RAW - NEF
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
RAW - NEF
Is er iemand van jullie die de raw bestanden uit een fuji X100 verwerken kan in capturenx ???
Of mogelijkerwijs andere raw bestanden van niet Nikoncamera's daar op verwerkt ???
Al vast bedankt en fijne Pasen.
Of mogelijkerwijs andere raw bestanden van niet Nikoncamera's daar op verwerkt ???
Al vast bedankt en fijne Pasen.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Re: RAW - NEF
Nou het is volgens mij Nikon only, dus 'nef'.
Dit vond ik bijv via google:
Succes!
Peter
Dit vond ik bijv via google:
- Capture NX 2 provides photography enthusiasts with a suite of powerful tools to streamline photo editing. Provides Incomparable editing for Nikon RAW (NEF) files as well as simplified editing and processing for most JPEG and TIFF files regardless of camera manufacturer or model. Capture NX 2's broad range of editing tools makes image retouching, enhancing and editing simple and intuitive, allowing users to immediately see the effects as they are applied.
Succes!
Peter
Bijna leeg hier....
- Johan1025
- Forumlid
Ik heb nog nooit anders dan met Nikon Capturenx gewerkt, dus weet niet beter. Voor montage en grappige dingen gebruik ik af en toe GIMP. Maar ik sta op het punt om serieus de nieuwe x100s van Fuji te kopen. En doe alvast wat vooronderzoek.
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nee. Dat kan niet. Logisch ook. Het is van en voor Nikon.
Je kan de foto's wel omzetten naar TIFF met een ander programma en er daarna met Capture NX mee aan de gang. Natuurlijk kan JPG ook, maar dan lever je gelijk kwaliteit in.
Je kan de foto's wel omzetten naar TIFF met een ander programma en er daarna met Capture NX mee aan de gang. Natuurlijk kan JPG ook, maar dan lever je gelijk kwaliteit in.
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Alleen capture pro kan goed omgaan met de raw files van Fuji. Lightroom 4 is redelijk maar niet optimaal. Tip: fotografeer gewoon in jpg met Fuji, de interne raw convertor is gewoon erg goed. Er is zelfs nog geen programma dat bijvoorbeeld hoge iso's beter aankan dan de camera zelf
- Johan1025
- Forumlid
Ah, dank !!! Geen belemmering dus , FIJN
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- Frank B
- Forumlid
http://www.dpreview.com/news/2013/01/14 ... ns-support" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
In JPG gaan schieten is hooguit handig als het niet anders kan, maar toch geen serieus alternatief? 

- Frank B
- Forumlid
Als je weet wat je doet is jpg schieten heel normaal hoor. Zeker met een Fuji.Patrick schreef:In JPG gaan schieten is hooguit handig als het niet anders kan, maar toch geen serieus alternatief?
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Een RAW is geen JPG met foutmarge voor klunzen en klungels...Frank B schreef:Als je weet wat je doet is jpg schieten heel normaal hoor. Zeker met een Fuji.Patrick schreef:In JPG gaan schieten is hooguit handig als het niet anders kan, maar toch geen serieus alternatief?
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Ah ok. Nou volgens mij koop je daar een super leuke en fijne camera mee. En er zijn uitwegen voor rawconversie dus.Johan1025 schreef:Ik heb nog nooit anders dan met Nikon Capturenx gewerkt, dus weet niet beter. Voor montage en grappige dingen gebruik ik af en toe GIMP. Maar ik sta op het punt om serieus de nieuwe x100s van Fuji te kopen. En doe alvast wat vooronderzoek.
Veel plezier!
Peter
Bijna leeg hier....
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
Johan,
Ik zou op een Fuji forum deze vraag stellen (of heeft dat mer geen forum dat zo leuk is als ...
).
Wellicht zijn er Fuji gebruikers (evt andere types fuji) die die vraag ook al hebben gesteld.
Groeten,Gijs
Ik zou op een Fuji forum deze vraag stellen (of heeft dat mer geen forum dat zo leuk is als ...

Wellicht zijn er Fuji gebruikers (evt andere types fuji) die die vraag ook al hebben gesteld.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Als je weet wat je doet, kun je het risico (van in JPEG schieten) willens en wetens nemen. Als je het nog moet leren, kun je dat maar beter niet doen. In zoverre is dat eigenlijk wel zo, ja. Dat is het ook.Patrick schreef:Een RAW is geen JPG met foutmarge voor klunzen en klungels...Frank B schreef:Als je weet wat je doet is jpg schieten heel normaal hoor. Zeker met een Fuji.Patrick schreef:In JPG gaan schieten is hooguit handig als het niet anders kan, maar toch geen serieus alternatief?

Wat niet wegneemt dat je als je weet wat je doet nog steeds ook kunt besluiten dat je om een bepaalde reden (of gewoon altijd) RAW gebruikt. Of om het niet te gebruiken. Keuzes, gevolgen... maakt ieder voor zichzelf uit.
Meteen roepen dat je alleen "serieus" of "professioneel" bent als je RAW gebruikt is typisch forum gedrag. Iets meer nuance, bijvoorbeeld aangeven waarom en wanneer wel/niet, zou op z'n plaats zijn. Maar goed het is ook een vreselijk uitgekauwd onderwerp. Dus ik kan me voorstellen dat "men" even geen zin heeft om het nog weer eens een keer uit te gaan leggen. De topic starter had per slot van rekening ook even het fatsoen kunnen hebben om de zoekfunctie te gebruiken om te zien of iemand het misschien al een keer netjes heeft uitgelegd.
(In dit geval is dat laatste overigens niet van toepassing want er werd een heel andere vraag gesteld.)
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Leuk detail is dat het hier precies andersom gesteld werd...iJoost schreef:Meteen roepen dat je alleen "serieus" of "professioneel" bent als je RAW gebruikt is typisch forum gedrag.

Grijns. Dat in JPEG schieten "geen serieus alternatief is", bedoel je? Moah... Dan vind ik het "als je weet wat je doet, ...", wat daaraan vooraf ging, toch echt net één hele nuance meer bevatten. ;-P
Zullen we trouwens maar terug on topic?
Zullen we trouwens maar terug on topic?