oude objectieven op dig. camera
Re: oude objectieven op dig. camera
Trouwens als ik een echt heldere zoeker nodig heb pak ik mijn M4p of M6TTL
daar stel je in duisternis nog met gemak scherp wat ik met geen enkele Nikon meer voor elkaar krijg.
Horses for....
Trouwens, probeer maar analoog boven de 1600 ASA nog korrelvrij te fotograferen, daar gaat digitaal analoog allang en breed voorbij in kwaliteit
en in beeldruis/korrel.
Is misschien gek uit de mond van iemand die nog altijd gek is op analoog schieten.
daar stel je in duisternis nog met gemak scherp wat ik met geen enkele Nikon meer voor elkaar krijg.
Horses for....
Trouwens, probeer maar analoog boven de 1600 ASA nog korrelvrij te fotograferen, daar gaat digitaal analoog allang en breed voorbij in kwaliteit
en in beeldruis/korrel.
Is misschien gek uit de mond van iemand die nog altijd gek is op analoog schieten.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je het F4 gevoel wil houden adviseer ik je een D700. Ik had dat gevoel daarmee weer helemaal terug. Mogelijk biedt een d800 dat ook maar ik lees soms berichten die daarover twijfel oproepen. Of een D3 of 4.
Nieuwe nikkors zijn veelal wel optisch beter dan de klassiekers maar met jouw set maak je beslist een goede herstart. En qua kwaliteitsgevoel zijn die oude meestal fijner.
Nieuwe nikkors zijn veelal wel optisch beter dan de klassiekers maar met jouw set maak je beslist een goede herstart. En qua kwaliteitsgevoel zijn die oude meestal fijner.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Nee, Flandria, een camera is niet alleen zoeker en matglas.
Maar om even snel het verschil te illustreren tussen DX en FX gaat er toch niets boven de vergelijkende blik door de verschillende camera's...
Dat de F3HP een helderder en groter zoeker heeft dan de D3 wist ik overigens niet.
Maar het verbaast me ook niet echt. Niks mis met een D3 hoor. Integendeel.
En ik onderschrijf je stelling over hogere ISO's - geen dispuut.
Leica M4P... M6... Dat doet ook maar...
Je weet tenminste waar je het over hebt.
Maar om even snel het verschil te illustreren tussen DX en FX gaat er toch niets boven de vergelijkende blik door de verschillende camera's...
Dat de F3HP een helderder en groter zoeker heeft dan de D3 wist ik overigens niet.
Maar het verbaast me ook niet echt. Niks mis met een D3 hoor. Integendeel.
En ik onderschrijf je stelling over hogere ISO's - geen dispuut.
Leica M4P... M6... Dat doet ook maar...
Je weet tenminste waar je het over hebt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat betwijfel ik. HP staat voor High Point (de reden dat ik die vroeger bij een F3 ook had aangeschaft). Dat HP is bij camera's als D3, D4, D700, D800 standaard.emdeklerk schreef: Dat de F3HP een helderder en groter zoeker heeft dan de D3 wist ik overigens niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Dat weet ik wel, Lèon, Dat HP staat voor High eyePoint. Zelfs de F801 en de F90 hadden al standaard de HP-zoeker. Maar ik meen dat Flandria bedoelt dat die F3-zoeker desondanks helderder is. Zou kunnen. Misschien minder halftransparante delen van de spiegel? Misschien puurder matglas zonder ingebedde electronica en (vergeef me...) scherpstelpunten?
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo jun 19 2013 11:05 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Helderder of groter wordt toch niet enkel bepaald door een HP specificatie?Léon Obers schreef:Dat betwijfel ik. HP staat voor High Point (de reden dat ik die vroeger bij een F3 ook had aangeschaft). Dat HP is bij camera's als D3, D4, D700, D800 standaard.emdeklerk schreef: Dat de F3HP een helderder en groter zoeker heeft dan de D3 wist ik overigens niet.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Haha, het zijn weer die verduvelde scherpstelpunten hè ...emdeklerk schreef:Misschien puurder matglas zonder ingebedde electronica en (vergeef me...) scherpstelpunten?
- Léon Obers
- Forumlid
Feitelijk is het niet groter, omdat het meer omgeving laat zien, dus "kleiner". (Het is voor brildragers bedoeld).
Nog even wat informatie doorgenomen, en er zit inderdaad wat verschil in vergrotingsmaatstaf.
F3 geeft 0.8x vergrotingsmaatstaf met een 50mm objectief:
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... f3tof5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een D3 geeft 0.7x vergrotingsmaatstaf met een 50mm objectief:
Een en ander is wellicht ook verwarrend en "gekleurd" in mijn beleving omdat ik op een D700 (min of meer vergelijkbare zoeker als D3), ik standaard een DK-17M 1.2x vergrotend oculair gebruik.

Nog even wat informatie doorgenomen, en er zit inderdaad wat verschil in vergrotingsmaatstaf.
F3 geeft 0.8x vergrotingsmaatstaf met een 50mm objectief:
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... f3tof5.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Een D3 geeft 0.7x vergrotingsmaatstaf met een 50mm objectief:
Een en ander is wellicht ook verwarrend en "gekleurd" in mijn beleving omdat ik op een D700 (min of meer vergelijkbare zoeker als D3), ik standaard een DK-17M 1.2x vergrotend oculair gebruik.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo jun 19 2013 11:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinehenkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De F4 heeft ook een scherpstelpunt ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- Léon Obers
- Forumlid
Maar die scherstelpunten van een D3 (en elke andere hedendaagse DSLR) zijn nu juist helemaal geen onderdeel van het matglas, dat gaat via een hulpspiegeltje naar een module in de bodem van de camera. Wat je in de zoeker ziet zijn slechts de LCD-lijntjes van een volledig transparante LCD overlay boven het matglas, bedoeld als "indicatie" waar die scherpstelpunten zitten. Het matglas van een D3 zelf is "puur".Skippy schreef:Haha, het zijn weer die verduvelde scherpstelpunten hè ...emdeklerk schreef:Misschien puurder matglas zonder ingebedde electronica en (vergeef me...) scherpstelpunten?
Nu heeft een D3 (en elke andere digitale Nikon reflex) een half doorlaatbare hoofdspiegel. Daar zul je dus iets licht mee verliezen. Maar dat heeft een analoge F3 ook, alleen is die bedoeld om licht door te geven naar de bodem waar een meetcel zit voor de belichtingsmeter.
Links mijn D3 rechts mijn F5, de F3hp-zoeker is weer groter dan de F5.....emdeklerk schreef:Dat weet ik wel, Lèon, Dat HP staat voor High eyePoint. Zelfs de F801 en de F90 hadden al standaard de HP-zoeker. Maar ik meen dat Flandria bedoelt dat die F3-zoeker desondanks helderder is. Zou kunnen. Misschien minder halftransparante delen van de spiegel? Misschien puurder matglas zonder ingebedde electronica en (vergeef me...) scherpstelpunten?

Als je écht voor geen toeters en bellen gaat dan is dit het gereedschapLeica M4P... M6... Dat doet ook maar...
Hier een link naar wat werk van mij:
http://www.flickr.com/photos/damenfotog ... 222976712/" onclick="window.open(this.href);return false;