Wat heb ik allemaal nodig?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo sep 16 2007 2:38 pm

Frederix schreef:
paparazzi schreef:Mijn scanner is 'n Epson Perfection 3170 photo, echt geen slechte, maar een negatief inscannen geeft toch 'n waardeloos resultaat als je de gelikte digitale beelden uit je dslr gewend bent.
Ik vind dit werkelijk een uitspraak die kant nog wal raakt. Ik werk momenteel met een Nikon F100 en scan mijn negatieven in met een Nikon Coolscan IV ED. Ik ben van mening dat mijn fotowerk niet onderdoet voor fotowerk uit een digitale camera. De negatieven moeten uiteraard wel goed zijn en deze moeten goed worden ingescand.
Tsja, Frederix. Lijkt me logisch dat jouw coolscan beter scant. Dat is een negatiefscanner, terwijl de Epson Perfection 3170 een flatbed scanner is met de mogelijkheid stroken eronder te leggen. Dus de uitspraak van paparazzi slaat zowel kant als wal. Een negatief gescand met een flatbed geeft ten opzichte van een foto uit een dslr een waardeloos resultaat.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo sep 16 2007 2:43 pm

daantje schreef:Dat scannen is dus een moeilijk en zeer belangrijk punt.

Ik wil een en ander vergelijken met het materiaal van mijn digitale Nikon.
Als de kwaliteit dan teniet gedaan wordt door een fout scanproces of een slechte scanner, dan zou dat erg zonde zijn.

Probleem is dat het een probeersel is, ik ben dan ook niet van plan om direct een heleboel geld uit te geven aan zo'n scanner.
Ik zou dan toch via via het een en ander moeten proberen te regelen.

Woont er toevallig iemand in de buurt van Deventer die mij wat op weg kan helpen? :wink:
Of misschien heeft iemand een goede tip over een mooie scanner op Marktplaats.
@daantje
Tip: koop een rolletje, schiet die vol en laat de film ontwikkelen en direct inscannen, zoals al is genoemd. Met dure filmscanners is een betere kwaliteit te behalen, maar op deze manier heb je een goede indicatie voor een goede prijs.
Zelf heb ik ook een filmscanner en de kwaliteit is behoorlijk goed. Maar toch heb je altijd kwaliteitsverlies. Voor digitaal gebruik geeft een digitale camera een betere kwaliteit, mits je gelijkwaardige apparatuur vergelijkt. De enige reden dat ik zelf vast hou aan mijn analoge camera en filmscanner, is dat ik het erg leuk vind om met oude(re) camera's te werken.

paparazzi

Bericht door paparazzi » zo sep 16 2007 3:06 pm

'k Heb toen ik nog analoog fotografeerde wel 'ns gelijk laten inscannen bij 't afdrukken. De kwaliteit is echter waardeloos. Niet zoals je zou mogen verwachten bestanden van 3000x2000 op een resolutie van 300 dpi, maar bestanden die hooguit geschikt zijn voor een 10/15 afdruk. Wellicht is op dat gebied tegenwoordig ook meer mogelijk bij de afdrukcentrales, maar ik was in elk geval zwaar teleurgesteld toen.

Robin

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Robin » zo sep 16 2007 3:16 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frederix

Bericht door Frederix » zo sep 16 2007 4:59 pm

Robin schreef:
daantje schreef:Ik wil gewoon kijken wat je aan foto's maakt met zo'n analoge camera in vergelijking tot digitaal.
Wel grappig dat iedereen het alleen maar over scanners heeft. Is 2 technieken met elkaar vermengen echt goed vergelijken ??

Lijkt me logischer om een doka aan te schaffen ipv een scanner en de foto's in de doka te bewerken tijdens de ontwikkelprocedure.
Is het logisch om een zwart/wit of een kleurendoka aan te schaffen i.p.v. een scanner? Wat een flauwekul. Met alleen doka-apparatuur ben je er niet, je moet ook een ruimte in je huis geschikt maken voor het doka werk (donker mischien??) Voor de kosten die je dan maken moet heb je ook een behoorlijke negatiefscanner. Als je het echt goed wil vergelijken kun je het beste een kleurendiafilm volschieten. Je kunt zonder doka-werk of scannen het resultaat zien. Een diafilm komt nog het dichste bij het reslutaat van een digitale camera als het op vergelijken aankomt. Eerder in deze draad is al een merk diafilm geadviseerd.

Robin schreef:
daantje schreef:Ik wil wat gaan fotograferen met een analoge camera.
Leuk :-)
Lijkt me inderdaad zeer leerzaam.

========= snip ================
Volgens mij is het fotograferen met een digitale camera en een analoge camera even leerzaam als het puur om fotograferen gaat.

Robin

Bericht door Robin » zo sep 16 2007 5:31 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » zo sep 16 2007 5:34 pm

Ik ben niet van plan om foto's te gaan afdrukken. Het gaat me er puur om de foto's in zo goed mogelijke kwaliteit op mijn computer te hebben staan.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma sep 17 2007 9:25 pm

Nou, ik kan de camera dus lenen van mijn oom. Was allemaal geen probleem.
Dat is 1.

Nu moet ik dus rolletjes gaan kopen.
Welke moet ik hebben (welk merk en hoeveel iso)?
Ik wil er buitenopnamen mee gaan maken.

GdP

Bericht door GdP » ma sep 17 2007 9:47 pm

daantje schreef:Oh ja, dat zou helemaal mooi zijn.
Ik wil gewoon kijken wat je aan foto's maakt met zo'n analoge camera in vergelijking tot digitaal.
Ik zie soms analoge foto's van zeer hoge kwaliteit, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van bijv. zo'n 801 en de 50mm erop.

Leuk en leerzaam denk ik. :wink:
Dat kan heel goed. Neem een prof. film. Maak je foto's, en laat ze vervolgens gewoon afdrukken.
Het heeft geen zin om zelf te onderzoeken of digitaal vergelijkbaar is met analoog, want dat gaat je alleen maar heel veel geld kosten, om een eerlijke vergelijking mogelijk te maken.
Ik heb op dit forum eens een link gezien, waar dit onderzoek heeft plaats gevonden.
De D2Xs was instaat om op hetzelfde niveau te komen als een analoge kleur negatief film.

Met vr. gr.,

Gerrit

GdP

Bericht door GdP » ma sep 17 2007 9:51 pm

daantje schreef:Nou, ik kan de camera dus lenen van mijn oom. Was allemaal geen probleem.
Dat is 1.

Nu moet ik dus rolletjes gaan kopen.
Welke moet ik hebben (welk merk en hoeveel iso)?
Ik wil er buitenopnamen mee gaan maken.

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=18174

http://www.fuji.nl/fujifilm_com/a2f0071 ... a6f0105c5d

Gerrit

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma sep 17 2007 10:23 pm

Nou, ik heb een paar van die rolletjes besteld.

Ik wil eigenlijk ook niet echt een 1 op 1 vergelijk met digitaal.
Ik wil gewoon zien hoe de algehele kwaliteit van een analoge foto is, maar dan op de computer.

Net als bij een grammafoonplaat, daar zitten wel wat ruisjes en kraakjes in en je moet hem voorzichtig uit de hoes halen en dan ook nog eens voorzichtig opzetten. Het resultaat en gevoel wat je bij de analoge klank krijgt (liefst via een buizenversterker) is toch natuurlijker en warmer dan het vaak wat harde en weinig dynamische cd geluid.

Ik wil dus kijken of dit voorbeeld ook op gaat voor analoge fotografie.
Het is ook niet de bedoeling om eventueel over te schakelen naar analoog, maar ik denk dat het voor sommige situaties een goede aanvulling/vervanging kan zijn op/van digitaal.

Dat is dus wat ik grofweg aan gedachten in mijn hoofd heb over analoge fotografie.

Ik krijg via de mail trouwens geen melding meer van nieuwe berichten op het forum, hebben anderen daar ook last van?

Frederix

Bericht door Frederix » ma sep 17 2007 10:38 pm

daantje schreef:
============= snip ==================
Ik krijg via de mail trouwens geen melding meer van nieuwe berichten op het forum, hebben anderen daar ook last van?
Ik krijg gewoon nog mailtjes als er een nieuw bericht op het forum staat.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » ma sep 17 2007 10:45 pm

Hmm, raar. Ik sinds vanavond niet meer.
Er staat wel gewoon (bijv. bij dit onderwerp) "Geen abonnement meer op dit onderwerp"(rechtsonderin het scherm in blauwe lettertjes). Dat betekent dat ik nu dus wel geabonneerd ben.

Ik zal mijn forum-instellingen eens checken, misschien dat er iets verandert is.

daantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door daantje » do sep 27 2007 11:18 pm

Nou, ik heb mijn eerste rolletje vol geschoten. 8)
Wat een fijn en vooral degelijk toestel zo'n 801, dat wekt wel vertrouwen als je ermee werkt. Je voelt aan alles, dat hij niet zomaar even op een zolderkamertje in elkaar is geknutseld.

Wat moet ik nu doen om de foto's uiteindelijk in goede kwaliteit op mijn beeldscherm te toveren?

Ik moet ze eerst laten ontwikkelen, maar dan?
Wat is trouwens een goed adres voor de ontwikkeliing, of voldoet bijv. de Hema of Albert Heijn?

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”