Ah, begrijpelijk. Je fotografeerde dan wellicht in S of M. Dan zet ik auto-iso ook altijd uit.Faiz schreef:Het enige wat "mis" ging was het hoge iso getal. Het is inderdaad de combi van sluitertijd, brandpunt en diafragma waardoor de iso snel de 3200 opzocht. Ik had m'n sluitertijd in een paar gevallen, naar mijn mening achteraf, iets te hoog staan, waardoor een aantal buiten platen met genoeg zonlicht ook nog een iso van 1000-1600 op pakten.
Volgens mij geen hele erge ramp, maar je schrikt wel effe als je wat platen terugkijkt. Maar eens zien hoe de prints eruit gaan zien.
Normaal fotografeer ik met diafragmavoorkeuze en auto-iso waar ik de maximale sluitertijd op het maximale brandpunt van het objectief instel (af hankelijk van onderwerp en licht). Dan bepaal ik per foto wel het diafragma, maar de rest gaat automatisch zoals ik het zelf ook met de hand zou hebben gekozen.
Oef. Dat is zuur! Dan wil je inderdaad alles op handmatig hebben.dogo schreef:"Mis" gegaan? Ik denk dat dit voor jou nog alleszins mee valt. Wanneer het met auto Iso ECHT mis kan gaan is wanneer je, bijv. zoals ik 2 jaar terug, nachtopnames maakt in New York op statief van de New York City skyline en van de Brooklyn en Manhattan Bridge, en daarvoor eerst vanuit China Town 1 uur hebt gelopen over de Brooklyn Bridge naar Brooklyn Bridge Park (de beste lokatie voor nachtfoto's van New York), veeele foto's schiet op verschillende diafragma's en sluitertijden, en daarna in het hotel aangekomen tot de ontdekking komt dat doordat de auto Iso aanstond de foto's geschoten zijn met Iso 1600-3200 en, geloof me, dat is niet mooi bij nachtopnames m.n. in het zwarte, bij een D90.
Overigens heb ik op de D7000 in de U2 stand diafragmavoorkeuze met auto-iso ingesteld voor semi-automatische belichting en in de U1 stand juist alles handmatig/uit. Voor mij de twee meest voorkomende uitgangsituaties.