Dank je Amadeus
De korrel is inderdaad een probleem in veel gevallen...
De conclusies die ik tot nu toe heb kunnen trekken:
Het maakt voor het eind resultaat niet veel uit of je in JPG of NEF schiet.
Maak veel opnames 8 a 10 heb je er zeker nodig om tot een scherp en korrelvrij resultaat te komen maak dan de ruimte tussen de opnames ook niet al te groot en houd het constant bijv. 1 stop tussen alle opnames en schiet ze op 200 asa.
De opname van de Kowa bestaat uit 10 jpg's
Gebruik een stevig statief en een draadontspanner of afstandbediening voor het afdrukken en houd rekening met de wind.
Ik probeer bijv. mijn auto zo weg te zetten dat ik toch wat beschutting heb tegen de wind.
Neem de tijd om je opnames te maken en kies zo veel mogelijk statische objecten hoewel soms wat beweging van rook, stoom en bijv. wolken, vlammen juist een heel mooi effect kan geven.
Gebruik de M stand meet je licht en maak een proefopname.
Controleer met behulp van je histogram of je geen extremen hebt dat is dan je uitgangspunt voor je belichting.
Kies je diafragma bijv. f8 “en even uitgaande van de zonnige f16 regel†1/400s.
Van hieruit ga je belichten als je dan een reeks maakt van 9 opnames met 1 stop verschil krijg je dus:25,50,100,200,400,800,1600,3200,6400/1s bij f8 of telkens 3 klikjes verstellen van je instelwiel. Gaandeweg heb ik gemerkt dat telkens 2 klikjes zelfs beter kan werken stappen van 2/3 stop dus. (Is wel afhankelijk hoe je lichtwaarde stappen in je Camera staan ingesteld D70 kan 1/2 en 1/3 stappen maken, menu item 9)
Experimenteer veel met de instellingen van de tonemapper ik probeer altijd de luminosity wat terug te halen -2 a -3 om ruis van te voren al wat te verminderen.
Ik zou zeggen als je al van plan was om een HDR opname te maken schiet dan in JPG en maak dan gewoon gelijk 10 mooie opnames.
NEF is eigenlijk alleen interessant als je achteraf bijv. met een uitgebeten lucht blijkt te zitten ook voegt NEF dus weer een extra stap toe aan de workflow.. het omzetten naar TIF..
De voorbeeld opnames in deze text zijn eigenlijk voorbeelden van hoe het niet moet.
Zij bestaan uit slechts 3 nef opnames als je ze op een groter formaat bekijkt zal je zien dat ze nogal wat ruis bevatten.
Verschil tussen werkelijk HDR en een getonemapte HDR is dat een werkelijke HDR niet juist op een normaal scherm kan worden weergegeven en op papier al helemaal niet.
Verschillen in de weergave tussen licht en donker zijn daarvoor simpelweg te klein.
Om het toch een beetje surrogaat mogelijk te maken kun je bijvoorbeeld een 48bits HDR file omzetten naar een 8 bits jpg. Tonemappen is dus ahw het comprimeren van de 48 bits diepte naar een 8 bits diepte.
Luc.