Tips ivm rennende hond..

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Florina
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Tips ivm rennende hond..

Bericht door Florina » do jan 17 2013 10:40 am

Graag wil ik wat tips/ervaringen over het fotograferen van mijn hond.
Het moet scherper kunnen, op de ogen maar vraag mij af welke instellingen ik het beste kan proberen.
Probleem is een beetje, dat mijn hond vreselijk snel is (maar daar kunnen jullie niets aan doen :roll: )
en ik ben heel langzaam :wink: Omdat het een hulphond is, is die ook bijna niet van mij weg te slaan.
En komt altijd in rechte lijn op mij af. Maar dat even ter zijde.

Welke sluitertijd zouden jullie gebruiken, welke manier van focussen en welk diafragma?
Nog andere dingen waaraan ik kan denken?
Nog even ter aanvulling wegens rolstoel kan ik geen standpunt veranderen.
De hond heet trouwens Florina :)

Afbeelding
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Tips ivm rennende hond..

Bericht door Angelique » do jan 17 2013 10:57 am

Ben hier ook mee aan het oefenen, dus ben benieuwd naar de tips.

Vind dat al een hele mooie foto!
Leuke hond is Florina
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » do jan 17 2013 11:00 am

Dank voor je reactie!
Florina is inderdaad een leuke hond, de 3e hulphond die ik heb en de beste tot nu toe qua trouw etc....
We hebben er nog 2, maar dat zijn geen hulphonden. Die scharrelen gewoon wat mee.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 17 2013 11:02 am

Er zijn twee zaken waar je op moet letten:
1. Sluitertijd
2. De autofocus van de camera

Eén probleem is in ieder geval de sluitertijd. In mijn ervaring moet je minstens 1/500e hebben voor honden die op je afkomen, bij voorkeur sneller. Dit kon je in deze omstandigheden bereiken door:
a. De ISO te verhogen.
b. He diafragma groter te maken.

Als je bijvoorbeeld de ISO naar 400 zou zetten win je 1-1/3e stop. ISO800 kan denk ik ook prima met een D800(E). Dan win je 2-1/3e stop. Je sluitertijd gaat dan naar ongeveer 1/1000e. Je kunt eventueel ook je diafragma groter maken, maar dan kom je met de 28-300 zowat aan de maximale diafragmaopening. Ik heb dit lens niet en weet niet wat dat doet met de kwaliteit, maar bij werken met de maximale diafragmaopening bij superzooms lever je meestal wat in aan kwaliteit. Je moet uiteraard wel je camera instellen zodat je hier invloed op uit kunt oefenen (Stand M of S of A met optioneel auto-iso zijn allen mogelijk).

Verder stond volgens mij je belichtingscompensatie nog op +2/3; hoewel ik nu niet achter een gecalibreerde monitor zit was dat volgens mij niet nodig (ik zie ook stukken op je hond die naar overbelichting neigen). Als je die op 0 zet win je ook weer wat sluitertijd vermoed ik.

Tweede belangrijke factor is de AF. Als een hond snel op je afkomt moet je camera AF dat kunnen bijbenen. Daar zijn een paar trucs voor:
a. Gebruik geen 3D modus of al je scherpstelpunten. Dan moet je camera meer 'rekenwerk' doen en die krijgt dan meestal wat moeite om het bij te benen. Gebruik bij voorkeur enkelpunts-AF óf, wanneer je onderwerp wat grilliger beweegt, scherpstelpunt voorkeuzeselectie (mogelijk vergis ik me nu in de exacte naam) met 9-punts afwijking. Dat wil zeggen dat je zelf het scherpstelpunt kiest, maar de camera tot 1 scherpstelpunt er omheen mag kiezen. 21 en 51 punts is ook mogelijk, maar kost weer meer rekenkracht waardoor de camera het moeilijker bij kan benen.
b. Ga niet op je maximale FPS zitten. Hoe hoger je FPS, des te langer je sluiter gesloten is (dan kan de camera niet scherpstellen) en wederom, er wordt een beroep gedaan op de rekenkracht. Als je camera bijvoorbeeld 8 FPS aan kan, ga dan op 5 FPS zitten. Een snelle sluitertijd helpt hier ook bij.
***AANVULLING***
c. Als je een wat geavanceerde camera hebt kun je ook de AF Lock-on tijd installen (dat is NIET af AF-ON knop). De AF Lock-on tijd bepaalt hoelang het duurt voor de camera opnieuw naar AF moet gaan zoeken. Bij snel bewegende onderwerpen wil je die tijd uitzetten, want als de camera dan focus heeft houdt hij die even vast terwijl het onderwerp verder beweegt. Dat wil je in dit geval niet. Van toepassing op D300/D700 'en hoger', mogelijk ook op de D7000 (weet ik even niet).

Thom Hogan heeft hier ooit een heel mooi artikel over geschreven en het werkt. (Zie link in een later post).

Enkele voorbeelden van mijn hand (wel met een wat lichtsterkere lens) met de scherpte bewust op de kop/ogen. Deze politiehonden hadden heel wat snelheid (zeker de tweede). Let wel, bij mijn lenzen is de lensopening vrij groot, maar ik had daar vanwege lichtomstandigheden weinig keuze in (het was bewolkt).

1. 1/1250e, ISO400, f/3.2. hond kwam volle snelheid recht op me af (hij zag mij aan voor de pakwerker). Achteraf gezien ietwat overbelicht maar de zon kwam net door.
Afbeelding

2. 1/320e, ISO400, f/4. Deze had 'slechts' een sluitertijd van 1/320, maar ik wilde perse beweging in de hond houden, daarom toch wat langzamer dan 1/500e. De scherpte op de kop had nog iets beter gekund, maar dat was het compromis.
Afbeelding

3. Volledig bevriezen kan ook:
Afbeelding

4. Sommige onderwerpen bewegen nog sneller. Dan is timing (en het moment van fotograferen belangrijk). Deze uil vertrok net bij de valkenier en is dan dus nog niet op snelheid. Dat is dus een kwestie van het juiste moment kiezen:
Afbeelding

5. Dit is de snelste roofvogel ter wereld en daardoor heel lastig te fotograferen in de vlucht. Door het juiste moment te kiezen (op de turn) kun je echter nog een heel eind komen. Wederom, observeer het gedrag van je onderwerp:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ReneG op do jan 17 2013 3:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » do jan 17 2013 11:21 am

Alvast bedankt ga het later vandaag eens goed doorlezen.
Nu eerst maar even 'gewoon' de sneeuw in met honden!

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 17 2013 2:00 pm

Rene een aantal eye-openers voor mij. Ik deed het altijd op 3D, maar was nooit tevreden. Ik dacht nl. dat 3D de positie berekend van het naar je toekomend object op het moment van afdrukken (dus de lag verdisconterend).

Heb je een link naar dat artikel van Thom, want ik kan het zo snel niet vinden.

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » do jan 17 2013 2:30 pm

@ReneG: wat een mooie plaatjes van deze honden zeg!
(kan dat met mijn D3100 ook? :huh: )
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 17 2013 2:58 pm

DannySan schreef:@ReneG: wat een mooie plaatjes van deze honden zeg!
(kan dat met mijn D3100 ook? :huh: )
Ja want ik kon het ook met een D40, al is het wat lastiger en je bent wat meer beperkt in je functies. De processor van je camera is trager, je hebt minder FPS om mee te werken en je AF systeem is beperkt. Oftewel, je zult wat minder 'keepers' overhouden. Je bent ook wat meer afhankelijk van de lichtomstandigheden. Maar als je goed kunt anticiperen op je onderwerp en je toestel goed kent kun je een heel eind komen (maar nogmaals, met een D300s e.d. is het wel een stuk makkelijker).

Bij de laatste 2 foto's (nieuwe voorbeelden hierboven, nr. 4 en 5) had mijn camera het ook erg moeilijk, maar door goed op te letten en te anticiperen op de beweging van het onderwerp (en de momenten waarop het onderwerp net iets trager bewoog) kun je toch ook nog aardige foto's maken. En die uil was dan nog met een trage lens zonder AF-S.
Laatst gewijzigd door ReneG op do jan 17 2013 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jan 17 2013 2:59 pm

Pjerry schreef:Rene een aantal eye-openers voor mij. Ik deed het altijd op 3D, maar was nooit tevreden. Ik dacht nl. dat 3D de positie berekend van het naar je toekomend object op het moment van afdrukken (dus de lag verdisconterend).

Heb je een link naar dat artikel van Thom, want ik kan het zo snel niet vinden.
Dit is een samenvatting, er is ook een wat uitgebreider artikel (was meen ik in een maand-publicatie) maar dat heb ik niet meer kunnen vinden:
http://www.bythom.com/autofocus2.htm

Ook nog eentje over 'AF Troubleshooting':
http://www.bythom.com/autofocus.htm

Verder heb ik mijn originele post nog even wat aangepast een twee extra voorbeelden toegevoegd van nog sneller bewegende onderwerpen.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » do jan 17 2013 3:07 pm

Ik ga ook nog is proberen, zelfs met f5.6 en groter en 1/4000 krijg ik mijn hond niet scherp rennend. Is wel helemaal zwart, denk dat dat ookmoeilijket is voor de camers.

ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 17 2013 3:34 pm

Dank Rene, ik ga me er eens in verdiepen.
Gave vogelfoto's trouwens.

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » do jan 17 2013 4:00 pm

Ik heb ook nog een vraagje....
Op welke stand kan ik mijn D3100 het beste zetten, ik doe dit soort foto's altijd op S 1/200 maar ben nog niet echt tevreden dan....

1
Afbeelding

2
Afbeelding
Groetjes Angelique

http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 17 2013 4:34 pm

Is toch al gezegd Angelique. 1/500s minimaal....

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » do jan 17 2013 4:57 pm

Pjerry schreef:Is toch al gezegd Angelique. 1/500s minimaal....
Ok heb ik dan ws over heen gelezen, sorry. :oops:
Groetjes Angelique

Pjerry
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Pjerry » do jan 17 2013 6:11 pm

Ik ben niet boos :lol: 8)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”