'dan hoeft er toevalig ' niks te veranderen.. dan is het een kwesti van terug zoeken..
Met vriendelijke Groet

Christha

----------------------------------------------------

http://www.fotografechristha.nl
http://www.facebook.nl/fotografechristha

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”