Ik zal eerst even uitleggen wat HDRI eigenlijk inhoud.
De opnames van de fabriek zijn opgebouwd uit 8 tot 14 belichtingen 2/3 stop uit elkaar.
De foto's waar je hier naar kijkt zijn gewoon 8(24) bits jpegs en dus eigenlijk helemaal geen echte HDR.
Voor echt HDR heb je namelijk een speciale monitor nodig om 48 bits brede toonschalen te kunnen weergeven.
Deze monitoren maken gebruik van geavanceerde TFT techniek met een achtergrond verlichting die is opgebouwd uit hele felle witte high power leds. Het witste wit wat kan worden weergegeven door deze monitoren is letterlijk niet om aan te zien. Veel langer dan een seconde kun je er niet in kijken zo fel is het.
Ik noem de JPG's HDR omdat ze zijn gecreëerd gebruikmakend van een HDR file en HDR techniek dmv meerder opnames over een breed belichting bereik samen te voegen.
De 48 bits HDR file ziet er op een normaal scherm gewoon niet uit ,veel te donker uiteraard.
Maar ze bevatten wel de veel hogere detaillering in de toonschaal 8 bits heeft 256 niveaus per kleur terwijl 48bits Eigenlijk dus 16 bit maal 3 kleuren betreft 65536 niveaus per kleur. 8 bits kleur is dus eigenlijk 3x8=24bit kleur met kleur heb ik het hier dus over RGB.
En nu begint het te kraken want je scherm is 32 bit kleur HUH inderdaad

niet dus. het is slechts 24 bits kleur de resterende 8bits worden simpelweg niet gebruikt omdat geheugen controllers alleen efficiënt konden werken met hele happen van 32 bits data en dus niet met 24 bit.
Zo genoeg over bits….
Terug naar de HDR Jpg er moet dus een compressie plaatsvinden van 65536 nivo's tellende nauwkeurigheid en breedte naar 256 nivo's tellende nauwkeurigheid en breedte per RGB kleur per pixel. Deze vorm van compressie wordt tone-mapping genoemd.
Je gaat dus je met zorg en je zo nauwkeurig en over een veel breder bereik gemeten resultaat bijvoorbeeld samengesteld uit 11 belichtingen van 2/3 stop is dus 7,3 stops breed. Terugbrengen naar een gewone 8 bits jpeg dat lijkt dom en is het ook, maar de truc is dat dus waar bij een normale foto in de donkere partijen 0 en lichte 255 detail maximaal verloren gaat het bij de tonemap juist behouden blijft dat is wat de software wel probeert zo veel mogelijk te doen.
Ook in de hele hoge lichten en diepste schaduw zit dan altijd nog wel wat detail en eigenlijk is dat wat je oog in combinatie met onze hersenen ook doet.
Wij kunnen in donkere partijen nog detail zien en in hoge lichten ook.
Maak je er echter een normale foto van dan zie je dit dus vaak niet, een schaduw is dan vaak niet meer als een zwart vlak maar wij zijn er wel aan gewend geraakt dat een foto er zo uit hoort te zien.
Vandaar dat een getonemapte HDR er vaak een beetje vreemd 3D spelletjes achtig uit kan zien.
Luc