Welke groothoek voor DX?
- Rik Rollinga
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welke groothoek voor DX?
Vergeten te melden:
Bij "equivalent" bedoelde ik "groothoek equivalent"
Als het niet echt hoeft.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
F 2.8 (zoom)objectieven zijn meestal niet bepaald goedkoop. Ik heb aan F4 meestal ruim voldoende, omdat je bij groothoek niet zulke hele snelle sluitertijden nodig hebt en ik meestal toch al diafragmeer om de gewenste scherptediepte te krijgen.Rik Rollinga schreef: - Hij moet wel een beetje open kunnen, ik had gedacht aan F2.8
- Tsja en de prijs, als die rond de €500,- of lager zou kunnen... ...een lens van boven die prijs vind ik mezelfd nog niet waard
Er zijn al aardig wat goede suggesties langsgekomen, want er is voldoende keus zou ik denken.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Aan wat voor een filters denk je dan? ND gaat prima. UV filters hebben geen andere functie dan een goed gevoel geven aan de eigenaren vanwege de bescherming en natuurlijk worden ze graag verkocht door winkeliers vanwege de hoge marges. Polarisatiefilters geven geen mooi resultaat op een flinke groothoek!Rik Rollinga schreef:Ik wil deze groothoek vnl. gebruiken voor landschappen, meren, bergen, sneeuwheuvels etc., dan is het wel een gemis als er geen filter op kan. (Voor een leuke stadsfoto met iets op de voorgrond is inderdaad geen filter nodig)
- Rik Rollinga
- Forumlid
Voor zover ik weet is een CCD niet gevoelig voor UV licht. Misschien kan iemand dat hier bevestigen. Ze proberen me wel iedere keer een UV filter aan te smeren bij camera.nl
Ik had gedacht aan een grijsfilter inderdaad en ook eventueel een polarisatiefilter (nou met dat laatste ga ik wat kritiek over me heen krijgen hè!
)
Ik had gedacht aan een grijsfilter inderdaad en ook eventueel een polarisatiefilter (nou met dat laatste ga ik wat kritiek over me heen krijgen hè!

Als het niet echt hoeft.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
zie deze
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 9&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.belgiumdigital.com/f20/gro ... 64188.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor zover ik weet is een CCD niet gevoelig voor UV licht. Misschien kan iemand dat hier bevestigen
http://pics.idemdito.org/lens/filter-uv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 9&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.belgiumdigital.com/f20/gro ... 64188.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor zover ik weet is een CCD niet gevoelig voor UV licht. Misschien kan iemand dat hier bevestigen
http://pics.idemdito.org/lens/filter-uv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Dan zeg je toch gewoon "NEE". Isse simpel.Rik Rollinga schreef:Ze proberen me wel iedere keer een UV filter aan te smeren bij camera.nl
BTW: ik heb altijd goede ervaringen gehad met de Sigma 10-20mm, gewoon een prima objectief, met een goede prijs/prestatieverhouding.
Maar idd, een circ. pol. filter erop en je krijgt oneven blauwe luchten.

Kijk maar rechtsboven op deze foto, de lucht wordt veel blauwer, dan aan de linkerzijde.

Heb de Sigma 10-20mm destijds verkocht omdat ik naar fullframe toe wilde.
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Even OT dan maar; je kunt eigen berichten gewoon aanpassen.Rik Rollinga schreef:Vergeten te melden:
Wanneer het om een grote aanpassing gaat kun je in de tekst dan even vermelden dat je die gewijzigd hebt, dat is hier de gewoonte heb ik gemerkt.
Verder nog steeds een interessant onderwerp, ik blijf het volgen!
Groet,
JW
JW
-
- Forumlid
de tokina 11-16 2.8 dll is te koop voor 650 euro en 680 bij konijnberg
even naar http://tweakers.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
de tokina 12-24 4 dll kost 529 op internet
even naar http://tweakers.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
de tokina 12-24 4 dll kost 529 op internet
- Rik Rollinga
- Forumlid
Inmiddels duizel ik van de reviews, een hoop koppen koffie later en met vierkante ogen, blijft de Tokina 11-16 er goed uitkomen.
Enige minpuntje is de volgens Kurt Munger slechte autofocus? (Focust ernaast zegt hij)
Hoe is de autofocus van jullie op de Tokina 11-16? Misschien is dit alleen bij zijn exemplaar (hoop ik)
Enige minpuntje is de volgens Kurt Munger slechte autofocus? (Focust ernaast zegt hij)
Hoe is de autofocus van jullie op de Tokina 11-16? Misschien is dit alleen bij zijn exemplaar (hoop ik)
Als het niet echt hoeft.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou toch de Sigma 10-20 f4-5.6 doen op je D5100. Werkt perfect. Een Tokina 11-16 2.8 is zeker een mooi objectief maar je moet of zelf scherpstellen of een versie met motor kopen die aanmerkelijk meer kost. 2e hands zijn er aardig wat te koop. Let wel op dat die goed functioneren en glas hebben zonder krassen of stof in de lens.
- marcel.b
- Forumlid
Sigma 10-20 f 4-5.6 is een heel, heel goed maar vooral scherp groothoek objectief.
Word regelmatig aangeboden op M.P. voor redelijke prijzen. Vanaf 250 word het al aangeboden.
Opkomst van full-frame is dan de reden van verkoop , ook in mijn geval dus...
Kocht een jaar geleden het zelfde opjectief ook 2e hands.Helaas van 1 meter hoogte, ter aarde storten
kon die van mij niet verdragen.Helaas over en uit...
Ben nu een trotse bezitter van de nikon 14-24 f 2,8 .dat kun je niet met het sigma objectief vergelijken ,
mis nu wel wat milimeters op de D7000 maar kan later dan weer wel overstappen naar FF.
Gebruik groothoek regelmatig mischien nu nog wel het meest.
Had ik geen ongelukje gehad had ik nu de Sigma nog !
Gr Marcel.
Word regelmatig aangeboden op M.P. voor redelijke prijzen. Vanaf 250 word het al aangeboden.
Opkomst van full-frame is dan de reden van verkoop , ook in mijn geval dus...
Kocht een jaar geleden het zelfde opjectief ook 2e hands.Helaas van 1 meter hoogte, ter aarde storten
kon die van mij niet verdragen.Helaas over en uit...
Ben nu een trotse bezitter van de nikon 14-24 f 2,8 .dat kun je niet met het sigma objectief vergelijken ,
mis nu wel wat milimeters op de D7000 maar kan later dan weer wel overstappen naar FF.
Gebruik groothoek regelmatig mischien nu nog wel het meest.
Had ik geen ongelukje gehad had ik nu de Sigma nog !
Gr Marcel.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
- Rik Rollinga
- Forumlid
Volgens sommige reviews gaf de sigma een minder scherp beeld aan de linker kant (vraag me niet naar de link, want ik heb zoveel reviews gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie).
Afgezien van dat "defect" zou hij ook minder scherp zijn buiten het centrum, minder dan de Tokina iig.
Verder klaagde iemand over een defecte lens "out of the box", maar ook dat kan toeval geweest zijn. Desalniettemin, moet ik op een gemiddelde afgaan, en dan komt de Tokina er gemiddeld beter vanaf ...gemiddeld.
(Ook nog de Tamron bekeken, maar die kwam als slechtste uit de bus ...gemiddeld dan hè!)
Afgezien van dat "defect" zou hij ook minder scherp zijn buiten het centrum, minder dan de Tokina iig.
Verder klaagde iemand over een defecte lens "out of the box", maar ook dat kan toeval geweest zijn. Desalniettemin, moet ik op een gemiddelde afgaan, en dan komt de Tokina er gemiddeld beter vanaf ...gemiddeld.
(Ook nog de Tamron bekeken, maar die kwam als slechtste uit de bus ...gemiddeld dan hè!)
Als het niet echt hoeft.
- marcel.b
- Forumlid
Je komt er vast wel uit , daar ben ik niet bang voor ! Sucses.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
-
- Forumlid
Beslissen is moeilijk, haha. Ben je (ook) een Weegschaal toevallig? Ik ben benieuw wat het wordt na zo veel research.
http://www.kieskeurig.nl/objectief/toki ... en/259614/" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is ook een optie ik gebruik deze zelf en geen af is op groothoeklens geen probleem ik kijk gewoon op het de lens zelf afstand schatten schieten en klaar.
dit is ook een optie ik gebruik deze zelf en geen af is op groothoeklens geen probleem ik kijk gewoon op het de lens zelf afstand schatten schieten en klaar.