Welke groothoek voor DX?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke groothoek voor DX?

Bericht door Rik Rollinga » wo jan 16 2013 2:46 pm

Hallo,

Ik ben aan het kijken (kijken is nog niet kopen :-)) voor een groothoek lens voor een 2/3 frame toestel en ben verbaasd over wat er niet lijkt te bestaan (of over hoe slecht ik zoek).
Ik heb wat gekeken, maar voor DX is er erg weinig, vnl. zoom allemaal.

Welke groothoeklens zouden jullie aanbevelen voor een DX?

Zonder te weten of het bestaat zoek ik:
- Een brandpuntsafstand < 18mm
- Beslist geen Fish Eye
- Er moet een filter op kunnen, dus het glas mag er niet uitpuilen
- Hij mag wel een beetje zoom hebben, maar is niet nodig, liever niet en zeker niet boven de 24mm
- Hij moet wel een beetje open kunnen, ik had gedacht aan F2.8
- Tsja en de prijs, als die rond de €500,- of lager zou kunnen... ...een lens van boven die prijs vind ik mezelfd nog niet waard :-)

Misschien vraag ik het onmogelijke, in dat geval hoor ik ook graag hoe stom ik ben :mrgreen: .
Een goedkope 2e hands optie is ook welkom als advies (ook als ik met de hand moet focussen, maakt niet uit), maar daar de meeste 2e hands qua brandpuntsafstand op full frame geënt zijn (uit het 35mm tijdperk stel ik me voor) kom je dan al gauw niet verder dan 28mm lijkt me.

Ik hoor graag jullie advies.
Als het niet echt hoeft.

florist

Re: Welke groothoek voor DX?

Bericht door florist » wo jan 16 2013 2:51 pm

tokina 11-16mm 2.8

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo jan 16 2013 2:56 pm

Sigma 10-20 heeft bij mij altijd goede foto's afgeleverd op mijn D80.
click voor mijn foto's op flickr.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jan 16 2013 2:58 pm

Inderdaad: voor DX is niet royaal gedacht aan vastbrandpuntgroothoeken.

Overweeg eventueel de volgende FX-objectieven (kan ook voor de toekomst handig zijn):
Tokina 17mm AT-X (AF, weet niet of die de scherpstelmotor in het objectief heeft),
of de Samyang 14mm (MF, wel CPU).
Er is ook een Sigma 1,8/20mm (AF, niet bekend waar scherpstelmotor zit).

drnjstj
Clublid
Clublid

Bericht door drnjstj » wo jan 16 2013 3:02 pm

Ik heb de Nikon 10-24mm, die me heel erg goed bevalt.

De sigma 8-16mm is volgens mij ook een goede optie, die met 8mm natuurlijk super is.
Hier kan geen filter op, daar moet je wel rekening mee houden.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo jan 16 2013 3:11 pm

ikzelf gebruik de Nikon 12-24 F4, je kan ook de Tokina versie daarvan gebruiken, schijnt minstens net zo goed te zijn (en goedkoper volgens mij)
Groetjes,
Jaap

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » wo jan 16 2013 3:13 pm

De Tokina die Florist noemt is prima

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » wo jan 16 2013 3:15 pm

Je wilt dus eigenlijk een groothoek prime, maar wel voor een DX. Dus niet zoiets als 11-16 mm die al werd genoemd.

Die zijn er niet erg veel zover ik weet. Ik weet de Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC. Dat is een prime die ook op DX kan volgens mijn info, ik ken de lens niet.
Zoek je zoiets?

Anders kom je in de zeer dure lenzen. Bv zeiss lenzen.Daar is ook nog wel wat keuze in, maar heel andere prijscategorie.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » wo jan 16 2013 4:55 pm

Nikon 20mm 2.8D
Doet het ook op DX :)
En dan is er ook nog de samyang 14mm. Ook al voor zowel fx als dx. Maar daar kan geen filter op. Helaas.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » wo jan 16 2013 5:10 pm

Hallo ben ik weer, wat een snelle reacties, bedankt!

Heb haastig gezocht naar jullie adviezen dus misschien kloppen sommige data niet, maar goed hier mijn quick resume

- Tokina 11-16 F2.8 Net boven de €600,- Heeft geen autofocus motor in de lens (heb ik wel nodig voor mijn D5100), hoewel je best met de hand kan scherpstellen, zeker met een groothoek, en ik dat van een 2e hands lens voor een prikkie wel accepteer, wil ik voor een nieuwprijs toch wel AF (ik weet het, ik ben een zeikerd die voor een dubbeltje niet op de eerste rij, maar zelfs op het podium wil kruipen)
- Tokina 17 AT-X F3.5. Rond de €350,- Heeft geen autofocus motor in de lens. Op Kenrockwell's site beweert men dat je net zo goed de kitlens kan nemen (er zit veel CA in volgens de reviews)
- Samyang 14mm (MF) F2.8 Rond de €350,- Scherp geprijst lijkt me voor een F2.8, lijkt helaas geen filter op te kunnen jammer (voor deze prijs acepteer ik wel weer MF bijv., maar met foto's in de sneeuw wil ik een polarizer ervoor kunnen zetten)
- Sigma 10-20 F3.5 €700,- vind ik duur voor een opening van 3.5 (niet meteen boos worden allemaal :-) ik zeg dit ongeacht mijn prijzenkennis en de lenskwaliteit an sich, ik denk niet dat ik dat eruit haal als middelmatig schietertje)
- Nikon 10-24 F4 €825,- Nog duurder met nog minder lichtgevoeligheid (zelfde verhaal als de Sigma 10-20).

Al met al lijkt de Tokina een goeie keus. Dan is er ook nog de Tokina 11-16mm /2.8 DX II die wel autofocust op de D5100), die zou $750,- kosten, goh, gaat weer oplopen....
(schijnt ook een nogal harde lensflare te hebben deze lens).

Eens hard over nadenken...
(Wanneer heb ik eigenlijk voor het laatst een bank beroofd, bedenk ik me nu opeens...)
Als het niet echt hoeft.

arjan916
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door arjan916 » wo jan 16 2013 6:27 pm

Rik Rollinga schreef:...Wanneer heb ik eigenlijk voor het laatst een bank beroofd...
dat banken rovers zijn klopt wel aardig, maar om ze te beroven . . .

Ik sta ook een beetje in dubio, of een goedkopere DX kopen (de Tokina 11-16/2.8 ) of toch doorsparen en een FX Nikon 14-24/2.8 scoren.
Behalve het prijskaartje van de Nikon vormt de bolle lens een belemmering voor filters.

Misschien moeten we gewoon minder lastig zijn :wink:
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl

Yaron
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Yaron » wo jan 16 2013 7:13 pm

De sigma 10-20 is ook in een f4-5,6 versie te krijgen met af motor nieuw voor iets meer dan €400.

Mzzl
Yaron
D3000, een flitser, steeds meer objectieven en een te kleine fototas
http://www.yarondaniel.wordpress.com

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » wo jan 16 2013 7:14 pm

Rik Rollinga schreef: - Er moet een filter op kunnen, dus het glas mag er niet uitpuilen
- Hij moet wel een beetje open kunnen, ik had gedacht aan F2.8.
Beste Rik,
Bovenstaande punten zijn volgens mij nog niet aan bod gekomen.
Op sommige objectieven zoals de 12-24 van Tokina kan wel een filter, een zg. Wide Angle Filter, mocht je echt b.v. een polarisatiefilter willen gebruiken.
Bij dit soort objectieven is F4.0 volgens mij ook voldoende. Een groothoek tot 24mm. heeft volgens mij niet zoveel lichtgevoeligheid nodig en dan is het verschil tussen 4 en 2.8 volgens mij niet zo groot. Maar misschien "vloek ik nu in de kerk"? En misschien verruimt jouw zoekgebied misschien wat?
Groet,
JW

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » wo jan 16 2013 7:35 pm

Heb je al eens op mp gekeken.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

De tokina 17mm koop je ook goedkoper tweedehands 150 euro pas aan gekocht op het forum.
Afbeelding
Kan je wel zeggen dan heb je twee zeer goede lenzen
neem ken maar met een korreltje zout probeer het zelf dat is wat ik gedaan heb kan je zeggen lees en kijk het review van kurt munger maar.
Pas deze ook via het forum kan je zeggen ook deze is kwaliteit.
Tokina 28-70mm f2.6-2.8 ATX PRO
http://bodzashphotoastro.blogspot.nl/20 ... depth.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit
http://shashinki.com/review/others/toki ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bythom.com/nikon.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/356" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kurtmunger.com/tokina_11_16mm_f_2_8id286.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » do jan 17 2013 11:42 am

De Tokina 2e hands is een hele schappelijke optie.

Wat het filter betreft: Ja, ik zou het zonde vinden om bijv rond de €400,- uit te geven en dan geen filter erop te kunnen zetten.
Ik wil deze groothoek vnl. gebruiken voor landschappen, meren, bergen, sneeuwheuvels etc., dan is het wel een gemis als er geen filter op kan. (Voor een leuke stadsfoto met iets op de voorgrond is inderdaad geen filter nodig)

Wat het diafragma betreft: Natuurlijk is F4 voldoende, en natuurlijk is een stopje meer of minder niet zo veel, maar ik leg de lat liever eerst wat hoog, daarna zie ik wel waar ik volgens de prijs uitkom. F2.8 geeft net iets meer speling (ook in scherpteondiepte en ook voor wat je verliest als je polariseert). Misschien is het puur psychologisch, maar ik hou er van als ik nog speling heb om 'm nog verder open te draaien (ook handig als het gaat schemeren, hoef je de ISO niet op te schroeven, daar heb ik altijd een beetje de pest in ...zal ook wel psychologisch zijn, of een erfernis uit het 35mm tijdperk, bang voor grote korrels)

Jammer dat er geen equivalent van de AF-S 35mm F1.8 bestaat voor DX'ers.

Aan de andere kant, ook jammer dat ik geen full frame heb, haha (maar dat werd echt te duur, bovendien maak ik daar lang de foto's niet naar), daar is met die ouwe lenzen uit de film tijd een groot 2e hands aanbod (28mm bijv) stel ik me zo voor.

Bij aanschaf van mijn D5100 heb ik geen rekening gehouden met het missen van de AF motor in de body, dit maakt lenzen ook iets goedkoper.

Bedankt voor de adviezen!

(...krijg wel zin om foto's te maken als ik dit schrijf, maar voorlopig kom ik daar door het werk niet aan toe, hoop op de lange termijn meer te posten ter beoordeling)
Als het niet echt hoeft.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”