Tips ivm rennende hond..

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Angelique
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Tips ivm rennende hond..

Bericht door Angelique » do jan 17 2013 6:18 pm

Gelukkig!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Florina » do jan 17 2013 7:24 pm

Ik heb je tips eens goed doorgelezen, ik moet vooral leren op het gebied van hoe ik de autofocus gebruik, dus daar maar eens mee aan de slag.

Je tip 'aanvulling' inzake de AF lock on, wil ik even checken of ik dat goed begrijp.
Heb je het over de functie Focus tracking met Lock on in het menu onder auto focus? En die kun je uit zetten of op kort en zo verder tot lang. Jij adviseert deze op kort te zetten, begrijp ik dat goed?

Wat ik ook nog graag zou willen weten, is op welke brandpuntsafstand(en) beveel jij aan?
Hoever ben jij bv verwijderd van je herdershond op de 1e foto.
De 28-300 is niet echt het objectief voor dit soort zaken, maar bezit ook de 70-200 2.8 en wil tzt graag de 24-70 2.8.

Sluitertijd is bij geplaatste foto inderdaad laag, ik heb even de 'ren' foto's van Florina nagekeken en de mooiste qua scherpte zitten inderdaad op 1/800.
Maar de herdershond van jou is op 1/250e en prima qua scherpte, dus het is altijd toch ook het samenspel/situatie en dat vind ik soms nog wel moeilijk kiezen.

Ook dank voor de artikelen, ik ga ze printen en rustig lezen, hele lap tekst. Veel weet ik wel zo'n beetje, maar het moet er meer ingebeiteld zitten, :wink:

Tot zover alvast heel erg bedankt!
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jan 18 2013 12:22 am

Florina schreef:Ik heb je tips eens goed doorgelezen, ik moet vooral leren op het gebied van hoe ik de autofocus gebruik, dus daar maar eens mee aan de slag.

Je tip 'aanvulling' inzake de AF lock on, wil ik even checken of ik dat goed begrijp.
Heb je het over de functie Focus tracking met Lock on in het menu onder auto focus? En die kun je uit zetten of op kort en zo verder tot lang. Jij adviseert deze op kort te zetten, begrijp ik dat goed?
Je hebt het over de juiste functie. Default staat deze bij mij op 'Kort'. Maar voor dit soort werk zet ik de AF Lock On geheel uit ('Off'). Het is dan wel zaak je scherpstelpunt op je onderwerp te houden! Mocht dat met 1 of 9 punten niet lukken, dan kun je eventueel nog voor 21 AF punten kiezen. Dat doe ik nog wel eens met hele grillige onderwerpen. 51 punten of 3D zou ik niet gebruiken voor dit soort fotografie.
Florina schreef: Wat ik ook nog graag zou willen weten, is op welke brandpuntsafstand(en) beveel jij aan?
Hoever ben jij bv verwijderd van je herdershond op de 1e foto.
De 28-300 is niet echt het objectief voor dit soort zaken, maar bezit ook de 70-200 2.8 en wil tzt graag de 24-70 2.8.
Ik zou bij dit soort werk eigenlijk zeggen 'wat je het beste uitkomt', en meestal is dat bij honden in mijn ervaring het telebereik tussen 70 tot 200. Maar het hangt van de omstandigheden af, er is geen echte 'aanbevolen' brandpuntsafstand. Je onderwerp wordt wel iets 'platter', maar als je rennende honden die op je afkomen met groothoek beeldvullend fotografeert lopen ze ja waarschijnlijk omver. ;) Ik heb ook wel eens actiefoto's van motorcrossers gemaakt op 17mm (toen vlogen ze letterlijk op 1 a 2 meter voor mijn camera langs).
Florina schreef: Sluitertijd is bij geplaatste foto inderdaad laag, ik heb even de 'ren' foto's van Florina nagekeken en de mooiste qua scherpte zitten inderdaad op 1/800.
Maar de herdershond van jou is op 1/250e en prima qua scherpte, dus het is altijd toch ook het samenspel/situatie en dat vind ik soms nog wel moeilijk kiezen.
Als je beweging in de foto wilt zien moet je een wat langzamere sluitertijd nemen, maar dan neem je een risico met de scherpte. Soms moet je gewoon geluk hebben. Het hangt ook van je onderwerp af; Hazewindhonden gaan sneller dan herders. Met een basset-hound daarentegen lukt het ook wel met 1/100e :mrgreen:
Florina schreef: Ook dank voor de artikelen, ik ga ze printen en rustig lezen, hele lap tekst. Veel weet ik wel zo'n beetje, maar het moet er meer ingebeiteld zitten, :wink:

Tot zover alvast heel erg bedankt!
Geen dank, succes!
Spul waarmee je foto's maakt...

Sandra C
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Sandra C » za jan 02 2016 6:45 pm

Super uitleg ReneG eindelijk gelukt ;)

Plaats reactie