Welke interne USB 3.0 cardreader heeft diep CF-slot

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke interne USB 3.0 cardreader heeft diep CF-slot

Bericht door jantom » di jun 11 2013 8:32 pm

@LEON

Ik doelde op dit kaartje:
http://www.informatique.nl/545776/deloc ... spcall=yes" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat kaartje heeft 2 Sata-aansluitingen en een IDE-aansluiting. Wel Sata1. Maar daar kan je dan een DVD-lezer op aansluiten en heb je weer maximaal 2 snelle SATA-aansluitingen (vrijgekomen)tot je beschikking. De IDE-aansluiting gebruik ik om IDE-schijven te testen als dat nodig is. Maar de hoofdreden is dat de computer waar dat kaartje nu in gemonteerd is tot dan toe alleen IDE-aansluitingen bood. Nu heb ik er een oudere 500GB SATA-schijf in gezet.
Maar jou kennende denk ik dat jij e.e.a. al wist. Maar anderen kennen dit kaartje waarschijnlijk nog niet. DeLock maakt best wel aardige producten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 12:23 am

Maar ik heb al genoeg SATA aansluitingen op mijn PC, 8 op het moederbord, 2 als extra uitbreiding.
Dus bij elkaar 10 stuks. Waarvan 6 stuks als SATA 3 = 600 Mb/s, de rest als SATA 2 = 300 Mb/s.
Lijkt me meer dan genoeg.

Een extra IDE aansluiting biedt me verder weinig.
Jaren geleden ben ik al volledig overgestapt naar SATA-schijven (reeds in mijn oude PC). De paar schijven als IDE die ik nog heb, is alle data overgezet naar SATA. De IDE's houd ik eigenlijk alleen nog als extra back-up van oude data, maar doe er feitelijk niets mee. Hang ze enkel zo nu en dan nog aan mijn oude PC via een IDE bay om te kijken of de schijven nog functioneren.
(Die oude PC draait ook nog prima en heeft naast SATA ook nog IDE).
Vriendelijke groet, Léon Obers

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 10:27 am

@Leon

Mijn vorige reacties waren gebaseerd op het volgende dat je schreef: "Maar ze adviseren dan wel om deze te nemen: http://www.delock.de/produkte/F_279_3-5" onclick="window.open(this.href);return false; ... ale/1.html
Ik heb echter geen IDE in mijn PC meer zitten".
Een IDE-aansluiting kan goed via een PCI-uitbreidingskaartje.
Maar -zoals ik begreep- is een oplossing via een Sata-aansluiting ook mogelijk geweest.

Ik heb best wel een geavanceerd moederbord maar moest toch voor 2 extra SATA 3-aansluitingen een PCIe-kaartje (van Asus) aanschaffen. Dat was de beste oplossing.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 10:59 am

Sorry dat je daarmee in de war kwam, het was het advies van DeLock, waar ik op reageerde. Niet mijn keuze.

Maar ik dacht dat ik zelf toch wel duidelijk genoeg was. Net onder die regel verder in hetzelfde bericht:
Kom dan wellicht weer uit aan de SATA uitvoering die ik eerder terloops ook even heb aangehaald:
http://www.delock.com/produkte/G_91635/merkmale.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:mryellow:

Eerder in de draad had ik die SATA optie al besproken ten aanzien van de opmerking van Plincky op een paar links die ik eerder gaf
Zie onderste link van mijn eerdere reactie, en de vervolgreacties in de draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 85#p630385" onclick="window.open(this.href);return false;

DeLock heeft nog meer opties voor SATA aansluitingen, de kaartjes gaan dan echter steeds minder diep.
Alle SATA opties op een rijtje om dat in een frontpaneeltje te zetten.
(Overigens zitten er tevens plaatjes bij om dat in de achterkant van de PC te plaatsen, maar lijkt me niet handig):

De eerder genoemde oplossing met SATA 1.0a specificatie (=1,5 Gb / sec), waarbij het kaartje het verst in het slot valt,
met een drukknopje om het kaartje er weer uit te wippen:
http://www.delock.de/produkte/F_276_int ... kmale.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

<----------------- begin edit ----------------->
EDIT: Nagekomen.

DIT model wat ik erbij had gezet.er tussenuit gehaald. Kennelijk geen CF cardreader maar een CFast.
Een heel ander type kaartje.

<----------------- einde edit ----------------->

Nog een iets minder diep slot, maar nog steeds dieper met wat andere merken tegenwoordig doorgaans op de markt brengen.:
http://www.delock.de/produkte/F_276_int ... kmale.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 12 2013 6:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 2:07 pm

Wat mij betreft is er nu geen misverstand meer.

Blijft over de kwestie die je aan de orde stelde. Ik zie een diep CF-slot alleen in mijn camera's en in mijn Epson Imagetank (P5000). Ik heb nog twee andere losse cardreaders maar daar zie ik hetzelfde als wat jij aan bezwaren naar voren bracht. Ook de ingebouwde cardreader van Apacer (in een andere computer ingebouwd) vertoont hetzelfde ..

De oplossing zoals die te zien is in je eerste foto lijkt mij geschikt (maar biedt geen hoge overdrachtssnelheid).

Als ik foto's overbreng van mijn kaartje naar de computer maakt het mij eerlijk gezegd niet zoveel uit hoe lang dat duurt. Ik heb dan wel een USB3.0-reader van SanDisk die ik koppel aan een USB3.0-aansluiting maar die hoge snelheid krijg ik in het echt niet... Maar ik vind het goed - kan ik ooit eens gaan uitzoeken maar het heeft geen haast..

We moeten -conclusie- voorzichtig zijn met het inbrengen van een kaartje in een leesapparaat en met CF heb ik de minste moeite. Met een SD-kaartje gaat het minder gemakkelijk - ik voel me dan soms wat onzeker.

Groeten, Jan

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo jun 12 2013 3:48 pm

Wel extern........
Ik heb een oude all-in-one cardreader van Sitecom MD-020.
De USB 3.0 versie MD-030 ziet er op het oog hetzelfde uit.
Mijn CF kaart gaat hier voor 2/3 in de reader.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 7:09 pm

jantom schreef: Blijft over de kwestie die je aan de orde stelde. Ik zie een diep CF-slot alleen in mijn camera's en in mijn Epson Imagetank (P5000). Ik heb nog twee andere losse cardreaders maar daar zie ik hetzelfde als wat jij aan bezwaren naar voren bracht. Ook de ingebouwde cardreader van Apacer (in een andere computer ingebouwd) vertoont hetzelfde ..
Er zit toch echt een behoorlijk verschil met normale in de handel zijnde externe card-readers, tegenover wat nu kennelijk standaard door moet gaan voor interne card-readers. En dan heb ik het niet over de verschillen in diepte zoals hierboven nog eens getoond, wat nog eens extra diepe sloten zijn, die je alleen met een knopje eruit kunt wippen, of iets minder diep, die je er handmatig nog uit kunt halen,

Dit is waar het om gaat bij elke tegenwoordige interne card-reader.
Gaat gegarandeerd een keer problemen opleveren omdat ze slechts een paar millimeter naar binnen in het slot vallen.
Bovendien het slot op zijn kop. Ik heb de inbouw adapter voor de foto even omgedraaid.
(Let even niet op de gelige kartonnen stoffige ondergrond, en een oud < no-name kaartje >).

Afbeelding

Hieronder een van mijn externe card-readers.
Dus niet zo diep als in een slot met zo'n knopje, maar nog steeds voldoende om het kaartje eerst netjes recht naar binnen te geleiden, en dan eenmaal recht voor het slot even doordrukken voor het laatste stukje. Mijn andere Sandisk reader idem.

Afbeelding

jantom schreef: De oplossing zoals die te zien is in je eerste foto lijkt mij geschikt (maar biedt geen hoge overdrachtssnelheid).
De snelste kaartjes nu zijn 90-100 Mb/sec. Die eerste versie SATA gaat nog tot 150 Mb/sec.
Dus lijkt me voorlopig nog wel genoeg.
Dat ik met die SATA oplossing praktisch geen verschil zal ontdekken met USB 3.0 maakt me niet uit. :wink:
Je moet het eigenlijk zien tegenover USB 2.0 als het "normale alternatief". Daar wil je echt niet meer op wachten.

Nagekomen vanuit informatie van DeLock.
De SATA 1.0a standaard waar de adapter van DeLock aan voldoet is alleen niet hot-pluggable.
Dus je moet het kaartje officieel nog wel softwarematig ontkoppelen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 12 2013 7:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 7:26 pm

Dag Leon

Ik zie dat jij dezelfde externe cardreader (ICIDU) hebt als ik. Mycom zeker...
En je hebt volkomen gelijk wat overdrachtssnelheid betreft... dat realiseerde ik me niet eens. Mijn nieuwe cardreader (USB3.0) van SanDisk is niet eens nodig.. Maar ze zijn niet zo duur meer als ooit geweest. Toen waren SanDisk readers nog Hfl 140,- (Sandisk).

Je bent weer erg alert....

Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 7:30 pm

Inderdaad van Mycom. :wink:
Die ver uitstekende sloten daar heeft Plincky eerder al op geattendeerd dat die met een mesje de pinnetjes al eens recht heeft moeten buigen. Dat soort geklooi wil ik bij voorbaat al uitsluiten.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 7:48 pm

Leon:

Het is mij nog nooit overkomen dat ik een kaartje stuk maakte en dat terwijl ik best wel ervaring met SmartMedia heb.... Wie kent dat formaat nog? Daar kon onder gelijk blijvende omstandigheden meer aan bestanden op dan op een CF-kaartje... Inderdaad smart.
Maar CF gaat met pinnetjes. Problemen met pinnetjes had ik alleen met SCSI-2. Wat een gemier om dat goed te krijgen.
Contactvlakjes is zoveel beter maar SD-kaartjes krijg ik niet prettig in een reader.
Altijd behoedzaam werken is het devies.

Groet, Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 8:07 pm

jantom schreef: Altijd behoedzaam werken is het devies.
Zeker, maar ik heb ook nog een opgroeiende dochter. En er komen ook wel eens foto-enthousiastelingen over de vloer.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 8:14 pm

Een ramp (een opgroeiende dochter)..daar heb ik helaas geen last van.
Ik heb wel een zoon en die is gisteren 21 jaar is geworden. Die mag nog geestelijk groeien....

Ik begrijp nu ook beter dan voorheen dat een goede cardreader noodzakelijk is in huize Léon.
Dat komt wel goed.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 12 2013 9:07 pm

jantom schreef: Ik begrijp nu ook beter dan voorheen dat een goede cardreader noodzakelijk is in huize Léon.
Nou ja, ik wil niet bij voorbaat een mogelijk gebrek aan dicipline bij een ander neerleggen. Met de aandacht voor een ander ben ik er zelf wellicht ook niet altijd voor 100% bij om een kaartje netjes in een kaartslot te stoppen. Dat is misschien wel de belangrijkste reden. :wink:

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » wo jun 12 2013 10:00 pm

Léon is iemand altijd bereid tot actie ~ niet alleen door uitvoerig en met verstand van zaken te adviseren over de meest uiteenlopende onderwerpen maar ook door gewoon iets heel eenvoudigs voor anderen (of voor zichzelf) te doen (als het steken in een cardreader van een geheugenkaartje). Ook dat laatste moet volgens hem gewoon perfect kúnnen gaan. Dat is Léon ten voeten uit. :) .

Kamiel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Kamiel » ma jun 17 2013 3:46 am

Hallo Léon,

De Transcend Card Reader RDF 8 USB 3.0 heeft een diepe gleuf voor de CF kaart.

Groet,

Kamiel

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”