Fotograferen op M stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotograferen op M stand

Bericht door Marten » vr okt 04 2013 9:41 am

Ton van de Wiel schreef:.... fotografeer ik in de stand M, zodat ik alles zelf in de gaten moet houden en instellen. Iso, sluitertijd, diafragma.
Ton, als je in de halfautomaatstanden werkt (A en S) dan moet je óók ISO, sluitertijd resp diafragma in de gaten blijven houden. Maakt geen enkel verschil.
Je moet in M, A en S gewoon bewust blijven fotograferen en weten waar je mee bezig bent.
Wellicht is M, uit educatief oogpunt, beter om mee te beginnen.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 9:52 am

Marten schreef:
Ton van de Wiel schreef:.... fotografeer ik in de stand M, zodat ik alles zelf in de gaten moet houden en instellen. Iso, sluitertijd, diafragma.
Ton, als je in de halfautomaatstanden werkt (A en S) dan moet je óók ISO, sluitertijd resp diafragma in de gaten blijven houden. Maakt geen enkel verschil.
Je moet in M, A en S gewoon bewust blijven fotograferen en weten waar je mee bezig bent.
Wellicht is M, uit educatief oogpunt, beter om mee te beginnen.
Marten, klopt, maar je hoeft er in principe alleen maar naar te kijken en zien wat de camera voor je doet. Uiteraard hou je het in de gaten. Maar omdat TS nieuw is moet je er veel bewuster mee omgaan in de M stand. Je bent gedwongen om zelf keuzes te maken en dan zie je ook wat de gevolgen van die keuzes zijn. Als je wat verder bent, en daar reken ik mezelf toe (eerste camera was een Nikkormat) :D, dan weet je wel ongeveer wat je ISO en sluiterijd doen als je op diafragma voorkeuze werkt. En je hebt gelijk, in de stand A kijk ik wel degelijk naar de gevolgen voor mijn sluitertijd. (ISO staat bij mij nooit automatisch)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr okt 04 2013 9:53 am

De oude "Sunny f/16 rule" vind ik nog altijd een handige manier om overdag de belichting te kunnen schatten. Als je de M-stand wilt gebruiken, kun je daarvan gebruik maken voor een redelijk nauwkeurige basis-instelling.
Deze methode gaat uit van een diafragma-waarde die gekoppeld is aan de licht-situatie overdag. Deze diafragma-waarde wordt vervolgens gebruikt in combinatie met de reciproque van de ingestelde ISO-waarden; dus 1/100sec bij 100 ISO, 1/400sec bij 400 ISO, etc. Uiteraard kunnen binnen die lichtwaarde andere combinaties worden gekozen: 1/100 sec. f/16 = 1/200sec f/11 = 1/400sec f/8, enz.

Er zijn veel websites te vinden die uitleg geven over de "sunny f/16 rule"; o.a.
http://naturephotographyblog.squarespac ... ained.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dummies.com/how-to/content/t ... osure.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze tabel geeft een samenvatting van deze methode, waarbij de sluitertijden een fractie korter zijn gekozen.

Afbeelding
Jur

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 10:14 am

Misschien moet ik het verduidelijken aan de hand van een voorbeeld.
OK, men neme een beginnende fotograaf met weinig kennis van de techniek en fotografie. De fotograaf gaat plaatjes schieten in de stand A en omdat het een beginner is let hij of zijn niet echt op de sluitertijd en ISO, want dat gebeurt automatisch.
De beginnen maakt buiten een portretfoto en denkt bewust, ahaaa diafragma lekker laag op 5.6 want dan krijg ik een onscherpe achtergrond!
(jaja, de beginner heeft opgelet tijdens de cursus)
Thuis op de PC kijken en de plaat is schitterend! Alles klopt, mooi scherp, belichting goed,
Enthousiast gaat de beginner de volgende dag nog een foto maken. Op dezelfde plek, zelfde persoon en, never change a winning team, dus diafragma wederom op 5.6
Thuis aangekomen is de foto geheel mislukt! Hij is bewogen, het gezicht is niet goed belicht, de foto is korrelig. De beginner snapt er niets van.
Wij weten dat dit komt omdat de omstandighedenheel anders konden zijn op de tweede dag. Ander licht, andere invalshoek. Misschien heeft de camera de tweede dag een hogere ISO waarde moeten kiezen of een langere sluitertijd waardoor bewegingsonscherpte is ontstaan.
Op het moment dat je bewust zowel het diafragma als de sluitertijd in moet stellen, begin je te leren wat de combinatie van die twee doet.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr okt 04 2013 11:19 am

Jur schreef:De oude "Sunny f/16 rule" vind ik nog altijd een handige manier om overdag de belichting te kunnen schatten. Als je de M-stand wilt gebruiken, kun je daarvan gebruik maken voor een redelijk nauwkeurige basis-instelling.
Waarom moet je dit schatten als je het met je camera gewoon nauwkeurig kan meten.

Wat me in de antwoorden opvalt is dat veel mensen in M precies het zelfde doen als in A,S en P, men richt de camera op het onderwerp en draait aan de knopjes tot het streepje in het midden staat en drukt af.
Dit kost veel meer tijd en geeft uiteindelijk precies het zelfde resultaat als de automaat standen.

Terwijl als je van te voren een goede meting doet met b.v een grijskaart of iets anders van gemiddeld grijs (grasmat, handpalm etc.) je sneller kan werken omdat je dan je belichting niet meer hoeft te corrigeren en je bijvoorbeeld bij een voetbal wedstrijd bij gelijkmatig licht een hele serie goed belichte foto's kan maken.

Groeten Jan

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 11:31 am

Nou nee, hier verschil ik toch van mening. Het geeft niet precies hetzelfde resultaat, absoluut niet. Bij de automaatstanden maakt de camera de keuze, bij de andere standen kiest de gebruiker bewust voor een bepaald diafragma of sluitertijd en meestal met een goed doel. Beweging vastleggen, scherpte-diepte bewust bepalen. Dat de lichtmeting hetzelfde is staat buiten kijf, maar de verhouding tussen sluitertijd en diafragma kan wezenlijk anders zijn.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr okt 04 2013 11:53 am

En wat is dan volgens jou het voordeel van M ten opzichte van A als je controle wil hebben over de scherptediepte en het voordeel van M ten opzichte van S als je controle wil hebben over de sluitertijd?

Om echt voordeel van M te hebben moet je zoals emdeklerk al gezegd heeft weten hoe en waarop je het licht meet.

Groeten Jan

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr okt 04 2013 11:54 am

Grojan schreef: Waarom moet je dit schatten als je het met je camera gewoon nauwkeurig kan meten.
Er zijn omstandigheden, waarbij dat meten soms erg lastig is. Bij het fotograferen van een airshow bijvoorbeeld, vooral bij een volledig grijze hemel, is het handig om al een idee te hebben van de juiste belichting. Het onderwerp (vliegtuigen in dit geval) kunnen klein, groot, donker of licht zijn. Onderbelichting is onder deze omstandigheden een veel voorkomend euvel. Een plaatsvervangende meting op bijvoorbeeld gras geeft vaak een redelijk betrouwbaar resultaat. Een meting op de handpalm met een 300mm objectief op de camera werkt onder deze omstandigheden doorgaans niet zo handig. :) Ik gebruik ook regelmatig een handmeter voor een opvallend lichtmeting.
Jur

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » vr okt 04 2013 12:00 pm

BBR schreef: Tsja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?? Ben wel nieuwsgierig naar wat die professional dan fotografeert.
Ik zie niet wat er mis zou zijn bij het fotograferen op P. Je kunt dezelfde sluitertijden en diafragma's bereiken als in de andere standen.
Hasselblad had (of heeft) als standaard nadat de belichting is ingesteld dat de diafragmaring en de sluitertijdring gekoppeld zijn, een soort van P stand dus.
(Zelf prefereer ik de A stand, maar kan me goed voorstellen dat met een wat intelligenter toestel die ook nog eens brandpuntsafhankelijke sluitertijden zou kiezen, dat de P stand die je vervolgens zelf kunt corrigeren een goede start is)

Gisteren overigens tientallen fotografen bezig gezien, die samen gisteren duizenden foto's hebben geproduceerd, allemaal om daar professioneel aan te verdienen.
De meesten hadden een standaard instelling aanstaan en flitsten alles.

Ik vermoed dat de kwaliteit van de meeste foto's acceptabel was, maar ook niet veel meer. Maar al die foto's zijn wel professioneel.
Professioneel zegt iets over er aan te verdienen, niets over de kwaliteit.

Ben

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 12:03 pm

Grojan schreef:En wat is dan volgens jou het voordeel van M ten opzichte van A als je controle wil hebben over de scherptediepte en het voordeel van M ten opzichte van S als je controle wil hebben over de sluitertijd?

Om echt voordeel van M te hebben moet je zoals emdeklerk al gezegd heeft weten hoe en waarop je het licht meet.

Groeten Jan
Jan, was je vraag aan mijn gericht?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 04 2013 1:12 pm

Als een professional het liefst op P werkt wil dat niet zeggen dat een amateur dezelfde resultaten krijgt. De pro zal te allen tijde de belichting in de gaten houden, kijken welke waarden de camera gebruikt, en redelijk goed weten binnen welke parameters hij moet werken voor zijn resultaat.

De amateur die totaal niet weet wat die waarden inhouden, sterker nog: die vaak niet eens weet waar hij die waarden desgevraagd zelf zou moeten instellen, gaat eerder de mist in.

Maar ik lees ook "...er zaten een paar goede platen tussen...". Dus niet allemaal?

Je hoeft overigens niet altijd tegen "professionele" of "goedbetaalde" fotografen op te kijken hoor.
Op de fotoclub waar ik lid van ben was ooit een "professionele" gastspreker die de aanwezigen met klem afraadde de zonnekap te gebruiken...

En "goedbetaald" zegt mij ook helemaal niets; in de commerciële televisie lopen miljonairs rond, die alleen maar bagger kunnen maken...

TRK

Bericht door TRK » vr okt 04 2013 1:55 pm

Ton van de Wiel schreef:Om iets te leren en te begrijpen lijkt me de stand M de beste.
Helemaal mee eens, dit is ook de reden waarom ik manueel schiet.

DXK

Bericht door DXK » vr okt 04 2013 4:26 pm

Bedankt voor alle reacties!

De reden dat ik deze vraag stel is dat ik voor de opdrachten op mijn cursus ALLES op de M stand moet maken.
Echter als ik dit soort foto's moet maken, zitten er naar mijn mening TEveel mislukte foto's bij.

Ik speel inderdaad veel met de belichtingsmeter, als ik zie dat de foto "iets" te belicht is, stel ik hem bij zodat de foto wat donkerder wordt.

Ik vind het overigens grappig om te lezen, dat gevorderde mensen hier dus anders over denken en veel met de A/P stand werken.
Misschien toch maar eens een dag meelopen met een gevorderde fotograaf, om te zien hoe die dit aanpakken (daar leer ik waarschijnlijk meer van, dan alleen theorie).

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » vr okt 04 2013 5:01 pm

DXK schreef:De reden dat ik deze vraag stel is dat ik voor de opdrachten op mijn cursus ALLES op de M stand moet maken.
Echter als ik dit soort foto's moet maken, zitten er naar mijn mening TEveel mislukte foto's bij.
Ziedaar de waarschijnlijke reden van die verplichting! ;)

Het is veel oefenen en ja, het gaat ongetwijfeld wel eens mis. Er is overigens niks mis mee om de automatische standen (zelfs de helemaal automatische stand!) te gebruiken om eens te kijken wat de camera er nou van vindt als je er zelf in M niet uit komt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

oud0001

Bericht door oud0001 » vr okt 04 2013 5:50 pm

Het is net als fietsen.
Als je niet op die fiets gaat zitten en er paar keer af dondert leer je nooit fietsen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”