@plinky; bedankt voor het aanbod, tof! Als mijn twijfel zo sterk aan blijft houden zou ik uiteindelijk graag willen bekijken. Mag ik het nog even warm houden?
De 105 2.8 valt boven budget wat ik voor een lens uit wil geven, maar misschien hebben macro lenzen allemaal een andere feeling? Dan is het mss inderdaad wel interessant dat ook eens aan te voelen.
@Dannysan; thx voor het maken van de foto! en @Dutchy: bedankt voor het plaatsen van je foto!
Scherpte is wel cool zeg op alle drie de foto's die geplaatst zijn.
Wat ik me wel afvraag; ik lees met enig regelmaat dat het beter is om handmatig scherp te stellen met macro, zoals @Dannysan ook aangeeft te doen.
Ik ga hierbij vanuit dat het functioneel beter is bij hele kleine onderwerpen zoals insecten ofzo ivm de weinig oppervlak waar de scherpstelling nogal nou komt, klopt dit? Of is het bij een macro lens sowieso ook om andere redenen beter handmatig scherp te stellen,ook bij mens portretten enzo?
Bedankt voor jullie reacties, al vind ik het een moeilijke keus en heb ik nog wel even om het voor mezelf duidelijk te krijgen, erg fijn!
Uiteraard bij meerdere ervaringen, of mensen die beide lenzen hebben (gehad) en de (gebruikers) verschillen naast elkaar kan leggen, hoor ik ook heel graag!