oude objectieven op dig. camera

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Defender

oude objectieven op dig. camera

Bericht door Defender » wo jun 19 2013 8:23 pm

Echt jaren geleden na allerlei Nikons een F4 gekocht en uiteindelijk lichtsterke, vaste objectieven. Echt helemaal geweldig en dit n.a.v. slechte ervaringen w.b. licht in bijv. jungle ed. Flitsen bleek geen optie, resulteerde enkel in "nachtopnames". Mijn toenmalige hobby is inmiddels volledig achterop geraakt en ik ben totaal niet thuis in het huidige digitale tijdperk. Ik wil het weer oppakken maar wil mijn lichtsterke objectieven niet kwijt. Mijn vraag is of de mogelijkheden van de objectieven en van een dig. camera (dacht aan de D300s) volledig gebruikt kunnen worden? Heb o.a. AF NIKKORS: 50mm-f1.4, 85mm-f1.8 en 180mm-f2.8. Wie kan mij helpen?

Kees H
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: oude objectieven op dig. camera

Bericht door Kees H » wo jun 19 2013 8:30 pm

Hallo defender, welkom op het forum

De D300s heeft een ingebouwde AF-motor dus zouden deze volgens mij gewoon moeten werken
zijn het AF-D lenzen dan werken ze zeker, doen het bij mij prima.

Volgens mij werken er meer lenzen op maar bij sommige zal je dan handmatig moeten scherpstellen.
deze heb ik zelf niet dus moet ik je het antwoord op schuldig blijven.

Kijk maar eens bij de topic apparatuur bij objectieven, daar kom je het antwoord zeker wel tegen.
het word vaker gevraagd nl.

gr Kees
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 19 2013 8:36 pm

Koop een FX-camera en je kunt je prima maar oudere objectieven gewoon gebruiken.
Een (tweedehands) D3, een D3x, een D4, een D700, een D800 of een D800E of een D600...
Vooral de 180mm... Ik zou er dan nog een groothoek bij kopen, bijvoorbeeld de 1,4/24mm of de 1,8/28mm.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » wo jun 19 2013 8:38 pm

Beste D,
Eveneens hartelijk welkom.
Een ander voordeel van het digitale tijdperk PDF handboeken.
Via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kan je van vrijwel iedere kamera het handboek ophalen, taal naar keuze.
Achterin ieder kamera-handboek staat een toelichting op compatible lenzen (Nikon fabrikaat natuurlijk).
Zelfs zeer zeldzame oude lenzen staan daarin toegelicht.
Zolang je de courante budget digitale slr's links laat liggen zit je veelal goed.
Groeten, Gijs

PS Eens met EM, als je direct een FX kamera kiest is de overgang gemakkelijker.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Defender

Bericht door Defender » wo jun 19 2013 8:53 pm

Bedankt voor de snelle reacties! Dacht de basis van fotografie toch te beheersen, maar dat blijkt inmiddels volledig achterhaald. Wat is bijv. een FX-camera ...?

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo jun 19 2013 9:00 pm

Nou de basis is niet veel veranderd hoor. Een FX camera geeft alleen maar aan dat er een sensor in zit die het zelfde formaat heeft als kleinbeeld film. Voordeel je objectieven geven het zelfde beeld als ze deden op je F4.
Een DX camera, zoals de D300 heeft een kleinere sensor. Hierdoor gebruik je een kleiner deel van de beeldcirkel, het lijkt dus dat bijvoorbeeld de 50 mm een 75 mm is. (De 1,5 x crop)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Defender

Bericht door Defender » wo jun 19 2013 9:13 pm

Ja, daar was ik inmiddels achter gekomen; lang leve internet. Had natuurlijk ook eerst even kunnen zoeken voordat ik de vraag stelde ... Aan de FX hangt wel een behoorlijk ander prijskaartje. Als ik het goed begrijp komen mijn lichtsterke objectieven, los van het beeld, bij een DX-camera dus minder tot hun recht. Is dat een juiste conclusie?

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » wo jun 19 2013 9:34 pm

Niet minder maar anders.
Lees eens hier bv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor" onclick="window.open(this.href);return false;

Verschil in scherptediepte en groothoek en tele zijn dingen die anders zijn.
Maar niet beter of slechter perse.

Peter
Bijna leeg hier....

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 19 2013 9:39 pm

Groot voordeel van FX is dat je door de zoeker exact hetzelfde beeld ziet als met je F4. Bij een DX-camera krijg je door de cropfactor 1,5 letterlijk een ander beeld. En een FX camera heeft een groter en helderder zoekerbeeld dan een DX camera. Ik fotografeer met 28mm, 50mm , 85mm, 105mm en 180mm op FX en vind dat heel prettig werken.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo jun 19 2013 9:50 pm

Mocht je budget het toe laten zou ik zeker voor een D700 gaan. (Zoek je eigenlijk nieuw of gebruikt.?) ik heb vorig jaar na een maand of 4 D300 de overstap gemaakt naar D700. Geen seconde spijt van gehad! Gebruik ook alleen vast brandpunt objectieven.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 19 2013 9:52 pm

Totdat je merkt dat de techniek dusdanig door is geëvolueerd op sensor gebied en dat die ouwe meuk niet meer
aan deze eisen voldoen.

Nieuwe generatie camera = nieuwe generatie objectieven. Lang leve de vooruitgang. En gelukkig maar.
Laat je niet ontmoedigen door een generatie "vorkje", "G= gecastreerd", "Nikon F sinds 1959" of andere zaken handelend vanuit heimwee = vanuit overbodige emotie handelend.

Nikon maakt top spul, doe jezelf niet tekort.
Laatst gewijzigd door Flandria op wo jun 19 2013 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Defender

Bericht door Defender » wo jun 19 2013 9:56 pm

Heb de link gelezen. Dat is wennen. Ik wist dit niet. Het lijkt alsof je met een ander objectief bezig bent, alsof het eerder meer tele is, maar dat is fake. De beeldhoek is gewoon kleiner. Maar als de foto even groot wordt afgedrukt als met een FX-camera (en bijbehorend beeld) lijkt het meer tele. Klopt deze redenering? Zal eens gaan zoeken naar een D700. En van mij hoeft het allemaal niet nieuw te zijn. Is toch in no time weer verouderd ... Maar echt, mijn F4 vind ik nog steeds helemaal geweldig, alleen die stomme rolletjes... Sjouwde me vroeger helemaal suf en eerlijk is eerlijk, het terug kunnen kijken naar wat je hebt gefotografeerd is natuurlijk HET grote voordeel.

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 19 2013 9:59 pm

Ik heb ook een F3, F4, F5.
Prachtige camera's, gaan nooit weg.
Maar ik laat mijn digitale set niet afstemmen op emotie.
Er is zoveel gebeurt na 1959......
Laatst gewijzigd door Flandria op wo jun 19 2013 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 19 2013 10:00 pm

...maar als je niet direct alles wilt vervangen door het modernste glas, kun je met wat je nu heb uitstekend werken op een FX-camera...

Zou je toch meer geld uit willen geven aan nieuw spul dan zou ik zeker ook Samyang en Zeiss in ogenschouw nemen.

Oh ja: ga met je F4 naar een fotowinkel en vergelijk de zoeker van die F4 eens met die van een DX-camera... En kijk dan ook maar gelijk door een FX-camera... Dat zegt meer dan wij hier kunnen neertikken... Echt, gewoon doen.

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 19 2013 10:02 pm

emdeklerk schreef:...maar als je niet direct alles wilt vervangen door het modernste glas, kun je met wat je nu heb uitstekend werken op een FX-camera...

Zou je toch meer geld uit willen geven aan nieuw spul dan zou ik zeker ook Samyang en Zeiss in ogenschouw nemen.

Oh ja: ga met je F4 naar een fotowinkel en vergelijk de zoeker van die F4 eens met die van een DX-camera... En kijk dan ook maar gelijk door een FX-camera... Dat zegt meer dan wij hier kunnen neertikken... Echt, gewoon doen.

klopt. Mijn F3hp geeft een heldere en grotere zoeker dan mijn D3.
Toch doet die D3 "iets" wat die f3hp niet kan.
Een camera is niet alleen zoeker of een matglas....

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”