Fotograferen met telelens zonder stabilisatie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Fotograferen met telelens zonder stabilisatie

Bericht door Giso » wo mei 29 2013 12:55 pm

Ik zou hier graag een soort van dilemma willen voorleggen over een recente aankoop van mij, en mijn ervaringen tot nu.
Ik heb laatst een Sigma 70-200 APO EX DG F2,8 MACRO gekocht in combinatie met een Sigma 1,4 APO teleconverter.
Ik wilde deze lens mijn Nikkor AF-S VR 70-300 laten vervangen, maar twijfel nu nog om deze al weg te doen.
Ik heb Sigma lens direct aan een kleine test onderworpen op statief, mede om de AF finetune in te stellen voor dit objectief in mijn D7000.
Ik was enigszins blij verrast door de kwaliteit, en ging direct de dag erna een wandelingetje maken met deze lens, zonder statief overigens.
Ik dacht dat als ik de stelregel van "1,5 x 1/brandpuntafstand (voor DX)" zou aanhouden ik wel uit de hand zou kunnen schieten op 200mm.
Toen ik de foto's thuis op de computer bekeek zag het er op het eerste gezicht redelijk uit, maar bij een 1:2 schaal was er toch redelijke bewegingsonscherpte te zien.
Heeft iemand hier tips voor het fotograferen uit de hand met dit soort objectieven? Het was de bedoeling dit objectief met converter te gebruiken voor een reis naar Afrika in januari. Ik zal waarschijnlijk wel een rijstzak o.i.d. meenemen. Een statief is niet handig op een safari reis. Maar dan moet er wel redelijk mee te werken zijn natuurlijk.
Ik heb het idee dat ik opnieuw moet leren werken met dit objectief. d.w.z letten op ademhaling, goed standvast staan, op exact het juiste moment afdrukken, enz. Met de 70-300 VR was het makkelijker. Gewoon afdrukken en de VR deed de rest.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotograferen met telelens zonder stabilisatie

Bericht door JW17 » wo mei 29 2013 12:58 pm

Had je de converter er ook op zitten? Want ik neem aan dat je dan de uitkomst van jouw formule met minimaal 1,4 moet vermenigvuldigen?
Groet,
JW

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo mei 29 2013 1:06 pm

Nee. Sorry had ik niet vermeld. Foto's uit de hand waren zonder converter.
Ik zal ook van de week, als ik tijd heb nog een test doen met statief en zonder statief van hetzelfde onderwerp, onder de zelfde omstandigheden.
Ik zal dan ook enkele afbeeldingen plaatsten in dit draadje. Heb helaas momenteel geen tijd om dit soort tests te doen.
Laatst gewijzigd door Giso op wo mei 29 2013 1:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Giso

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 29 2013 1:06 pm

Dus 200mm maal 1,4 converter maal 1,5 cropfactor = een sluitertijd van minimaal 1/420?
Ik zou zelf niet onder de 1/1000 komen. En dan nog...
Veel is ook afhankelijk van de handligging, de balans van camera + objectief bij het hanteren.
Enne: alles stilhouden is een kunst, die men kennelijk verleert door het VR-gebeuren.
Voeten iets uit elkaar, goed stevig gaan staan, goede greep op apparatur, uitademen, en heel soepel ontspannen.
Het is goed te leren, maar ikzelf merk dat naarmate je ouder wordt het moelijker wordt.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo mei 29 2013 1:08 pm

Ook zonder converter hou je een sluitertijd van maximaal 1/300 over, en dat vind ik erg laag.
Dan toch minimaal naar 1/500.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 29 2013 1:09 pm

Statief op reis kan ik me inderdaad voorstellen dat zoiets onhandig is. Zelf neem ik wel altijd een monopod mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 29 2013 2:10 pm

1.5 maal de brandpuntsafstand is een soort gemiddelde, geen regel. Wellicht is je manier van fotograferen minder stabiel dan gemiddeld. Zoek eens op het internet naar goede houdingen bij het maken van foto's. Heel leerzaam!

En anders dus toch wat kortere sluitertijden gebruiken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo mei 29 2013 2:56 pm

Leest geïnteresseerd mee, een Sigma 70-200 zonder OS staat bij mij op de 'vakantiegeld-wishlist'....
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » wo mei 29 2013 4:24 pm

Beste Giso je hebt de D7000, iso omhoog is tot 1600 met deze camera geen probleem, krijg je een veel kortere sluitertijd en moet het lukken. Ik weet niet met welk diafragma je werkt maar misschien knijp je te veel, wellicht kun je daar nog wat meer mee uithalen.

Jester
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Jester » wo mei 29 2013 4:53 pm

Als een statief meenemen op safari geen optie is, dan toch in ieder geval een (carbon) monopod mee, neem ik aan?

Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 29 2013 9:51 pm

Als het met die regel niet lukt en je haalt de sluitertijden uit die formule wel (en er vanuit gaande dat de apparatuur in orde is natuurlijk) dan zit het misschien toch in de 'fysieke' techniek en houding bij het fotograferen. Niet iedereen is even stabiel bij het uit de hand fotograferen (elk mens is anders). Er zijn wel verschillende zaken waar je op kunt letten (houding, ademhaling, hoe houd je je armen, hoe ondersteun je camera en body etc.). Maar dat is lastig uit te leggen op een forum...

Ander alternatief is natuurlijk gewoon de ISO omhoog gooien. Wat misschien ook nog kan is dat de AF niet helemaal optimaal is gebruikt/dat die erlangs zat, maar om zoiets te kunnen vaststellen moeten we foto's met EXIF hebben....
Spul waarmee je foto's maakt...

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » wo mei 29 2013 11:41 pm

John Jansen schreef:Beste Giso je hebt de D7000, iso omhoog is tot 1600 met deze camera geen probleem, krijg je een veel kortere sluitertijd en moet het lukken. Ik weet niet met welk diafragma je werkt maar misschien knijp je te veel, wellicht kun je daar nog wat meer mee uithalen.
Betreft de ISO. Ik heb in een User instelling de camera op M stand met AUTO ISO tot max 1600 ingesteld. Deze instelling gebruik ik in 99% van de gevallen. Ik liep in een soort van bos/park en zat daardoor al snel tegen de max ISO aan. Ik gebruikte F4 tot F5,6. Groter wilde ik niet gaan met diafragma i.v.m. beperkte scherptediepte.
Jester schreef:Als een statief meenemen op safari geen optie is, dan toch in ieder geval een (carbon) monopod mee, neem ik aan?

Rob
Ik was niet van plan om een monopod oid mee te nemen. In een safari werkt dit niet echt makkelijk. Het gevaar bestaat ook dat je daarmee medepassagiers verwond in het "heetst van de strijd". Ik denk dat ik het maar bij een rijstzak houd.
Het zou alleen handig zijn met een wandelsafari.
ReneG schreef:Wat misschien ook nog kan is dat de AF niet helemaal optimaal is gebruikt/dat die erlangs zat, maar om zoiets te kunnen vaststellen moeten we foto's met EXIF hebben....
Ik had idd een aantal foto's van vogels op grotere afstand waarbij de scherpte erachter lag. Dat is een usererror waarbij niet goed gefocust is.
Dit is wel te zien omdat de scherpte dan alleen in het verkeerde gebied zit, maar het is er wel. Dat is anders met bewegingsonscherpte.
Nu is de onscherpte door beweging niet gigantisch. De meeste platen zijn op 10x15 formaat best acceptabel, maar als je nog wilt kroppen in de foto's wordt het wel hinderlijker.
Ik zal proberen om een dezer dagen een test te doen met, en zonder statief om de verschillen te tonen.

De hier aangehaalde tips voor aangenomen lichaamshouding e.d. hanteerde ik al langer. Dus linkerhand onder objectief, elleboog in je zij, benen enigszins uit elkaar en linkerbeen licht naar voren gezet.
Misschien dat mijn lichaamslengte nog een factor is, ik ben 1,90m. :?
Groet Giso

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do mei 30 2013 12:53 am

Ik zou toch echt overwegen om een monopod mee te nemen.aDat ding neemt bijna geen ruimte in en is ingeschoven 50 a 60 cm lang en weegt niets. Met een goede snelkoppeling is hij in no time onder de camera te plaatsen. Ik zou dit prefereren boven het risico op onscherpe foto's. En het verwonden van mede reisgenoten zal ook wel meevallen.
Nikon Z Z & de maskers

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » do mei 30 2013 4:07 am

Bovendien erg handig bij het wandelen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do mei 30 2013 9:43 am

Het werken met tele-objectieven zonder VR uit de hand is een kwestie van camera-voering en veel oefenen. Snelle sluitertijden zijn niet altijd mogelijk/wenselijk, zoals in bijgaand voorbeeld waarbij toch enige beweging van de propeller gewenst was (in dit geval 1/400 sec).

Foto gemaakt op 2e Pinksterdag onder zeer grijze omstandigheden met de D800 in DX mode met AFS 300mm f/4.0

Afbeelding

Nog een voorbeeld

Afbeelding
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”