henkm schreef:Na de vakantie heb ik netjes alle foto's van de geheugenkaartjes gekopieerd naar de computer .... dacht ik. Na het maken van een backup naar mijn NAS én een backup naar een externe harddisk, heb ik de foto's van de kaartjes gewist en deze geformatteerd. Bij het maken van een fotoboek kwam ik er ik echter tot mijn verbazing en schrik achter dat ik een hele dag aan foto's miste. Dat waren de laatste foto's op één SD card. Met dank aan een photo rescue programma heb ik gelukkig alle foto's terug kunnen halen van de SD card.
Toen ik deze in dezelfde map wilde zetten als de andere vakantiefoto's bleek er één bestandsnaam al te bestaan. Het ging echt om twee verschillende foto's, maar dan wel met dezelfde naam. Ik vermoed dus dat het daar ook ergens is misgegaan bij het kopiëren, dus wellicht is de FAT beschadigd geweest. Heb het kaartje nog maar een keer geformatteerd, maar overweeg eigenlijk ook of ik het niet zal vervangen.
Ben benieuwd of er forumleden zijn met een vergelijkbare situatie.
Die situatie is volkomen normaal, alleen de manier waarop jij je bestanden beheerd is waarschijnlijk verkeerd, waardoor dit bij jou voor problemen zorgt.
De camera nummert door vanaf het hoogste nummer dat hij op je SD kaartje vind, hij onthoudt zelf niet altijd waar hij gebleven is. (bijvoorbeeld bij kaart wisselen zonder accu). Als jij dus eerst je camera met 2 kaartsloten op "copy" had staan, en dus op beide kaarten DCS_1001 hebt staan, en je haalt er dan een kaart uit, dan nummert hij op de ene kaart gewoon door 1002, 1003 etc. Wissel je nu de kaarten, dan begint je camera weer vanaf 1001 verder te nummeren. Je hebt dan dus 2 series foto's met de zelfde nummering.
Normaal levert dit geen probleem op want programma's als Lightroom en xNX waarschuwen, of gooien de foto's in een andere map bij import. Lightroom maakt voor iedere datum een nieuwe map aan, dus de kans dat op de zelfde dag 2 foto's met de zelfde nummers bestaan is al klein.
Ga je zelf met de hand kopieren, dan is de kans dat je inderdaad gaat overschrijven.