Hier in Brabant werd de Euro pas in 2001 ingevoerd............Hans Braakhuis schreef:Wat is duur.
Een 20 mm AF Nikkor kostte in 1987 iets van 545 euro.

Hier in Brabant werd de Euro pas in 2001 ingevoerd............Hans Braakhuis schreef:Wat is duur.
Dat is een heel ander objectief en past niet echt in dit draadje. Daar is trouwens genoeg over te vinden op het forum.McNismo schreef:En de AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR?
Iemand ervaring mee?
Ja ik sinds een paar weken, wat een geweldig objectief, en zoals gezegd daar is hier best wel het e.e.a over te vinden.McNismo schreef:En de AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR?
Iemand ervaring mee?
nicor schreef:Hier in Brabant werd de Euro pas in 2001 ingevoerd............Hans Braakhuis schreef:Wat is duur.
Bij landschappen wordt meestal verlangd dat ze scherp zijn van hoek tot hoek maar een beperktere scherptediepte kan ook bij een landschap soms heel fraai zijn.djunclesam schreef:Ik ben ook welbenieuwd naar waarom 2.8 voor landschappen. De 16-35mm is ook een mooi stukje glaswerk, f4 maar handheld heb je VR en landschapjes gaan toch beter vanaf statief met flink geknepen diafragma...
Bij landschap praat je toch al gauw over minimaal vele meters afstand waarop er wordt scherp gesteld. Elke stevige groothoek, zelfs met gebruik van diafragma f2.8 komt dan al niet meer aan een echt "beperkte scherptediepte" in de zin van isoleren van het hoofdonderwerp. Voor- en achtergrond is dan nog in een zodanig behoorlijke mate duidelijk herkenbaar, dat het hoofdonderwerp nog niet echt loskomt, en als het ware in die omgeving zit "opgesloten". Dan zie ik liever een landschap waar het diafragma meer geknepen is om de scherptediepte dan maar een stuk groter te maken.paul73 schreef: Bij landschappen wordt meestal verlangd dat ze scherp zijn van hoek tot hoek maar een beperktere scherptediepte kan ook bij een landschap soms heel fraai zijn.
Al gauw dus zeker niet altijd. Er zijn genoeg erg mooie voorbeelden van landschappen gemaakt met groothoek met een relatief beperkte scherptediepte. Wellicht niet de scherptediepte die je gewend bent van een telelens maar het kan, ondanks de relatief grotere scherptediepte van een groothoek, dus wel.Léon Obers schreef:Bij landschap praat je toch al gauw over minimaal vele meters afstand waarop er wordt scherp gesteld.paul73 schreef: Bij landschappen wordt meestal verlangd dat ze scherp zijn van hoek tot hoek maar een beperktere scherptediepte kan ook bij een landschap soms heel fraai zijn.
Ik ben benieuwd. Kun je wat voorbeelden geven (verwijzen naar mooie voorbeelden)?paul73 schreef:Er zijn genoeg erg mooie voorbeelden van landschappen gemaakt met groothoek met een relatief beperkte scherptediepte.
OK, ja, bij dit soort relatief "extreme" dichtbij opnamen (objectief 17mm): http://i226.photobucket.com/albums/dd95 ... 27site.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;paul73 schreef: De post op 17 januari 15:00 uur van forumlid Bart (mooie schelp op het strand) vind ik zelf een fraai voorbeeld. Zoals al gezegd is dat uiteraard een kwestie van smaak maar technisch is het mogelijk als je dicht genoeg op je (scherpe) onderwerp zit.
http://forum.fnl.nl/showthread.php?t=7819" onclick="window.open(this.href);return false;