Wat heb ik allemaal nodig?
Wat heb ik allemaal nodig?
Ik wil wat gaan fotograferen met een analoge camera.
Mijn oom heeft nog een Nikon 801 liggen en ik denk dat ik die wel mag lenen.(is dat een goede camera, of zijn er veel betere Nikons)
Ik wil de negatieven inscannen en van daaruit op de computer bewerken net zoals digitaal.
Moet je het rolletje dan eerst laten ontwikkelen of kan dat zo?
Wat zijn goede rolletjes en wat voor scanner moet ik hiervoor gebruiken om goede resultaten te kunnen krijgen. En wat is een goed adres om te laten ontwikkelen als dit nodig is?
Wat moet ik op lenzengebied?
Ik heb nu een 50mm 1:1.8 en een Tamron 17-50 1:2.8.
Kunnen die op deze anologe body, of kan dat niet (fullframe?)
Mijn oom had er wel 2 lenzen bij, maar geen toplenzen dacht ik.
Ik hoop dat iemand me een zetje in de goede richting kan geven, want ik ben niet helemaal op de hoogte op het analoge gebied.
Mijn oom heeft nog een Nikon 801 liggen en ik denk dat ik die wel mag lenen.(is dat een goede camera, of zijn er veel betere Nikons)
Ik wil de negatieven inscannen en van daaruit op de computer bewerken net zoals digitaal.
Moet je het rolletje dan eerst laten ontwikkelen of kan dat zo?
Wat zijn goede rolletjes en wat voor scanner moet ik hiervoor gebruiken om goede resultaten te kunnen krijgen. En wat is een goed adres om te laten ontwikkelen als dit nodig is?
Wat moet ik op lenzengebied?
Ik heb nu een 50mm 1:1.8 en een Tamron 17-50 1:2.8.
Kunnen die op deze anologe body, of kan dat niet (fullframe?)
Mijn oom had er wel 2 lenzen bij, maar geen toplenzen dacht ik.
Ik hoop dat iemand me een zetje in de goede richting kan geven, want ik ben niet helemaal op de hoogte op het analoge gebied.
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/
Alles kan maar het rolletje moet je wel eerst laten ontwikkelen...
voor een eerste experiment kun je negatief film gebruiken en die op de computer na het inscannen omzetten naar positief. later zou je bijv. ook met diafilm aan de gang kunnen gaan mijn voorkeur zou dan zijn fuji Velvia .. De kleuren daarvan zijn nog steeds ongeëvenaard.
Luc.
voor een eerste experiment kun je negatief film gebruiken en die op de computer na het inscannen omzetten naar positief. later zou je bijv. ook met diafilm aan de gang kunnen gaan mijn voorkeur zou dan zijn fuji Velvia .. De kleuren daarvan zijn nog steeds ongeëvenaard.
Luc.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
1 wel ander niet
Hoi Daantje, de 801 is een goede camera.
De beste is de F6 van Gerrit
De Nikkor 50mm 1.8 is FF dus dat gaat lukken.
De Tamron is DX dus dan ga je vignettering krijgen, gaat dus niet lukken.
Groetjes George
De beste is de F6 van Gerrit

De Nikkor 50mm 1.8 is FF dus dat gaat lukken.
De Tamron is DX dus dan ga je vignettering krijgen, gaat dus niet lukken.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Een goede negatief scanner zou zeker wel een lief bedragje kosten neem ik aan.
Misschien dat Marktplaats hier uitkomst kan brengen.
Misschien dat Marktplaats hier uitkomst kan brengen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kan je niet gewoon bij vakfotograaf de boel laten ontwikkelen en vervolgens scannen en op cd laten zetten?
Bij de fotozaak bij mij in de buurt kan dat zelfs in Tiff-formaat.
Als het just for fun is zou ik daar mee beginnen, wie weet vindt je analoog tegenvallen en dan is het zonde om nu te investeren.
Als het just for fun is zou ik daar mee beginnen, wie weet vindt je analoog tegenvallen en dan is het zonde om nu te investeren.
Oh ja, dat zou helemaal mooi zijn.
Ik wil gewoon kijken wat je aan foto's maakt met zo'n analoge camera in vergelijking tot digitaal.
Ik zie soms analoge foto's van zeer hoge kwaliteit, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van bijv. zo'n 801 en de 50mm erop.
Leuk en leerzaam denk ik.
Ik wil gewoon kijken wat je aan foto's maakt met zo'n analoge camera in vergelijking tot digitaal.
Ik zie soms analoge foto's van zeer hoge kwaliteit, ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van bijv. zo'n 801 en de 50mm erop.
Leuk en leerzaam denk ik.

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je hebt grote verschillen in scanners, ik heb buitengewoon fraaie prints op A3 gezien van gescande dia's.paparazzi schreef:Mijn scanner is 'n Epson Perfection 3170 photo, echt geen slechte, maar een negatief inscannen geeft toch 'n waardeloos resultaat als je de gelikte digitale beelden uit je dslr gewend bent.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Leerzaam zeker Daan, hou er rekening mee dat ingescande negatieven of dia's bijna nooit vergelijkbaar zijn met een digitaal genomen foto.daantje schreef:ik ben nieuwsgierig naar het resultaat van bijv. zo'n 801 en de 50mm erop. Leuk en leerzaam denk ik.
De scanner is in dit geval de bottleneck.
Wil je een film inscannen en een zeer goed resultaat behalen zal je dat met een trommelscanner moeten doen.
Die zijn duur. Met een consumentenscanner zijn de resultaten beduidend minder.
Zou er niet een goede fotowinkel zijn of wat voor berijf dan ook, die dit na het ontwikkelen kan doen voor een redelijk bedrag?
Ik heb op de kast trouwens nog wel een paar trommels staan, maar daar bewaar ik de koffiebonen in. :mrgreen:
Ik heb op de kast trouwens nog wel een paar trommels staan, maar daar bewaar ik de koffiebonen in. :mrgreen:
Ik vind dit werkelijk een uitspraak die kant nog wal raakt. Ik werk momenteel met een Nikon F100 en scan mijn negatieven in met een Nikon Coolscan IV ED. Ik ben van mening dat mijn fotowerk niet onderdoet voor fotowerk uit een digitale camera. De negatieven moeten uiteraard wel goed zijn en deze moeten goed worden ingescand.paparazzi schreef:Mijn scanner is 'n Epson Perfection 3170 photo, echt geen slechte, maar een negatief inscannen geeft toch 'n waardeloos resultaat als je de gelikte digitale beelden uit je dslr gewend bent.
Ik laat mijn films alleen maar ontwikkelen, geen foto-CD o.i.d. Onlangs heb ik per abuis een foto-CD bij mijn ontwikkelde film geleverd gekregen. Ik heb de geleverde scans bekeken, maar deze bleven kwalitatief achter bij mijn zelf gescande foto's. Foto's worden volgens mij allemaal op dezelfde stadaard wijze gescand. Het is dezelfde kwaliteit als dat je jouw foto's standaard laat afdrukken op papier.Skippy schreef:Kan je niet gewoon bij vakfotograaf de boel laten ontwikkelen en vervolgens scannen en op cd laten zetten?
Misschien ken je iemand met een goede negatiefscanner waar je een keer kunt proberen. Scannen moet je leren, de kwaliteit van de eerste scans zullen wellicht wat tegenvallen.
Dat scannen is dus een moeilijk en zeer belangrijk punt.
Ik wil een en ander vergelijken met het materiaal van mijn digitale Nikon.
Als de kwaliteit dan teniet gedaan wordt door een fout scanproces of een slechte scanner, dan zou dat erg zonde zijn.
Probleem is dat het een probeersel is, ik ben dan ook niet van plan om direct een heleboel geld uit te geven aan zo'n scanner.
Ik zou dan toch via via het een en ander moeten proberen te regelen.
Woont er toevallig iemand in de buurt van Deventer die mij wat op weg kan helpen?
Of misschien heeft iemand een goede tip over een mooie scanner op Marktplaats.
Ik wil een en ander vergelijken met het materiaal van mijn digitale Nikon.
Als de kwaliteit dan teniet gedaan wordt door een fout scanproces of een slechte scanner, dan zou dat erg zonde zijn.
Probleem is dat het een probeersel is, ik ben dan ook niet van plan om direct een heleboel geld uit te geven aan zo'n scanner.
Ik zou dan toch via via het een en ander moeten proberen te regelen.
Woont er toevallig iemand in de buurt van Deventer die mij wat op weg kan helpen?

Of misschien heeft iemand een goede tip over een mooie scanner op Marktplaats.
Misschien is zo'n Coolscan wel in staat om ruisarme haarscherpe beelden te verkrijgen uit 'n negatiefje, maar de Epson dus duidelijk niet. Als stockfotograaf moet je ruisvrij werk kunnen leveren, een scan is dus bij voorbaat kansloos.Frederix schreef:Ik vind dit werkelijk een uitspraak die kant nog wal raakt. Ik werk momenteel met een Nikon F100 en scan mijn negatieven in met een Nikon Coolscan IV ED. Ik ben van mening dat mijn fotowerk niet onderdoet voor fotowerk uit een digitale camera. De negatieven moeten uiteraard wel goed zijn en deze moeten goed worden ingescand.paparazzi schreef:Mijn scanner is 'n Epson Perfection 3170 photo, echt geen slechte, maar een negatief inscannen geeft toch 'n waardeloos resultaat als je de gelikte digitale beelden uit je dslr gewend bent.
Het is dus 'n kwestie van andere eisen stellen aan de kwaliteit. Analoge kunstfotografie met groffe korrel is heel wat anders dan gelikte reclamefotografie.