Foto's van een doop

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Starred

Foto's van een doop

Bericht door Starred » zo mei 12 2013 8:57 am

Ben gevraagd door een kennis of ik wat foto's wilde maken van de doop van zijn dochter. Uiteraard zeer vereerd, maar heb daar nog niet veel ervaring mee.

Iemand tips om goede doopfoto's te maken?

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's van een doop

Bericht door justme » zo mei 12 2013 9:02 am

Tele should do the job
Ga niet direct eerste rang zitten maar wel aan het gangpad voor goede overview shots

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo mei 12 2013 9:09 am

Wat voor camera en lenzen ga je gebruiken ,win info in wat mag en niet mag bij de doop.
Dus ga verkennen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo mei 12 2013 9:16 am

Hier wat info van het internet

Linkje http://henriekevanassen.nl/category/doop-fotografie/

- Vaak hoge ISO 800, 1600 of 3200; ook bij flitsen.
- Vaak M-stand.
- Lichtsterke lens van f/2.8 of nog lichtsterker.
- Lenzen met VR zijn een aanrader als je uit de hand schiet

Hierbij komt de truc, dat je het omgevingslicht in de kerk ook mee laat spelen. Dat doe je door een niet te snelle sluitertijd in te stellen. Denk aan 1/30 tot circa 1/60. Het diafragma gewoon open gooien. Wanneer flitsen is toegestaan en je dat ook gaat (aan te bevelen!) doen, dan bevriest de flits grotendeels de beweging van de personen wel. Vaak moet je de flitser wat in de min compenseren, omdat anders vaak het omgevingslicht wordt uirgesloten. Staat de flitser te krachtig, dan is het onderwerp belicht en de achtergrond zwart. Heb je dit, dan net zoveel de flitser in de min compenseren totdat je ziet dat het omgevingslicht ook meedoet; uitgaande van dat je niet een te (1/30 t/m 1/60) snelle sluitertijd gebruikt.

Wanneer flitsen niet is toegestaan, zet dan je camera maar op diafragma voorkeuze. Zet je diafragma hierbij gewoon open. stel een gewenste ISO-waarde in, en kijk wat de camera hierbij van sluitertijd aangeeft. Vindt je de sluitertijd te lang, dan verhoog je de ISO en vindt je de sluitertijd te snel, dan verlaag je de ISO. Bekijk het histogram of je een belichtingscompensatie op je camera toe moet passen.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 12 2013 9:41 am

Linkje van hierboven geeft qua sfeerimpressies vaak een prima beeld, maar qua (technische) afwerking vind ik de beelden niet altijd tot een goed voorbeeld gaan, maar dat is smaak misschien.

Mijn ervaring leert dat je in de meeste kerken liever niet mag flitsen, en het imo eigen not-done is om tijdens een doop of aanverwante zaken even flink te keer te gaan met een flits. Er zijn zelfs genoeg pastors en voorgangers etc. die geen foto's gemaakt willen hebben in hun kerk. Dus eerst goed informeren!

Voor de rest, zoals hierboven, gebruik waar nodig hoge ( werkbare ) ISO's, lichtsterke lenzen, eventueel +0.7Ev oid bijvoorbeeld, met een 50-85 F1.8 bijv. kan je heel veel. Een 24-70/70-200 F2.8 is ook geschikt. Ga je nog hoger als F5.6 lenzen kan het problematisch worden om bepaalde zaken te bevriezen of acceptabele ruis te behouden.

Probeer altijd op de achtergrond te werken, loop niemand voor de voeten, stoot geen doopvond om, en schiet de juiste momenten, zodat je het daadwerkelijk dopen niet per ongeluk mist. Krijg je bepaalde zaken niet goed qua kleur door daglicht, kunstlicht, kaarsen etc. zet je die later gewoon om in z/w.

http://www.remcovandesanden.nl/feesten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Remco v/d Sanden op zo mei 12 2013 10:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Sandor Gora
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Sandor Gora » zo mei 12 2013 9:51 am

protestant of RK? tijdens een dienst/mis of als kleine familiebijeenkomst?
google even op de rituelen die je "hebben moet"; met name bij RK zijn er nogal wat handelingen: het zout, de zalving, de kaarsen, de peter & meter, etc.
ga van te voren even kijken in de kerk hoe het licht is.
hou de P-stand achter de hand voor als je het ff niet meer weet.
en kruip er boven op.
Afbeelding
(foto nog niet nikon)
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl

Starred

Bericht door Starred » zo mei 12 2013 10:25 am

Ik heb een D600, 35/1.4, 50/1.8 en 85/1.8.

Ik denk dat er inderdaad niet met flits gewerkt mag worden, bovendien heb ik weinig ervaring met flits, dus sowieso liever niet :-)

Het wordt een RK dienst. Ik ben zelf niet RK. Moet dus inderdaad op zoek gaan naar de 'standaard handelingen'

Starred

Bericht door Starred » zo mei 12 2013 10:30 am

Zou het verstandig zijn om een 24-70/2.8 te huren om frequente lens swap te voorkomen?

P. Veld

Bericht door P. Veld » zo mei 12 2013 10:33 am

Ben sinds kort ook "kerkfotograaf" en heb nog veel te leren hoor. Wat ik wel weet is dat een lichtsterk objectief een must is. Verder een hoge ISO gebruiken (1600-2000) en goed focussen op de ogen. Diafragma goed open zetten. Bij ons wordt de doop altijd met een externe flitser (teruggeschroefd) en een hoge ISO zodat de omgeving niet

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » zo mei 12 2013 10:36 am

Starred schreef:Zou het verstandig zijn om een 24-70/2.8 te huren om frequente lens swap te voorkomen?
Zou ik zeker doen, met dit soort gebeurtenissen kan je niet even zeggen " moment ik moet even wat wisselen" :D
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » zo mei 12 2013 10:37 am

Starred schreef:Zou het verstandig zijn om een 24-70/2.8 te huren om frequente lens swap te voorkomen?
Ik zou inderdaad een lichtsterke zoom aanraden.
Ik heb regelmatig doopjes in een RK kerk mogen doen, ik heb nog nooit problemen met het flitsen gehad.
Het fotograferen van dit soort feestelijkheden is inherent aan de tegenwoordige tijd, iedereen wil een uitgebreide reportage en foto's van dit soort dingen om zijn/haar sociale media te voeden.
Onze pastoor heeft zelfs een eigen FB en Hyves pagina..... :wink2:
Wel van te voren goed overleggen met de pastoor en even een draaiboek met hem bespreken.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mei 12 2013 10:38 am

Waarom? Je hebt toch 2 benen neem ik aan? Een paar meter naar voren, naar achteren of opzij en je hebt geen zoom meer nodig opeens ;)

Normaal zal je toch binnen een bepaalde afstand blijven tot je onderwerp, dus zal de zoomfunctie ook niet altijd een moet zijn.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 10:53 am

MarcoD7100 schreef:Vaak moet je de flitser wat in de min compenseren, omdat anders vaak het omgevingslicht wordt uirgesloten. Staat de flitser te krachtig, dan is het onderwerp belicht en de achtergrond zwart. Heb je dit, dan net zoveel de flitser in de min compenseren totdat je ziet dat het omgevingslicht ook meedoet; uitgaande van dat je niet een te (1/30 t/m 1/60) snelle sluitertijd gebruikt.
Voor een Nikon camera en gebruik van een Nikon flitser heb je een instelling "uitgebalanceerde invulflits". Die houdt rekening met dit soort omstandigheden. Desalniettemin moet je misschien nog wel wat corrigeren, maar het loopt minder uiteen dan bij andere instellingen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 11:04 am

Je hebt zelf al drie fraaie lichtsterke objectieven: 35/1.4, 50/1.8 en 85/1.8
Daarmee kun je alles doen wat je nodig hebt. In een kerk is het ruim, kun je met de 50mm als "gemiddelde" veel doen. Staan de mensen wat dicht op een kluitje bij elkaar, om wat meer ruimtelijk "binnen dat gezelschap" te fotograferen, ga zelf dichterbij staan met de 35mm
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 12 2013 11:26 am

Met de spullen die je hebt moet het zeker lukken. Je hebt pixels zat om er achteraf een paar weg te snijden als dat nodig mocht zijn. Hoge ISO waarden zijn geen enkel probleem voor een D600 en je objectieven zijn heel lichtsterk.

Als je vrij rond kan lopen, dan zou ik de 35 of de 50 erop zetten en niet te vaak wisselen. Of gewoon niet wisselen. Dan mis je niet snel wat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”