Foto's van een doop
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Foto's van een doop
Belangrijkste is de kerk tevoren eens te bezoeken.
Zijn er meer dopen tijdens die dienst?
Dan is het mogelijk een idee voor te stellen van alle dopen foto's te maken.
Anders krijg je de situatie dan er meerdere mensen rondlopen met toestellen en dat geeft gauw nogal onrust.
Probeer zo veel mogelijk te weten over het verloop van de dienst en de (licht)omstandigheden.
Flitsen? R.K. kerken kunnen nogal donker zijn, maar liever niet.
Diafragma ver open? denk dan wel je je scherptediepte.
De personen die je scherp in beeld wilt hebben moeten zich wel in dit gebied bevinden.
Daarom eerder met een hoge iso werken.
Lens wisselen? zou ik niet doen, dat neemt teveel tijd. Neem de 50mm. of anders een lichtsterke zoom zien te regelen.
Zijn er meer dopen tijdens die dienst?
Dan is het mogelijk een idee voor te stellen van alle dopen foto's te maken.
Anders krijg je de situatie dan er meerdere mensen rondlopen met toestellen en dat geeft gauw nogal onrust.
Probeer zo veel mogelijk te weten over het verloop van de dienst en de (licht)omstandigheden.
Flitsen? R.K. kerken kunnen nogal donker zijn, maar liever niet.
Diafragma ver open? denk dan wel je je scherptediepte.
De personen die je scherp in beeld wilt hebben moeten zich wel in dit gebied bevinden.
Daarom eerder met een hoge iso werken.
Lens wisselen? zou ik niet doen, dat neemt teveel tijd. Neem de 50mm. of anders een lichtsterke zoom zien te regelen.
Ik heb ook nog een Olympus EM5 met (omgerekend) een 24-70/2.8
Die neem ik dan wel mee als 2e camera
Die neem ik dan wel mee als 2e camera
-
- Forumlid
- Contacteer:
Olympus E 5 is een prima camera bij voldoende licht.
Ik denk dat je met je iso instelling gauw in de knoop komt
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Als hij om weet te gaan met deze Olympus en de lens die hij aan geeft kan hij dat geheid aan.
En deze camera kan goed over weg met de iso .
En deze camera kan goed over weg met de iso .
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
-
- Forumlid
- Contacteer:
Van horen zeggen, dus zelf geen ervaring sorry
- a vgastel
- Forumlid
Ben er toevallig pas mee bezig geweest bij Amman in Eindhoven.
Zo wel met deze als met de pen e-pl5 zou nikon toch even naar moeten kijken.
Daar mijn zoon een Olympus heeft bij gekocht kan je gerust zeggen je verschiet als je hier mee bezig bent.
Zo wel met deze als met de pen e-pl5 zou nikon toch even naar moeten kijken.
Daar mijn zoon een Olympus heeft bij gekocht kan je gerust zeggen je verschiet als je hier mee bezig bent.
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Geen E5 maar een EM5. Qua iso een wereld van verschilJumpjiving schreef:Olympus E 5 is een prima camera bij voldoende licht.

-
- Forumlid
- Contacteer:
Afgelopen zaterdag heb ik voor een wel heel aparte fotoklus gestaan.
Een kindje dat een jaar werd, en tegelijkertijd gedoopt.
Gewoon in de thuissituatie speelde alles af.
Ik was vooraf niet gevraagd om die foto's te maken, en dacht dat er een andere fotograaf was ingehuurd.
Maar dat was niet het geval, er was helemaal niet aan de fotografie gedacht !!!????
Er werd mij een Nikon One in de handen gestopt, en medegedeeld dat ik maar even wat foto's moest maken.
Het werd niet eens vriendelijk gevraagd, het was gewoon een soort van bevel.
Nadat ik mijn gevoel daarover meteen even geparkeerd had, ben ik meteen aan de gang gegaan met foto's maken.
Zo, genoeg intro lijkt me.
Voor mij was het mijn eerste doop, maar ik moet zeggen het volgt zich vanzelf.
Blijf alert op de dingen die gebeuren, bepaal je positie ( desnoods " eis " je je positie "vriendelijk" op ), en maak je foto's.
Het is zeker aanbevelingswaardig even contact met de priester te hebben, die weet wel uit zijn ervaring waar de belangrijkste fotomomenten liggen, en kan ze dan ook haarfijn aangeven.
Bij momenten waar even niets belangrijks gebeurd kun je close-ups maken van mensen en dingen.
Ik heb enkele dingen in close-ups vastgelegd, de geboorteakte, het tekenen ervan door diverse mensen, het aansteken van de doopkaars, de doopvont, het schaaltje waar het water uit de doopvont wordt geschept ( weet de originele benaming niet ), de doopkaars, het aansteken ervan, de handen boven het hoofdje van het kindje wat gedoopt gaat worden, potje met zalf/olie enz.
Staan er mooie bloemen in de buurt, ook daarvan even wat foto's maken.
Close-ups kun je NOOIT teveel maken ( een tip die ik ooit kreeg van een pro videocameraman ), die zijn altijd nuttig als er een fotoboekje wordt samengesteld.
Succes.
Vrgr
Tiny
Een kindje dat een jaar werd, en tegelijkertijd gedoopt.
Gewoon in de thuissituatie speelde alles af.
Ik was vooraf niet gevraagd om die foto's te maken, en dacht dat er een andere fotograaf was ingehuurd.
Maar dat was niet het geval, er was helemaal niet aan de fotografie gedacht !!!????
Er werd mij een Nikon One in de handen gestopt, en medegedeeld dat ik maar even wat foto's moest maken.
Het werd niet eens vriendelijk gevraagd, het was gewoon een soort van bevel.
Nadat ik mijn gevoel daarover meteen even geparkeerd had, ben ik meteen aan de gang gegaan met foto's maken.
Zo, genoeg intro lijkt me.

Voor mij was het mijn eerste doop, maar ik moet zeggen het volgt zich vanzelf.
Blijf alert op de dingen die gebeuren, bepaal je positie ( desnoods " eis " je je positie "vriendelijk" op ), en maak je foto's.
Het is zeker aanbevelingswaardig even contact met de priester te hebben, die weet wel uit zijn ervaring waar de belangrijkste fotomomenten liggen, en kan ze dan ook haarfijn aangeven.
Bij momenten waar even niets belangrijks gebeurd kun je close-ups maken van mensen en dingen.
Ik heb enkele dingen in close-ups vastgelegd, de geboorteakte, het tekenen ervan door diverse mensen, het aansteken van de doopkaars, de doopvont, het schaaltje waar het water uit de doopvont wordt geschept ( weet de originele benaming niet ), de doopkaars, het aansteken ervan, de handen boven het hoofdje van het kindje wat gedoopt gaat worden, potje met zalf/olie enz.
Staan er mooie bloemen in de buurt, ook daarvan even wat foto's maken.
Close-ups kun je NOOIT teveel maken ( een tip die ik ooit kreeg van een pro videocameraman ), die zijn altijd nuttig als er een fotoboekje wordt samengesteld.
Succes.
Vrgr
Tiny
- Jerengina
- Forumlid
Hallo,
Ik heb onlangs ook een doop en verjaardag in een schoot gedaan.
Het zijn mijn buren en tevens beste vrienden, dus heb ik aangeboden de foto's te maken.
Als voorbereiding heb ik een flash-bouncer aangeschaft om het flitslicht beter over te laten komen. Bouncen tegen het plafond was geen optie.
De camerainstellingen waren A, auto-ISO tot 1600, matrix lichtmeting en de flitser op TTL. Wanneer ik de camera handmatig had willen instellen kost mij dat als amateur nog te veel tijd waardoor je hét moment kunt mislopen!
Op mijn D7000 heb ik de 16-85mm objectief gebruikt. Niet lichtsterk, maar wel de mogelijkheid tot zoom. De SB700 zou dit toch enigszins compenseren.
Ik heb in deze situatie voornamelijk getracht alle aanwezige personen te kunnen vastleggen, de rituelen en met name de vreugde die mensen om mij heen hadden.
Mijn vrienden waren zeer tevreden met de foto's.
(Zelfs zo erg dat ze gevraagd hadden de foto's enkel om te zetten in jpeg, omdat ze anders te zeer zouden afsteken tegenover hun eigen C*non compact cameratje...)
Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk.
Ik heb onlangs ook een doop en verjaardag in een schoot gedaan.
Het zijn mijn buren en tevens beste vrienden, dus heb ik aangeboden de foto's te maken.
Als voorbereiding heb ik een flash-bouncer aangeschaft om het flitslicht beter over te laten komen. Bouncen tegen het plafond was geen optie.
De camerainstellingen waren A, auto-ISO tot 1600, matrix lichtmeting en de flitser op TTL. Wanneer ik de camera handmatig had willen instellen kost mij dat als amateur nog te veel tijd waardoor je hét moment kunt mislopen!
Op mijn D7000 heb ik de 16-85mm objectief gebruikt. Niet lichtsterk, maar wel de mogelijkheid tot zoom. De SB700 zou dit toch enigszins compenseren.
Ik heb in deze situatie voornamelijk getracht alle aanwezige personen te kunnen vastleggen, de rituelen en met name de vreugde die mensen om mij heen hadden.
Mijn vrienden waren zeer tevreden met de foto's.
(Zelfs zo erg dat ze gevraagd hadden de foto's enkel om te zetten in jpeg, omdat ze anders te zeer zouden afsteken tegenover hun eigen C*non compact cameratje...)
Kortom, een goede voorbereiding is het halve werk.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
In een R.K. Kerk wordt meestal niet al te krampachtig gedaan over flitsen. Zeker niet wanneer het om een besloten plechtigheid gaat als een doop. Soms worden dopen gecombineerd voor een paar kinderen. Ikzelf prefereer het eerst te onderzoeken of een flits nodig is. Zonder flits is het licht vaak fraaier. In het algemeen kun je er dicht op staan en zijn de momenten van zalving en het dopen zelf met water het meest interessant. Meestal staat dan iedereen gewoon om de doopvont heen. Zorg dat de ouders, maar ook de peter en meter het dichtst bij staan. Vaak betrekt de pastor de aanwezige kinderen er ook bij, bijvoorbeeld door ze de dopeling een kruisje te laten geven. Gelukkig gaat dopen niet in high speed, dus heb je meestal ruim de tijd om op de goede plaats te staan en de juiste momenten te pakken.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Het waren lastige omstandigheden, en ik was nog nooit bij een doop geweest, maar toch was het leuk om te doen.
Al met al zelf wel tevreden met het resultaat. Hieronder wat low res voorbeelden

Al met al zelf wel tevreden met het resultaat. Hieronder wat low res voorbeelden

- a vgastel
- Forumlid
Zo zie je maar , best goed gedaan heb je nog meer.
En wat heb je nu gedaan zie geen exif gegevens [ welke camera, lens ,iso ,sluitertijd diafragma,/enz]
Foto nummeren is wel zo makkelijk voor vraag of antwoord.
En wat heb je nu gedaan zie geen exif gegevens [ welke camera, lens ,iso ,sluitertijd diafragma,/enz]
Foto nummeren is wel zo makkelijk voor vraag of antwoord.

mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Eh... Een niet ongelangrijk detail: waar is de dopeling? (het kind)
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
In overleg met de ouders komt zij niet duidelijk in beeld op openbare foraJacTrum schreef:Eh... Een niet ongelangrijk detail: waar is de dopeling? (het kind)
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Top! en goed dat je aan de belangen denkt van je 'klanten'!
aan deze serie te zien is het je aardig geslaagd, wat waren de reacties van hen?
wat is het doel van de foto's? slechts digitaal aanleveren of mag je een boek maken, of wellicht iets anders?
aan deze serie te zien is het je aardig geslaagd, wat waren de reacties van hen?
wat is het doel van de foto's? slechts digitaal aanleveren of mag je een boek maken, of wellicht iets anders?