Beste 50mm prime ooit?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Beste 50mm prime ooit?
Tot voor kort dacht ik dat de lichtsterke 50 mm's van Nikon optisch steeds beter werden. Vol open is dat nog steeds zo, is mijn waarneming. Maar de 50/1.2 die ik sinds kort heb is alleen vol open minder dan de 50/1.4 G. Daarna wordt hij al snel beter qua scherpte en contrast.
Ik heb twee ranges:
Bouw/mechanisch: 50/1.4 AI; 50/1.2 AIS; 50/1.4G; 50/1.4 AF
Optisch: 50/1.2 AIS; 50/1.4 G; 50/1.4 AF; 50/1.4 AI
Ik scoor de 1.2 mechnisch iets lager omdat daarvan de instelling op oneindig niet meer klopt met de schaal zoals destijds wel hoorde (hij schiet er voorbij).
Ik ben wel benieuwd hoe die Zeiss gaat scoren. De 85/1.4 ben ik ook al erg tevreden over maar qua prijs ( en ik heb 'm niet nieuw gekocht) is de nieuwe 50 mm wel een nieuwe klasse, alhoewel herkenbaar vanuit de film.
BTW: de G is de enige van dit viertal die ik nieuw heb gekocht.
Ik heb twee ranges:
Bouw/mechanisch: 50/1.4 AI; 50/1.2 AIS; 50/1.4G; 50/1.4 AF
Optisch: 50/1.2 AIS; 50/1.4 G; 50/1.4 AF; 50/1.4 AI
Ik scoor de 1.2 mechnisch iets lager omdat daarvan de instelling op oneindig niet meer klopt met de schaal zoals destijds wel hoorde (hij schiet er voorbij).
Ik ben wel benieuwd hoe die Zeiss gaat scoren. De 85/1.4 ben ik ook al erg tevreden over maar qua prijs ( en ik heb 'm niet nieuw gekocht) is de nieuwe 50 mm wel een nieuwe klasse, alhoewel herkenbaar vanuit de film.
BTW: de G is de enige van dit viertal die ik nieuw heb gekocht.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- a90
- Forumlid
Dat gaat juist heel goed, het objectief heeft namelijk geen autofocus dus of de D5000 nou wel of geen motor heeft, je moet toch zelf scherpstellenIvan10 schreef:Maar goed, een lens van 3 mille zet je ook niet op een (intern motorloze) D5000.

D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Even een zijstraatje. Ik heb net op de website van Lloyd Chambers (betaalde account) tests gezien van de eerder ook door mij op de Photokina uitgeprobeerde Zeiss 135mm/2.0. Ik was destijds enkel vanuit de praktijkresultaten op de Photokina al helemaal lyrisch over de kwaliteiten van die lens en durfde toen al te stellen dat dit een lens zou zijn die elke andere lens in die brandpunt naar de kroon zou steken.
Ik had niks teveel gezegd. Die Zeiss onder testcondities blijkt op volle opening al meteen vergelijkbaar te zijn met wat Nikon met haar DC lens 135mm/2.0 lens doet gediafragmeerd bij F 5.6 - f8 (uitgezonderd de scherptediepte natuurlijk). Dus waar de Nikon gediafragmeerd haar hoogste kwaliteit heeft en de lensfouten geminimaliseerd zijn, daar begint die Zeiss al mee bij volle opening.
Ik had niks teveel gezegd. Die Zeiss onder testcondities blijkt op volle opening al meteen vergelijkbaar te zijn met wat Nikon met haar DC lens 135mm/2.0 lens doet gediafragmeerd bij F 5.6 - f8 (uitgezonderd de scherptediepte natuurlijk). Dus waar de Nikon gediafragmeerd haar hoogste kwaliteit heeft en de lensfouten geminimaliseerd zijn, daar begint die Zeiss al mee bij volle opening.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Cees
- Forumlid
Is de prijs van die Zeiss ook vergelijkbaar met de Nikon?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Maakt niet uit. Dit draadje gaat duidelijk niet om de beste prijs/prestatieverhouding. Want dat win je natuurlijk met goedkope objectieven.chip54 schreef:Is de prijs van die Zeiss ook vergelijkbaar met de Nikon?
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Da's waar, maar het kan toch geen kwaad om de prijsklasse te noemen? Tenslotte zijn we Nederlanders, dus we willen liever geen perspectivische vertekening...Patrick schreef:Maakt niet uit. Dit draadje gaat duidelijk niet om de beste prijs/prestatieverhouding. Want dat win je natuurlijk met goedkope objectieven.chip54 schreef:Is de prijs van die Zeiss ook vergelijkbaar met de Nikon?

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Hij ging wel gruwelijk duur zijn, had ik inderdaad begrepen... deze "next level" lenzen. Maar dat is dus wat je krijgt, als Nikon zo nodig een 36 Megapixel camera moet maken. 
http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=3307" onclick="window.open(this.href);return false;

http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=3307" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Die 135mm/2.0 lens is een stuk goedkoper dan die 55mm/1.4 gaat kosten - € 1899,-chip54 schreef:Is de prijs van die Zeiss ook vergelijkbaar met de Nikon?
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/c ... 63_278984/" onclick="window.open(this.href);return false;
- a90
- Forumlid
Verwacht je dat de Zeiss net zo goed zal zijn als de Voigtlander 125/2 Léon ?
- Léon Obers
- Forumlid
BETER !!! (Met name het contrast / micro-contrast is beter).
Vandaar dat er geen reden meer is de Voigtlander 125/2.5 ergens tweedehands ontstellend duur proberen op de kop te tikken.
Geef het geld beter direct uit aan de Zeiss. Bovendien nog wat lichtsterker.
Vandaar dat er geen reden meer is de Voigtlander 125/2.5 ergens tweedehands ontstellend duur proberen op de kop te tikken.
Geef het geld beter direct uit aan de Zeiss. Bovendien nog wat lichtsterker.
- a90
- Forumlid
Ook de LoCa ? Op de 100/2 was ik daar niet echt over te spreken terwijl de 125 daarin excelleert !
- Léon Obers
- Forumlid
Met name juist de LoCa is uitstekend gecorrigeerd van de nieuwe 135mm/2.0
Als Zeiss een objectief kwalificeert als "APO", valt het als zodanig ook onder die kwalificatie. Wat inhoudt dat het juist op die punten erg goed gecorrigeerd is. Dat is datgene waarom ik er juist zo laaiend enthousiast over ben. Anders ging mijn voorkeur waarschijnlijk inderdaad eerder uit naar die oudere Voigtländer 125mm/2.5.
Mogelijk is dit nieuwe ontwerp een uitvloeisel uit de samenwerking van Cosina met Zeiss om meer nadruk te leggen op die apochromatische kwaliteiten? Tenslotte worden beide merken, zowel Voigtländer als Zeiss in Japan door Cosina geproduceerd.
Als Zeiss een objectief kwalificeert als "APO", valt het als zodanig ook onder die kwalificatie. Wat inhoudt dat het juist op die punten erg goed gecorrigeerd is. Dat is datgene waarom ik er juist zo laaiend enthousiast over ben. Anders ging mijn voorkeur waarschijnlijk inderdaad eerder uit naar die oudere Voigtländer 125mm/2.5.
Mogelijk is dit nieuwe ontwerp een uitvloeisel uit de samenwerking van Cosina met Zeiss om meer nadruk te leggen op die apochromatische kwaliteiten? Tenslotte worden beide merken, zowel Voigtländer als Zeiss in Japan door Cosina geproduceerd.
- a90
- Forumlid
Dit bericht blijft ook steeds de kop opduiken en is eerlijk gezegd waar ik op hoop. http://forums.dpreview.com/forums/post/40858684" onclick="window.open(this.href);return false;
De lichtsterke MF objectieven zijn geweldig maar in de praktijk (veel kinderfoto's) is AF gewoonweg veel handiger. Mocht de 135mm Nikon beschikbaar komen dan zal ik die eerder overwegen dan de Zeiss en hoewel ik de 85 afs al even in bezit heb, heb ik het gat tussen de 85 en mijn 200/2 altijd aan de grote kant gevonden. Een DC heb ik overwogen maar ik wacht op de afs
De lichtsterke MF objectieven zijn geweldig maar in de praktijk (veel kinderfoto's) is AF gewoonweg veel handiger. Mocht de 135mm Nikon beschikbaar komen dan zal ik die eerder overwegen dan de Zeiss en hoewel ik de 85 afs al even in bezit heb, heb ik het gat tussen de 85 en mijn 200/2 altijd aan de grote kant gevonden. Een DC heb ik overwogen maar ik wacht op de afs
- Léon Obers
- Forumlid
Maar ik verwacht niet dat de LoCa van Nikon objectieven zo goed gecorrigeerd zal zijn. Alle jonge AF-S objectieven van Nikon hebben het doorgaans in behoorlijk hoge mate, uitgezonderd de 200/2.0 Nikon stelt daar kennelijk niet zo'n hoge prioriteit aan om het te corrigeren. Ik verwacht daarin dan ook geen ommezwaai in dat beleid met die aankomende 135/1.8