Het maken van panoramafoto’s in de praktijk.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma aug 27 2007 12:15 pm

Opgezetfan schreef:Uhm Skippy de definitie van vastzetten is juist toch van de AUTO stand afhalen ;)
:) Inderdaad dat is juist op elke stand anders dan Automatisch zet je de Kelvin-waarde vast. Ben benieuwd wie het nu nog begrijpt :wink:

Prima verhaal trouwens van Gerrit ik mis alleen de opmerking dat het fout kan gaan als je niet zo snel mogelijk achter elkaar de opnames maakt.
Je zult net 4 van de 5 foto's gemaakt hebben en er schuift een wolkje voor de zon. Weg consistente belichting :cry:
Goede voorbereiding is dus een vereiste en niet treuzelen.

Verder zijn panorama's met stromend water in het onderwerp bijna niet te doen. Dan blijf je verschil in aansluiting zien.

Oh ja, en niet een polarisatiefilter gebruiken.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma aug 27 2007 12:52 pm

Skippy,

dat met dat bewegende water is wel te doen hoor, gewoon een goed stitchprogramma aanschaffen of je sluitertijd lang genoeg maken zodat het water meer op ijs lijkt ;)

En idd geen polarisatiefilter gebruiken dan krijg je allemaal van die mooie donkere plekken in je lucht :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » ma aug 27 2007 1:03 pm

Hallo Gerrit,

We kunnen zien dat je tijdens de vakantie je accu weer volledig hebt opgeladen. Wat een leuk verhaal en ik moet toegeven dat Opgezetfan al diverse keren mijn aandacht heeft getrokken vanweg zijn masterpieces die hij hier op het forum publiceert. Ik ga hier nu ook eens mee stoeien, lijkt me spannend worden.
Bedankt !!

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma aug 27 2007 2:48 pm

ALE: een aanvulling hierop is mijn handleiding: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=panorama

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma aug 27 2007 3:36 pm

Hé vriend, die had ik allang ontdekt :wink: en zal zeker als basis gebruikt gaan worden.
Nogmaals bedankt !!!!

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

GdP

Bericht door GdP » ma aug 27 2007 3:46 pm

Skippy schreef:
Opgezetfan schreef:Uhm Skippy de definitie van vastzetten is juist toch van de AUTO stand afhalen ;)
:) Inderdaad dat is juist op elke stand anders dan Automatisch zet je de Kelvin-waarde vast. Ben benieuwd wie het nu nog begrijpt :wink:

Prima verhaal trouwens van Gerrit ik mis alleen de opmerking dat het fout kan gaan als je niet zo snel mogelijk achter elkaar de opnames maakt.
Je zult net 4 van de 5 foto's gemaakt hebben en er schuift een wolkje voor de zon. Weg consistente belichting :cry:

Verder zijn panorama's met stromend water in het onderwerp bijna niet te doen. Dan blijf je verschil in aansluiting zien.

Wolkjes voor de zon geven flinke problemen. Hier een voorbeeld van wat er dan fout kan gaan.

Afbeelding

Gerrit :)

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » ma aug 27 2007 4:15 pm

Roberto schreef:Welkom terug Gerrit! Aardige kiekjes, hoor! leuk verhaal ook... dat wat je uiteindelijk aanhaalt intrigeert me: "... Zo kan je iemand twee of meermaal op een foto zetten op verschillende plaatsen" Wat bedoel je precies? kan je een VB tonen? tof dat je weer terugbent! Er is zelfs een topic naar je vernoemt :lol: :lol: :lol: Beetje onzinnig, maar a la... zie het positief als zijnde een standbeeld... Alleen niet in je tuin zetten, he?! :mrgreen:

Groeten, Robbert
He dat is een leuke gedachte....die moet ik onthouden.. :lol:
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma aug 27 2007 4:23 pm

GdP schreef:
Skippy schreef:

Wolkjes voor de zon geven flinke problemen. Hier een voorbeeld van wat er dan fout kan gaan.

Afbeelding

Gerrit :)
Die foto is nog best te redden hoor, je moet alleen niet de stitcher van Photoshop gebruiken, maar een stitchprogramma. Die programma's zijn specifiek gemaakt voor het plakken van pano's en zullen hun werk dus veel beter en uitgebreider doen dan Photoshop ;)

Paul Demo

Bericht door Paul Demo » ma aug 27 2007 5:49 pm

Wat is nu verstandiger bij het maken van een panorama, RAW of JPG?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di aug 28 2007 9:33 am

RAW, omdat je in RAW de WB voor alle foto's gelijk kunt zetten en de volledige controle hebt over contrast, verzadiging, schaduwen, scherpte etc.

1 tip: Als je in RAW schiet denk dan niet dat je de WB in je cam op AUTO kunt zetten, de optimale panorama maak je in RAW en dan ook de WB vastzetten alsmede de belichting, daarna kun je in PS of een ander raw converter programma de WB tunen.

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » di aug 28 2007 11:11 am

GDP

In welk programma heb je de wolken foto gestitched? Het lijkt veel op de oude PS versie, die gaf dikwijls dit resultaat.
Stop dezelfde serie eens in een ander programma, je hebt best kans dat het dan wel goed gaat. Als je iedere keer dezelfde serie gebruikt krijg je een aardig
inzicht in de werking van de verschillende programma’s en dat kan verrassend afwijken.
Bv serie A werkt niet in programma 1 maar wel in 2 terwijl serie B net andersom werkt.

Ieder programma heeft zijn eigen benadering en resultaat en stelt meer of minder eisen aan de oorspronkelijke serie. Onderstaand voorbeeld toont een serie in
Panorama Perfect Lite, wel gewarped maar totaal geen stitch terwijl dezelfde serie in Autostitche moeiteloos gaat.

Afbeelding

Mijn ervaring is dat je de programma’s kunt onderverdelen in twee groepen, een groep die goed rendert maar veel ghost beelden geeft (bv Sticher EZ)
en een groep die goed stitched maar slecht rendert ( bv. PSE3)

Als je goed zoekt zijn er zeker meer dan 40 stitching programma’s te vinden die ieder weer andere eigenschappen hebben.
Mijn ervaring hier is dat je het beste 2 of 3 programma’s gebruikt en die dan goed leert kennen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

GdP

Bericht door GdP » di aug 28 2007 11:34 am

RVK schreef:GDP

In welk programma heb je de wolken foto gestitched? Het lijkt veel op de oude PS versie, die gaf dikwijls dit resultaat.
Stop dezelfde serie eens in een ander programma, je hebt best kans dat het dan wel goed gaat. Als je iedere keer dezelfde serie gebruikt krijg je een aardig
inzicht in de werking van de verschillende programma’s en dat kan verrassend afwijken.
Bv serie A werkt niet in programma 1 maar wel in 2 terwijl serie B net andersom werkt.

Ieder programma heeft zijn eigen benadering en resultaat en stelt meer of minder eisen aan de oorspronkelijke serie. Onderstaand voorbeeld toont een serie in
Panorama Perfect Lite, wel gewarped maar totaal geen stitch terwijl dezelfde serie in Autostitche moeiteloos gaat.

Afbeelding

Mijn ervaring is dat je de programma’s kunt onderverdelen in twee groepen, een groep die goed rendert maar veel ghost beelden geeft (bv Sticher EZ)
en een groep die goed stitched maar slecht rendert ( bv. PSE3)

Als je goed zoekt zijn er zeker meer dan 40 stitching programma’s te vinden die ieder weer andere eigenschappen hebben.
Mijn ervaring hier is dat je het beste 2 of 3 programma’s gebruikt en die dan goed leert kennen.

RVK
Ik heb mij tot nu toe nog niet echt verdiept in de mogelijkheden die de verschillende programma’s in dezen leveren. Het ging mij in de eerste plaats om de ervaring. Het blijkt gewoon dat er nog heel wat voor komt kijken eer je de boel hebt opgesteld. Maar ook wat je allemaal moet mee sjouwen naar een bepaalde locatie.
En daar is heel wat mankracht voor nodig.:(

Gerrit

GdP

Bericht door GdP » di aug 28 2007 12:42 pm

Opgezetfan schreef:ALE: een aanvulling hierop is mijn handleiding: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t=panorama
Ik heb je PDF-bestand over het maken van panoramafoto’s gelezen.
Het instellen van het Nodal punt lijkt mij niet zo handig.
Wanneer je de batterijen achter elkaar zet, blijft de achterste te lang buitenbeeld.
Zet je ze zodanig neer dat je tussen de twee door kan kijken, dan moet bij het verdraaien van de camera de spleet evenbreed blijven. Door daar foto’s van te maken, kan je later op de computer controleren of de instelling uiteindelijk correct is.

Zie figuur:

Afbeelding

Gerrit

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di aug 28 2007 12:52 pm

Gerrit, zo kan het ook ja, maar het komt op hetzelfde neer :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”