Fotograferen met telelens zonder stabilisatie
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Fotograferen met telelens zonder stabilisatie
Wel mooie foto's. Ik weet niet of het een goede vergelijking is. Ik neem aan dat je tijdens het focusseren je camera meetrekt met de vliegtuigen.
Zeker bij een object met een regelmatige snelheid en een voorspelde baan denk ik dat het makkelijker is om je camera trillingsvrij te maken dan wanneer je volledig stil staat en je camera ook volledig stil moet houden. om de een of andere reden ga je juist trillen of bewegen als je heel hard probeert je stil te houden, denk ik.
Zeker bij een object met een regelmatige snelheid en een voorspelde baan denk ik dat het makkelijker is om je camera trillingsvrij te maken dan wanneer je volledig stil staat en je camera ook volledig stil moet houden. om de een of andere reden ga je juist trillen of bewegen als je heel hard probeert je stil te houden, denk ik.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
OK, voorbeeldje (2.25 x crop) dan van een statisch onderwerp met dezelfde camera/objectief-combinatie. D800 + AFS 300mm f/4.0: 1/500sec f/6.3 ISO 200Giso schreef:Wel mooie foto's. Ik weet niet of het een goede vergelijking is. Ik neem aan dat je tijdens het focusseren je camera meetrekt met de vliegtuigen.
Jur
-
- Forumlid
Helaas nog steeds geen tijd gehad om een testsessie te doen met dit objectief en een vergelijking met mijn Nikkor 70-300 VR.
Gister wel even een uurtje in de schemering en bijna donker geprobeerd op het strand.
De resultaten vielen wederom tegen. Nu waaide het wel erg hard, maar bij crops vanaf een kwart van de afbeelding toch weer redelijke (bewegings)onscherpte te zien. Sluitertijden van 1 t/m 1/60 seconde op 200mm.
Camera met objectiefgondel op Benro A3580F statief met BH2 balhoofdkop. Moet toch een redelijk stabiel statief zijn.
Zal eerdaags ook wel wat foto's plaatsten van die serie.
Gister wel even een uurtje in de schemering en bijna donker geprobeerd op het strand.
De resultaten vielen wederom tegen. Nu waaide het wel erg hard, maar bij crops vanaf een kwart van de afbeelding toch weer redelijke (bewegings)onscherpte te zien. Sluitertijden van 1 t/m 1/60 seconde op 200mm.
Camera met objectiefgondel op Benro A3580F statief met BH2 balhoofdkop. Moet toch een redelijk stabiel statief zijn.
Zal eerdaags ook wel wat foto's plaatsten van die serie.
Groet Giso
Groet Giso
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik geloof dat je in wonderen geloofd met die sluitertijden. Ondanks een statief.Giso schreef:Sluitertijden van 1 t/m 1/60 seconde op 200mm.
Zoals je zegt, het waaide wel erg hard.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik denk dat ik inderdaad op een klein wondertje had gehoopt met de aankoop van dit objectief. Ik denk dat ik mijn manier van fotograferen gewoon wat moet aanpassen.Léon Obers schreef:Ik geloof dat je in wonderen geloofd met die sluitertijden. Ondanks een statief.Giso schreef:Sluitertijden van 1 t/m 1/60 seconde op 200mm.
Zoals je zegt, het waaide wel erg hard.
Ik geef in ieder geval nog niet op, maar houd voorlopig mijn 70-300 nog achter de hand. Zeker voor het telewerk tijdens een wandeling.
Misschien in de toekomst beide verkopen en een Nikkor 70-200 VR1 kopen.
Ach. We zien wel, eerst maar eens de geplande testen uitvoeren om te onderbouwen dat het inderdaad een usererror is.
Groet Giso
Groet Giso
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als je nu echt de finesses van "scherpe opnamen" wilt doorgronden, of hoe in ieder geval de technieken toe te passen om dat zo goed mogelijk te bewerkstelligen, biedt de volgende "deel"-website een schat aan informatie.
Helaas wel een betaald account. Ik weet niet of je er dat voor over hebt.
http://diglloyd.com/index-msi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas wel een betaald account. Ik weet niet of je er dat voor over hebt.
http://diglloyd.com/index-msi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Na alle omzwervingen zit ik er over te denken om een aantal objectieven te verkopen, waaronder de 70-300 VR en de Sigma 70-200 (met converter).
Van dat geld kan ik dan een 70-200 VR/OS kopen. ik bewaar dan alleen mijn Sigma 10-20 en Tokina 16-50.
Ik twijfel alleen nog tussen een Sigma 70-200 OS en een Nikkor 70-200 VR1.
De laatste is best een stuk groter, en het verschil in kwaliteit ken ik ook niet echt. Heeft iemand hierover nog een goede tip?
Van dat geld kan ik dan een 70-200 VR/OS kopen. ik bewaar dan alleen mijn Sigma 10-20 en Tokina 16-50.
Ik twijfel alleen nog tussen een Sigma 70-200 OS en een Nikkor 70-200 VR1.
De laatste is best een stuk groter, en het verschil in kwaliteit ken ik ook niet echt. Heeft iemand hierover nog een goede tip?
Groet Giso
Groet Giso
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Giso,Giso schreef: De laatste is best een stuk groter, en het verschil in kwaliteit ken ik ook niet echt. Heeft iemand hierover nog een goede tip?
Kijk eens op Photozone.de voor een vergelijking.
Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX OS HSM
Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR
Note
Bovenstaande testen zijn gedaan op FX camera's. Photozone heeft helaas geen test van de Sigma variant op een 16MP DX body.
Laatst gewijzigd door Jur op di jun 11 2013 10:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
Giso,
Probeer eens een dergelijke lens te lenen van een lid dat bij je in de buurt woont.
Dan kun je hem uitproberen en voorkom je misschien een teleurstelling.
Probeer eens een dergelijke lens te lenen van een lid dat bij je in de buurt woont.
Dan kun je hem uitproberen en voorkom je misschien een teleurstelling.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- DannySan
- Clublid
Is uit de hand schieten zonder OS met de Sigma echt niet mogelijk dan? # schrikt want de 70-200 Sigma 2,8 is binnenkort in mijn foto tas, zonder converter (nog) weliswaar op de D3100...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Tuurlijk wel. Als je maar op je sluitertijden let en dus ook niet bang zijn je ISO "in dienst van" te verhogen. Een ruisplaat is beter dan een bewogen plaat 
Er lopen ook nog steeds volksstammen rond met een 80-200, denk je dat die zo te spreken zijn over die lenzen omdat ze altijd op een statief plaatjes maken........?

Er lopen ook nog steeds volksstammen rond met een 80-200, denk je dat die zo te spreken zijn over die lenzen omdat ze altijd op een statief plaatjes maken........?
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- jantom
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Mijn ervaring:
Met een 200mm objectief of zoomlens op stand 200mm moet het schieten uit de hand met een 1/500 sec een scherp resultaat opleveren. Het kan theoretisch ook met 1/250 seconde maar we willen op zeker spelen.
Als er desondanks bewegingsonscherpte is dan moet de schiettechniek worden verbeterd... Drukt dan de bovenarmen tegen de voorkant van het lichaam en probeer daarbij een goede ademhalingstechniek te ontwikkelen. Stop met ademen op het moment van het maken van de opname. Sta stevig op de grond. Dat laatste is al meer gezegd maar het is wel de basis van alle stabiliteit.
En wees niet gehaast of zenuwachtig en kom niet in ademnood
.
Gewoon eerst deze techniek proberen zonder camera erbij. Het is een kwestie van gevoel..... Naarmate ik ouder word neemt mijn vermogen om vanuit de hand met telelenzen te fotograferen zienderogen af.
Met een 200mm objectief of zoomlens op stand 200mm moet het schieten uit de hand met een 1/500 sec een scherp resultaat opleveren. Het kan theoretisch ook met 1/250 seconde maar we willen op zeker spelen.
Als er desondanks bewegingsonscherpte is dan moet de schiettechniek worden verbeterd... Drukt dan de bovenarmen tegen de voorkant van het lichaam en probeer daarbij een goede ademhalingstechniek te ontwikkelen. Stop met ademen op het moment van het maken van de opname. Sta stevig op de grond. Dat laatste is al meer gezegd maar het is wel de basis van alle stabiliteit.
En wees niet gehaast of zenuwachtig en kom niet in ademnood

Gewoon eerst deze techniek proberen zonder camera erbij. Het is een kwestie van gevoel..... Naarmate ik ouder word neemt mijn vermogen om vanuit de hand met telelenzen te fotograferen zienderogen af.
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Dat laatste klopt.Giso schreef:Ik denk dat ik inderdaad op een klein wondertje had gehoopt met de aankoop van dit objectief. Ik denk dat ik mijn manier van fotograferen gewoon wat moet aanpassen.
Onderstaand = Sigma 500mm f/4.5 EX vanaf monopod. D2X, sluitertijd 1/80 sec. diafragma f/10.
Uiteraard iets verkleind voor internet, maar de Porsche is nagelscherp.
Fotograferen is je apparatuur tot in detail leren kennen en dwingen te doen wat jij wilt.
- Cor Gortzak
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
En hou je adem even in tijdens het afdrukken. Je verstart daardoor een beetje als het ware.
Mocht je toch een statief of monopod gaan gebruiken zet VR dan uit. (Camera gaat zoeken naar beweging die er niet is)
CG
Mocht je toch een statief of monopod gaan gebruiken zet VR dan uit. (Camera gaat zoeken naar beweging die er niet is)
CG
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
- DannySan
- Clublid
En een monopod (zoals gebruikt door Michele) helpt natuurlijk héél veel; omdat er veelal gesproken werd over 'uit de hand schieten'.
(mooie foto trouwens Michelle!)
(mooie foto trouwens Michelle!)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.