Er zijn twee zaken waar je op moet letten:
1. Sluitertijd
2. De autofocus van de camera
Eén probleem is in ieder geval de sluitertijd. In mijn ervaring moet je minstens 1/500e hebben voor honden die op je afkomen, bij voorkeur sneller. Dit kon je in deze omstandigheden bereiken door:
a. De ISO te verhogen.
b. He diafragma groter te maken.
Als je bijvoorbeeld de ISO naar 400 zou zetten win je 1-1/3e stop. ISO800 kan denk ik ook prima met een D800(E). Dan win je 2-1/3e stop. Je sluitertijd gaat dan naar ongeveer 1/1000e. Je kunt eventueel ook je diafragma groter maken, maar dan kom je met de 28-300 zowat aan de maximale diafragmaopening. Ik heb dit lens niet en weet niet wat dat doet met de kwaliteit, maar bij werken met de maximale diafragmaopening bij superzooms lever je meestal wat in aan kwaliteit. Je moet uiteraard wel je camera instellen zodat je hier invloed op uit kunt oefenen (Stand M of S of A met optioneel auto-iso zijn allen mogelijk).
Verder stond volgens mij je belichtingscompensatie nog op +2/3; hoewel ik nu niet achter een gecalibreerde monitor zit was dat volgens mij niet nodig (ik zie ook stukken op je hond die naar overbelichting neigen). Als je die op 0 zet win je ook weer wat sluitertijd vermoed ik.
Tweede belangrijke factor is de AF. Als een hond snel op je afkomt moet je camera AF dat kunnen bijbenen. Daar zijn een paar trucs voor:
a. Gebruik geen 3D modus of al je scherpstelpunten. Dan moet je camera meer 'rekenwerk' doen en die krijgt dan meestal wat moeite om het bij te benen. Gebruik bij voorkeur enkelpunts-AF óf, wanneer je onderwerp wat grilliger beweegt, scherpstelpunt voorkeuzeselectie (mogelijk vergis ik me nu in de exacte naam) met 9-punts afwijking. Dat wil zeggen dat je zelf het scherpstelpunt kiest, maar de camera tot 1 scherpstelpunt er omheen mag kiezen. 21 en 51 punts is ook mogelijk, maar kost weer meer rekenkracht waardoor de camera het moeilijker bij kan benen.
b. Ga niet op je maximale FPS zitten. Hoe hoger je FPS, des te langer je sluiter gesloten is (dan kan de camera niet scherpstellen) en wederom, er wordt een beroep gedaan op de rekenkracht. Als je camera bijvoorbeeld 8 FPS aan kan, ga dan op 5 FPS zitten. Een snelle sluitertijd helpt hier ook bij.
***AANVULLING***
c. Als je een wat geavanceerde camera hebt kun je ook de AF Lock-on tijd installen (dat is NIET af AF-ON knop). De AF Lock-on tijd bepaalt hoelang het duurt voor de camera opnieuw naar AF moet gaan zoeken. Bij snel bewegende onderwerpen wil je die tijd uitzetten, want als de camera dan focus heeft houdt hij die even vast terwijl het onderwerp verder beweegt. Dat wil je in dit geval niet. Van toepassing op D300/D700 'en hoger', mogelijk ook op de D7000 (weet ik even niet).
Thom Hogan heeft hier ooit een heel mooi artikel over geschreven en het werkt.
(Zie link in een later post).
Enkele voorbeelden van mijn hand (wel met een wat lichtsterkere lens) met de scherpte bewust op de kop/ogen. Deze politiehonden hadden heel wat snelheid (zeker de tweede). Let wel, bij mijn lenzen is de lensopening vrij groot, maar ik had daar vanwege lichtomstandigheden weinig keuze in (het was bewolkt).
1. 1/1250e, ISO400, f/3.2. hond kwam volle snelheid recht op me af (hij zag mij aan voor de pakwerker). Achteraf gezien ietwat overbelicht maar de zon kwam net door.
2. 1/320e, ISO400, f/4. Deze had 'slechts' een sluitertijd van 1/320, maar ik wilde perse beweging in de hond houden, daarom toch wat langzamer dan 1/500e. De scherpte op de kop had nog iets beter gekund, maar dat was het compromis.
3. Volledig bevriezen kan ook:
4. Sommige onderwerpen bewegen nog sneller. Dan is timing (en het moment van fotograferen belangrijk). Deze uil vertrok net bij de valkenier en is dan dus nog niet op snelheid. Dat is dus een kwestie van het juiste moment kiezen:
5. Dit is de snelste roofvogel ter wereld en daardoor heel lastig te fotograferen in de vlucht. Door het juiste moment te kiezen (op de turn) kun je echter nog een heel eind komen. Wederom, observeer het gedrag van je onderwerp:
