Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Bericht door Léon Obers » za okt 26 2013 12:01 am

henkm schreef:maar het kan er bij mij niet in dat bij een eenvoudige kopieeractie (alle bestanden in de folder selecteren en vervolgens kiezen voor kopiëren) een programma opeens een deel van deze serie hernummert en een deel ongemoeid laat.
Precies, je slaat de spijker op zijn kop.
Vandaar dat ik juist denk dat het iets bij jezelf is wat je verkeerd doet (dat schrijf ik juist), en niet afhankelijk is van de functie van een programma.
Alleen door de opzet en uitgebreide mogelijkheden van Total Commander is die vergissing bij jezelf juist eerder gemaakt dan gedacht.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Henk » za okt 26 2013 12:08 pm

Tja, als voor jou vast staat dat het aan mij ligt dan zijn we uitgepraat. Ik gaf al aan dat ik ook fouten maak, maar dat ik bij een basishandeling als kopiëren meteen even de hernummering van de bestanden regel zou best wel knap zijn. Maar laten we het maar op die conclusie houden dan. Mocht je nog kunnen bedenken hoe ik dat voor elkaar zou kunnen hebben gekregen, dan hoor ik het wel :roll:

Dank in ieder geval voor het meedenken 8)
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » za okt 26 2013 12:13 pm

wat me even verbaast is dit: hoewel de bestanden dezelfde naam hebben, zou de datum en tijd moeten verschillen. Daar piept de software niet over en overschrijft gewoon zonder enige waarschuwing?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » za okt 26 2013 12:25 pm

Is er ook niet iets in je camera veranderd, qua instellingen? Komt me wel iets bekend voor die underscore..

Toevallig je bestandsinstellingen omgezet naar AdobeRGB?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » za okt 26 2013 1:54 pm

henkm schreef:Na de vakantie heb ik netjes alle foto's van de geheugenkaartjes gekopieerd naar de computer .... dacht ik. Na het maken van een backup naar mijn NAS én een backup naar een externe harddisk, heb ik de foto's van de kaartjes gewist en deze geformatteerd. Bij het maken van een fotoboek kwam ik er ik echter tot mijn verbazing en schrik achter dat ik een hele dag aan foto's miste. Dat waren de laatste foto's op één SD card. Met dank aan een photo rescue programma heb ik gelukkig alle foto's terug kunnen halen van de SD card.

Toen ik deze in dezelfde map wilde zetten als de andere vakantiefoto's bleek er één bestandsnaam al te bestaan. Het ging echt om twee verschillende foto's, maar dan wel met dezelfde naam. Ik vermoed dus dat het daar ook ergens is misgegaan bij het kopiëren, dus wellicht is de FAT beschadigd geweest. Heb het kaartje nog maar een keer geformatteerd, maar overweeg eigenlijk ook of ik het niet zal vervangen.

Ben benieuwd of er forumleden zijn met een vergelijkbare situatie.
Die situatie is volkomen normaal, alleen de manier waarop jij je bestanden beheerd is waarschijnlijk verkeerd, waardoor dit bij jou voor problemen zorgt.

De camera nummert door vanaf het hoogste nummer dat hij op je SD kaartje vind, hij onthoudt zelf niet altijd waar hij gebleven is. (bijvoorbeeld bij kaart wisselen zonder accu). Als jij dus eerst je camera met 2 kaartsloten op "copy" had staan, en dus op beide kaarten DCS_1001 hebt staan, en je haalt er dan een kaart uit, dan nummert hij op de ene kaart gewoon door 1002, 1003 etc. Wissel je nu de kaarten, dan begint je camera weer vanaf 1001 verder te nummeren. Je hebt dan dus 2 series foto's met de zelfde nummering.

Normaal levert dit geen probleem op want programma's als Lightroom en xNX waarschuwen, of gooien de foto's in een andere map bij import. Lightroom maakt voor iedere datum een nieuwe map aan, dus de kans dat op de zelfde dag 2 foto's met de zelfde nummers bestaan is al klein.
Ga je zelf met de hand kopieren, dan is de kans dat je inderdaad gaat overschrijven.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » za okt 26 2013 1:59 pm

De d90 heeft maar 1 kaart slot voor SD kaarten.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » za okt 26 2013 5:56 pm

Nou, dan misschien toch even een iets duidelijker toelichting. De laatste foto voor de vakantie heeft nummer 6500. De eerste vakantiefoto 6501 en de laatste 7289. De eerste foto na de vakantie is 7290. Tijdens de vakantie heb ik gewisseld van kaartje (eerste was zo goed als vol). De laatste foto op het eerste kaartje heeft nummer 7216 en op het volgende kaartje gaat de nummering netjes door naar 7217.

Bij het kopiëren vanaf het eerste kaartje stopt het kopiëren kennelijk bij 7160. Later blijkt dus dat ik 7161 tm 7216 mis. Als ik deze met een rescue tool terughaal let ik niet direct op de nummers, maar zie ik aan de thumbnails welke reeks ik mis. Deze haal ik terug en als ik ze bij de andere foto's in de map zet, valt me op dat er een dubbele 7260 is.

Nu kunnen we urenlang discussiëren over hoe ik foto's moet kopiëren van a naar b, maar ik ben al 25 jaar ICT-er en weet echt wel raad met dit soort zaken. Ik kopieer mijn foto's al jarenlang op deze manier naar de computer. Of ik daar nu TotalCommander, Verkenner of een fototool voor gebruik, maakt volgens mij niet zoveel uit. Ook Nikon Transfer zal struikelen over het uitlezen van een kaartje waarop 2 bestanden met dezelfde naam lijken te staan. Het gaat er om dat ik een aaneensluitende reeks foto's heb waarvan 2 verschillende foto's met dezelfde bestandsnaam.

Verder heb ik niet gewisseld van instelling (de underscore zou dan komen te vervallen trouwens op de D90) en ik heb inderdaad maar één cardslot.

Belangrijkste is dat ik mijn foto's terug heb. Voor mij was verder alleen van belang dat als het kaartje de oorzaak zou kunnen zijn, dat ik deze dan maar beter niet meer gebruik.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za okt 26 2013 9:03 pm

henkm schreef: Bij het kopiëren vanaf het eerste kaartje stopt het kopiëren kennelijk bij 7160. Later blijkt dus dat ik 7161 tm 7216 mis. Als ik deze met een rescue tool terughaal let ik niet direct op de nummers, maar zie ik aan de thumbnails welke reeks ik mis. Deze haal ik terug en als ik ze bij de andere foto's in de map zet, valt me op dat er een dubbele 7260 is.
Dat opletten op je nummers zou je dus beter WEL kunnen doen. Het ene rescue programma is slimmer als het andere. Diverse rescue programma's geven een andere nummering aan een bestand dan dat het ervoor op het kaartje heeft gestaan. Daar kan het dus reeds in fout gaan. Dat heb ik zelf met meerdere programma's wel eens gemerkt.
Drie verschillende programma's. Drie verschillende uitkomsten met wat er terug gehaald kan worden, met andere nummering.

Zet daarom je bestanden met een rescue programma altijd in een leeg mapje terug waar helemaal nog geen foto's staan, dan krijg je ook geen overschrijfmeldingen of doublures waardoor je andere foto's kwijt zou raken. Dat is het allereerste basis-principe in het veilig stellen van data, om niet tegen problemen aan te lopen. (Met drie verschillende programma's dus in drie verschillende mapjes terugzetten).
Daarna heb je alle tijd om alles te her-ordenenen. en te kijken of je werkelijk niks mist. Is er geen verschil per mapje ben je het snelste klaar.

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » zo okt 27 2013 8:03 am

Ik probeer te achterhalen wat de boodschap is van dit probleem (kaartje weggooien of iets anders?) om ervan te leren. Je spreekt over 1 dubbele bestandsnaam (na recovery) en één dag foto's kwijt. Met alle goede bedoelingen kan ik nu niet achterhalen wat het probleem is maar als er 1 bestandsnaam dubbel is en je een hele dag kwijt bent, lijkt het me twee problemen. Eentje in de kopieer-actie zelf (cardreader cache PC / laptop dichtgeklapt en dan verder met ander kaartje of toch een software-issue??) en eentje in de D90 dan wel de kaart zelf (was de camera aan toen je de sd-card eruithaalde?).
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 27 2013 8:11 am

Kaartje weggooien zou ik zou ik sowieso niet doen. Een kaartje slaat alleen maar data op, maar heeft zelf geen software aan boord om bestandsnamen in hun nummering te veranderen. Dat gebeurd altijd via interactie van buitenaf.

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » zo okt 27 2013 8:38 am

Dat deel was dan ook retorisch: ervan uitgaande dat de D90 zelf de bestandsnamen onthoudt, regelt en optelt.

Of heeft TS twee D90's?

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 9:00 am

Nee, ik heb 1 D90. Als ik 2 had, zou ik op de 2e de tekst DSC wel hebben aangepast.
De kopieeractie is gestopt bij de dubbele bestandsnaam en alle foto's die daarna kwamen zijn niet meegekomen. Dat waren overigens eigenlijk foto's van een avond en de daarop volgende dag. Daarna ben ik door gegaan met een ander kaartje.

Leon, als de rescue tool de nummers zou hebben gewijzigd, dan is dat wel knap, want de nummering loopt keurig door op het volgende kaartje. Verder heb ik nergens gezegd dat ik de geredde foto's direct bij de andere foto's heb neergezet. Ik heb ze eerst in een aparte map gezet.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Tien
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tien » zo okt 27 2013 9:33 am

ik begin nu je D90 te verdenken want zogezegd door jouzelf ben je een ICT ervaren persoon dus ik ga er vanuit dat je weet hoe je moet kopiëren en aan de SD card kan het niet liggen want als die al een FAT index fout maakt, zou de D90 een wegschrijf fout moeten geven.

Of toch de cardreader waarmee je werkt (onderbroken, in de war?).

Nog even voor de zekerheid: je hebt niets aan je D90 instellingen veranderd en de sd-card is niet in een ander toestel geweest en daarna niet geformatteerd?
Laatst gewijzigd door Tien op zo okt 27 2013 9:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo okt 27 2013 9:38 am

Heb je zelf een andere bestands naam in de camera gezet bij het maken van de foto,s

edit
gemarkeerde datum,blz 161 toch ook niet gebruikt.
Bij mij staan ze op datum , maar weet het niet zeker meen dat ik dit in het begin gehad heb toen ik de d90 net had.
Zou toch maar eens kijken in de map instellingen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » zo okt 27 2013 11:01 am

Heb geen instellingen gewijzigd in de camera Bert. Dan had ik dat wel gemeld. Sterker, dan had ik de oorzaak waarschijnlijk ook wel geweten en het draadje hier niet gestart :mryellow:

Ik had graag Leon geloofd dat het aan de rescue tool zou liggen en dat ik bij het kopiëren per ongeluk de kaart tijdens het kopiëren uit de cardreader zou hebben getrokken. Dat zou een hoop verklaren. Maar de reeks 6501 tm 7160 stond al op de pc evenals de reeks 7217 en verder van het tweede kaartje.
Met de rescuetool heb ik 7160 (!) tm 7216 teruggehaald. Maar die 7160 bleek toch echt een andere foto te zijn dan die al op mijn pc stond. De foto's zijn gemaakt op dezelfde dag met een tussenpoos van ca. 2 uur.

Ik heb (na het kopieren) vanuit de camera alle foto's gedelete en daarna de kaart geformatteerd. De rescue tool geeft de foto's die ik al had gekopieerd aan met de bestandsnaam Nxxxxxxx.NEF en de foto's die ik miste hebben de "originele" bestandsnaam DSC_xxxx.NEF.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”