RAW - NEF

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: RAW - NEF

Bericht door Skippy » zo mar 31 2013 2:02 pm

Frank B schreef:Alleen capture pro kan goed omgaan met de raw files van Fuji. Lightroom 4 is redelijk maar niet optimaal. Tip: fotografeer gewoon in jpg met Fuji, de interne raw convertor is gewoon erg goed. Er is zelfs nog geen programma dat bijvoorbeeld hoge iso's beter aankan dan de camera zelf
Hoge iso's met de standaard ruisreductie in Jpeg toch wel ten koste van verlies aan details.
Ik heb ruime ervaring met de Fuji X100 (Bayer sensor) en enige ervaring met X-Pro1 (X-Trans sensor) en sinds kort de X20 (X-Trans sensor).
De Jpegs uit de Fuji's zijn zeker een klasse beter dan uit andere camera's en goed te gebruiken. Prima automatische witbalans ook, veel beter dan met bijv. een D700.
Toch geef ik de voorkeur aan het bewerken van de RAW-files. Met name vanwege de flexibiliteit van bewerken (selectief op kleur en delen van foto's).
Ik gebruik daar Lightroom voor. Omdat ik met drie merken camera's en verschillende RAW's werk is een universele RAW-converter en workflow voor mij wel zo makkelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”