ff een newbie vraag op dit gebied tussendoor. Ik lees, tussen de regels door, dat je met een tussenring je macro vergroot.
Nu zie ik, volgens mij, tussenringen en een omgekeerd objectief er op om zo een aardige macro te krijgen. Even het licht buiten beschouwing gelaten (ga ik tot zo ver goed?)
Maar is het nu ook mogelijk om een tussenring te plaatsen op een Nikon AF-S 105mm f/2.8 G VR Micro, en wat is het effect hiervan?
Welke macro lens??
Re: Welke macro lens??
De 105mm heeft een kortste scherpstelafstand van 0,31 m en met die tussenringen kun je die nog kleiner maken zodat je nog dichter op het onderwerp kan zitten/staan...toch??
Re: Welke macro lens??
Bijna goed. Het is geen omgekeerd objectief maar een El Nikkor vergroter objectief dat er normaal op zit.
Anders wordt het ook veel te zwaar voor de camera vatting. Dit is al erg op het randje.
Voor de gewone insecten en bloemen is de 105mm uitstekend. Heb er zelf ook ééntje.
1 tussenring er tussen gaat prima.
Wil je groter zul je naar een balg of tussenringen toe moeten.
Dat gaat door tot het gebruik van microscoop objectieven en microscopen aan toe.
Het is maar net wat jij wilt fotograferen. Dat is bepalend.
Dan praat je over hele andere dingen.

Gaat het jou om insecten en bloemen kun je met je 105mm prima uit de voeten.
Een tussenring veranderd de afstand tussen sensor en lens. Je krijgt een andere uitsnede, een kortere scherpstel afstand en verliest meer licht.
Anders wordt het ook veel te zwaar voor de camera vatting. Dit is al erg op het randje.
Voor de gewone insecten en bloemen is de 105mm uitstekend. Heb er zelf ook ééntje.
1 tussenring er tussen gaat prima.
Wil je groter zul je naar een balg of tussenringen toe moeten.
Dat gaat door tot het gebruik van microscoop objectieven en microscopen aan toe.
Het is maar net wat jij wilt fotograferen. Dat is bepalend.
Dan praat je over hele andere dingen.

Gaat het jou om insecten en bloemen kun je met je 105mm prima uit de voeten.
Een tussenring veranderd de afstand tussen sensor en lens. Je krijgt een andere uitsnede, een kortere scherpstel afstand en verliest meer licht.