Yizu schreef:Heb ook de 300 2.8 gehad in het verleden, de problemen die de TS heeft ondervonden komen mij niet bekend voor.
Nooit enig probleem gehad met de zonnekap.
Zou TS een foto kunnen maken van het 'afgebroken' stukje plastic, ben er wel erg benieuwd naar.
Helemaal mee eens. Een 200-400, 200 2.0 en een 400 2.8 heb ik gehad of nog steeds in bezit en ik ben uiterst tevreden hoe Nikon de constructie van de zonnekappen heeft ontwikkeld. Ik zou niet zo snel een betere manier kunnen bedenken.
Het is een eenvoudig, snel aan te brengen en, in mijn ogen, robuuste oplossing die bij mij al jaren meegaat zonder enig probleem. Net als Yizu ben ik wel benieuwd hoe het stuk is gegaan.
Wel is het monteren iets dat je even door moet hebben, het aanbrengen vergt wat vaardigheid / handigheid. Het kan natuurlijk ook gaan om een exemplarisch geval van een productiefout.
Overigens zijn de voorstellen om een papieren zonnekap zelf te knippen niet heel erg realistisch, het zal ongetwijfeld kunnen maar de originele kap is mede zo stevig en oa. van carbon ter bescherming van de frontlens waar geen filter voorzit. (en ook niet past voor wie daar aan denkt). De kap is tevens in staat om het hele objectief te dragen zoals bijvoorbeeld op onderstaande plaat is te zien.(dit is overigens een 400mm). Me dunkt dat dit niet met een plastic kapje kan.
Vergeet niet dat dergelijke objectieven mede ontworpen zijn voor extreme situaties. Van de woestijn tot de pool moeten ze foutloos kunnen functioneren en een fatsoenlijke zonnekap is onontbeerlijk.voor het wegnemen van zonlicht maar juist ook ter bescherming van het objectief.