Fotograferen op M stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
DXK

Fotograferen op M stand

Bericht door DXK » do okt 03 2013 7:30 pm

Goedenavond,

Ik ben nu sinds een jaar bezig met fotografie en heb sindsdien een beginnerscursus gevolgd, en sinds kort ben ik bezig met een half gevorderde cursus.

Nu blijf ik echter moeite hebben met het "begin", hier bedoel ik dat als ik nu naar buiten loop waar ik mee moet starten als ik mijn camera in de M stand zet.
Dit los ik op door een aantal testfoto's te maken en door in mijn lens te kijken e.e.a. bij te stellen/draaien krijg ik uiteindelijk een mooie foto.
Nu zou ik dit "proces" willen versnellen/verbeteren, dus ik was benieuwd hoe anderen dit aanpakken.

Waar starten jullie mee?
Zijn er handige regeltjes die ik kan hanteren?

Het is misschien meer een beginners vraag, maar ik blijf hier mee aanrommelen.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van een goed advies!

Groet,
Danny

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Fotograferen op M stand

Bericht door ReneG » do okt 03 2013 7:33 pm

Qua belichting (in beginnerstermen): Als je door de zoeker kijkt (of achterop je LCD) staat onderin een soort 'balkje'. Dat is de lichtmeter. Als je als uitgangspositie ervoor zorgt dat dat balkje niet naar links of rechts uitslaat, heb je meestal een aardig startpunt qua belichting. (Er zijn overigens genoeg mitsen en maren, maar dat is wel een uitgangspunt).

En qua compositie... tja, gewoon kijken wat je ziet en experimenteren en de basisregels van de compositie (die heb je in een beginnerscursus ongetwijfeld gehad) toepassen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do okt 03 2013 7:39 pm

Maak je vooral niet te druk over de belichting. Gisteravond was er bij mij op de fotoclub een presentatie van een goedbetaalde professional, die heel eenvoudig alles op de 'P' schoot. En heel eerlijk, er zaten erg mooie plaatjes tussen!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do okt 03 2013 7:44 pm

Lichtmeter zit idd in de zoeker.
Sneller werken heb je andere standen voor op je camera. Als je lang op M zou werken zal je wel steeds beter in kunnen schatten hoe je instellingen zullen moeten zijn en daar dan lichte correcties op toepassen.... maar als je in A of S werkt doet de camera de belichting. Ik persoonlijk wek standaard op A voor sport vaak S en studio M.

Waarom zou je meer zelf willen doen als je camera een super intelligente processor heeft die dat veel sneller kan? in sommige gevallen zou je zelf wat moeten doen.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » do okt 03 2013 9:34 pm

Hoewel ik ook altijd de camera laat doen wat hij kan met de A(perture) belichting en vaak ISO-auto, zou ik als ik zo maar met M stand naar buiten zou lopen beginnen met:
ISO 200
f/5.6
sluitertijd 1/250.
Ik vermoed dat je daarmee heel veel foto's zorgeloos kunt maken. Net een Agfa Clack ( zonder dollen).
Daarna kun je kijken hoe je je belichting kunt optimaliseren door naar het histogram te kijken (stel je monitor zo in dat hij dat laat zien). Idealiter is het hele historgram bedekt. Als het rechts of links tegen de rand aanloopt, moet je je belichting veranderen.

Succes en veel plezier!
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do okt 03 2013 9:41 pm

henkk schreef:zou ik als ik zo maar met M stand naar buiten zou lopen beginnen met:
ISO 200
f/5.6
sluitertijd 1/250.
Ik vermoed dat je daarmee heel veel foto's zorgeloos kunt maken.
Lol, is dat midden in de zomer om 20:00 of in de winter om 20:00? :wink2:

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do okt 03 2013 9:46 pm

LoL LoL
Dat is natuurlijk alleen tijdens daglicht. Hoe slim kun je zijn ..?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 03 2013 10:12 pm

Ik vraag in dit soort draadjes "altijd" even waarom iemand de M stand wil gebruiken. Ik gebruik de stand A in 98% van de gevallen en de rest M. S heel sporadisch en P heb ik nog nooit gebruikt.

Welk voordeel denk je te halen uit die M stand? Ik zou me eerst concentreren op de beelden en me later over de techniek druk maken. Laat de camera maar zorgen voor een goede belichting.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do okt 03 2013 10:22 pm

henkk schreef:LoL LoL
Dat is natuurlijk alleen tijdens daglicht. Hoe slim kun je zijn ..?
Ja dus in volle zon in een open veld heb je dezelfde belichting nodig als wanneer je onder een boom iets fotografeerd? of als er net een wolk overkomt?
Weet niet of het "slim" is om een standaard aan te houden als de zon er is, het hangt namelijk af van de situatie en wat je wil bereiken. :wink2:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do okt 03 2013 10:31 pm

Als je niet weet hoe je met de belichtingsmeter van de camera het licht meet, waarop je moet meten, en hoe je dat uitleest in je zoeker, moet je niet aan M beginnen.

Uit de wat vreemde bijdrage van Henkk blijkt dat hij in ieder geval niet weet hoe je moet meten, waarop je moet meten en dat je dat kunt uitlezen in je zoeker...

Op het moment dat je dat wel weet, kan je in de M-stand vaak sneller werken dan in de (half-) automaatstanden A, S of P en de belichtingscorrectieknop.

Zoals handmatig scherpstellen voor de ingewijde vaak ook sneller werkt dan AF, zeker wanneer je ook nog een scherpstelpunt moet selecteren...

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do okt 03 2013 10:48 pm

De vraag van TS was (o.a.):
DXK schreef:Goedenavond,als ik nu naar buiten loop waar ik mee moet starten als ik mijn camera in de M stand zet.
Waar starten jullie mee?
Zijn er handige regeltjes die ik kan hanteren?Hopelijk kan iemand mij voorzien van een goed advies!

Groet,
Danny
Daar gaf ik antwoord op. Wiie gelooft dat ik geen licht kan meten, kent mij niet.
Maar aan de andere kant hebben de moderne sensors best een speelruimte.
Vandaar mijn antwoord op de vraag van TS waar te beginnen. Niet dat dat de plek is om te eindigen....

BBR
Forumlid
Forumlid

Bericht door BBR » do okt 03 2013 11:15 pm

Cees schreef:Maak je vooral niet te druk over de belichting. Gisteravond was er bij mij op de fotoclub een presentatie van een goedbetaalde professional, die heel eenvoudig alles op de 'P' schoot. En heel eerlijk, er zaten erg mooie plaatjes tussen!
Tsja, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?? Ben wel nieuwsgierig naar wat die professional dan fotografeert.

Zelf meestel op A te vinden, soms S en studiowerk M
Live Life

oud0001

Bericht door oud0001 » vr okt 04 2013 12:45 am

Misschien wil de TS wel leren begrijpen middels de M stand. Waarom ook niet.

Om de vraag van de TS te behandelen het volgende.
Het belangrijkste is het instellen van de juiste ISO. Hoe lager die is hoe beter de kwaliteit van de foto.

Neem dus de laagst mogelijke ISO en kies dan het gewenste diafragma. De sluitertijd pas je middels de belichtingsmeter aan om tot een correcte belichting te komen.
Zo zou je kunnen beginnen. :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr okt 04 2013 8:31 am

emdeklerk schreef:Als je niet weet hoe je met de belichtingsmeter van de camera het licht meet, waarop je moet meten, en hoe je dat uitleest in je zoeker, moet je niet aan M beginnen....
Ik zou hierop willen zeggen dat als je niet weet hoe de belichtingsmeter werkt, je ook niet aan de de halfautomaatstanden A en S moet beginnen.
In alle gevallen moet je weten hoe de lichtmeter werkt om te komen tot de beste belichting.
emdeklerk schreef: Op het moment dat je dat wel weet, kan je in de M-stand vaak sneller werken dan in de (half-) automaatstanden A, S of P en de belichtingscorrectieknop.
Zoals handmatig scherpstellen voor de ingewijde vaak ook sneller werkt dan AF, zeker wanneer je ook nog een scherpstelpunt moet selecteren...
Als je altijd op het matglas van een F2 scherpstelt en handmatig belicht zal dat zeker het geval zijn. Maar de beroepsfotograaf met een moderne digitale spiegelreflexcamera die in de Tour de France, achter op een motorfiets de achter hem aanstormende meute wielrenners fotografeert maakt toch echt gebruik van AF en automatische belichting. Als het om snelheid gaat gebruikt deze "ingewijde" gewoon standaard zijn centrale scherpstelpunt. De belichtingscorrectieknop gebruikt hij zelden omdat hij weet dat hij in het merendeel van de gevallen met matrixbelichting correct belichte foto's krijgt.
Duim op de AF(-C) knop, tegelijk wijsvinger op de ontspanknop. Dat is pas snel.
Maar je moet het wel gewend zijn.

Ton van de Wiel

Bericht door Ton van de Wiel » vr okt 04 2013 9:31 am

Volgens mij is in de stand M fotograferen DE manier om te leren begrijpen wat een diafragma doet in combinatie met een sluitertijd. Net als in de good old days, voordat er sluiter of diafragma voorkeur camera's kwamen.
Uiteraard leer je ook veel in de S of A stand maar dan laat je toch een gedeelte door de camera bepalen. Om iets te leren en te begrijpen lijkt me de stand M de beste.
Als ik alle tijd van de wereld heb, in een studio, tijdens nachtfotografie of elke andere setting waarin ik geen haast heb of weinig aktie is, fotografeer ik in de stand M, zodat ik alles zelf in de gaten moet houden en instellen. Iso, sluitertijd, diafragma. Zo leer je alles goed onder de knie krijgen en deze zaken zijn, hoe je het wend of keert, nog steeds de meest elementaire zaken van de fotografie.
Als ik sneller moet werken, of er is beweging, dan ga ik altijd naar diafragma voorkeuze en laat ik de rest door de camera bepalen.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”