Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Bericht door Henk » vr okt 25 2013 2:48 pm

Na de vakantie heb ik netjes alle foto's van de geheugenkaartjes gekopieerd naar de computer .... dacht ik. Na het maken van een backup naar mijn NAS én een backup naar een externe harddisk, heb ik de foto's van de kaartjes gewist en deze geformatteerd. Bij het maken van een fotoboek kwam ik er ik echter tot mijn verbazing en schrik achter dat ik een hele dag aan foto's miste. Dat waren de laatste foto's op één SD card. Met dank aan een photo rescue programma heb ik gelukkig alle foto's terug kunnen halen van de SD card.

Toen ik deze in dezelfde map wilde zetten als de andere vakantiefoto's bleek er één bestandsnaam al te bestaan. Het ging echt om twee verschillende foto's, maar dan wel met dezelfde naam. Ik vermoed dus dat het daar ook ergens is misgegaan bij het kopiëren, dus wellicht is de FAT beschadigd geweest. Heb het kaartje nog maar een keer geformatteerd, maar overweeg eigenlijk ook of ik het niet zal vervangen.

Ben benieuwd of er forumleden zijn met een vergelijkbare situatie.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Jaap_van_Ekris

Re: Door dubbele bestandsnaam bijna foto's kwijt

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr okt 25 2013 2:56 pm

henkm schreef:Toen ik deze in dezelfde map wilde zetten als de andere vakantiefoto's bleek er één bestandsnaam al te bestaan. Het ging echt om twee verschillende foto's, maar dan wel met dezelfde naam. Ik vermoed dus dat het daar ook ergens is misgegaan bij het kopiëren, dus wellicht is de FAT beschadigd geweest. Heb het kaartje nog maar een keer geformatteerd, maar overweeg eigenlijk ook of ik het niet zal vervangen.
Na 10.000 opnamen begint een camera gewoon weer opnieuw met nummeren vanaf 1. Dus dat kan dit gedrag ook veroorzaken....

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 25 2013 3:08 pm

Maar het lijkt me sterk dat je na de reset van de nummering na 10.000 opnamen je dezelfde nummers in het mapje reeds tegenkomt, want dan zouden er dus reeds 10.000 foto's in dat mapje moeten staan. De nummering voorafgaande aan een reset, is ook ergens aan het eind van die nummering. Na reset heb je lage nummers.

Ik vermoed eerder dat de TS bij het overhalen van bestanden een hulpprogramma gebruikt wat bestanden hernoemt, waar het fout gaat. Bijv. Transfer van Nikon. Dat heeft niets met een geheugenkaartje te maken. Dus om die reden een kaartje vervangen wat de TS denkt te willen doen, is niet de oplossing. Een verkeerde FAT-tabel maakt hooguit bestanden corrupt, maar gaat niet bestanden hernoemen naar een ander opnamenummer.
Kan Henk meer vertellen hoe hij zijn bestanden overhaalt?
Gewoon geheugenkaartje in een cardreader, alle bestanden selecteren en dan kopieer en plak in een andere map op de harddisk, worden geen opnamen van naam veranderd.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr okt 25 2013 3:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » vr okt 25 2013 3:11 pm

Jaap_van_Ekris schreef:Na 10.000 opnamen begint een camera gewoon weer opnieuw met nummeren vanaf 1. Dus dat kan dit gedrag ook veroorzaken....

Jaap
Was hier niet aan de orde. Had twee foto's met de naam DSC_7160 en de foto's zijn na elkaar gemaakt. De tweede foto wel een dag later overigens.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » vr okt 25 2013 3:12 pm

Leon, ik kopieer de bestanden met Total Commander. Ik wijzig geen bestandsnamen overigens.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 25 2013 3:16 pm

Ik denk dat in dit geval toch iets wezenlijks verkeerd is gegaan door Total Commander te gebruiken.

Had nog een aanvulling in de vorige reactie gezet.
Gewoon geheugenkaartje in een cardreader, alle bestanden selecteren en dan kopieer en plak in een andere map op de harddisk, worden geen opnamen van naam veranderd.---> Gewoon met de standaard opties van Windows verkenner.
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr okt 25 2013 3:23 pm

Henk,
re: gekopieerd
Nikon (en vele anderen) adviseren Nikon Transfer software te gebruiken, die kent diverse beveiligingen.
Kostenloos, onderdeel van Nikon ViewNX.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » vr okt 25 2013 3:34 pm

gijs sandberg schreef: ........ Nikon Transfer software te gebruiken, die kent diverse beveiligingen.
....diverse beveiligingen.
Welke?
Wat is er simpel en veiliger dan (wat Leon ook noemde) Windows Explorer?

Trouwens nog nergens dat 'advies van Nikon' gelezen of gezien...

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 25 2013 3:35 pm

gijs sandberg schreef: Nikon (en vele anderen) adviseren Nikon Transfer software te gebruiken, die kent diverse beveiligingen.
Maar ook weer zijn fouten. Als je bijv. wel Nikon Capture hebt ge-update, maar niet Nikon View, kan het wel eens helemaal verkeerd gaan als je bestanden erna gaat bewerken. (Staat nota bene bij de Support pagina's bij Nikon). Dus koppie erbij houden, want er kan anders meer verkeerd gaan dan je lief is. (Daar zijn diverse draadjes over op het forum).

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » vr okt 25 2013 4:09 pm

lichtelijk offtopic, maar wel een waarschuwing voor je workflow
Léon Obers schreef:
Had nog een aanvulling in de vorige reactie gezet.
Gewoon geheugenkaartje in een cardreader, alle bestanden selecteren en dan kopieer en plak in een andere map op de harddisk, worden geen opnamen van naam veranderd.---> Gewoon met de standaard opties van Windows verkenner.
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.
Jaap_van_Ekris schreef: Na 10.000 opnamen begint een camera gewoon weer opnieuw met nummeren vanaf 1. Dus dat kan dit gedrag ook veroorzaken....

Jaap
ik zou ze sowieso van naam laten veranderen ( of een datum er automatisch aan toe laten voegen)
Dit om het door Jaap geschetste probleem te voorkomen.

Dit is mij namelijk dit jaar nog gebeurd, gelukkig had Lightroom de bestanden elders gekopieerd en kon ik ze alsnog hernoemen

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » vr okt 25 2013 4:51 pm

Ik wil niet eigenwijs klinken, maarTotal Commander doet niets anders wat Verkenner ook doet, namelijk bestanden kopiëren van a naar b. Het lijkt er veel eerder op dat er iets fout is gegaan op het moment dat mijn D90 de card beschreven heeft. Ik denk dat ook Verkenner of welke tool van Nikon dan ook hetzelfde probleem zou hebben gehad en vanaf het bestand met de dubbele naam zou stoppen met kopiëren.

Overigens is er ook geen onderbreking in de nummering. Er is gewoon een DSC_7159 en een DSC7161 enz. Alleen zijn er 2 foto's met dezelfde naam.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr okt 25 2013 7:53 pm

Léon Obers schreef:
gijs sandberg schreef: Nikon (en vele anderen) adviseren Nikon Transfer software te gebruiken, die kent diverse beveiligingen.
Maar ook weer zijn fouten. Als je bijv. wel Nikon Capture hebt ge-update, maar niet Nikon View, kan het wel eens helemaal verkeerd gaan als je bestanden erna gaat bewerken. (Staat nota bene bij de Support pagina's bij Nikon).
Nikon View kent afgrijselijke bugs, waaronder dat soms de selectie van ee folder niet helemaal wordt gereset, dus als je een folder opent via de linker-side-bar, en dan een foto selecteert en weggooit, gebeurt het soms dat je de hele folder weggooit. Gelukkig heft mijn NAS een behoorlijk stevige back-up functie...

Jaap

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr okt 25 2013 7:54 pm

wiebeterpstra schreef:ik zou ze sowieso van naam laten veranderen ( of een datum er automatisch aan toe laten voegen)
Dit om het door Jaap geschetste probleem te voorkomen.
Of altijd een mapje gebruiken met de dag in de naam, zoekt ook een stuk makkelijker terug :).

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr okt 25 2013 9:42 pm

henkm schreef:Ik wil niet eigenwijs klinken, maarTotal Commander doet niets anders wat Verkenner ook doet,
Dat zou best kunnen, maar misschien doe jezelf wat anders met Total Commander dan wat je had voorzien te willen doen.
Ik heb hier Total Commander ook op de PC staan, maar gebruik het desondanks erg weinig omdat het in de Spartaanse weergave en de vele functies die mogelijk zijn, juist, niet zo overzichtelijk is als vaak gedacht. Er kunnen makkelijk wat dingen over het hoofd worden gezien waardoor de uitkomst anders is als bedoeld.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » vr okt 25 2013 11:52 pm

Léon Obers schreef:
henkm schreef:Ik wil niet eigenwijs klinken, maarTotal Commander doet niets anders wat Verkenner ook doet,
Dat zou best kunnen, maar misschien doe jezelf wat anders met Total Commander dan wat je had voorzien te willen doen.
Ik heb hier Total Commander ook op de PC staan, maar gebruik het desondanks erg weinig omdat het in de Spartaanse weergave en de vele functies die mogelijk zijn, juist, niet zo overzichtelijk is als vaak gedacht. Er kunnen makkelijk wat dingen over het hoofd worden gezien waardoor de uitkomst anders is als bedoeld.
Heb veel respect Leon voor jouw fotografische en technische know how, maar je mag van me aannemen dat ik ruim voldoende kennis heb van programma's als Verkenner en Total Commander. Het programma gebruik ik al zo'n 12 jaar en voor die tijd gebruikte ik Norton Commander. En ja, ook ik maak fouten (gelukkig wel), maar het kan er bij mij niet in dat bij een eenvoudige kopieeractie (alle bestanden in de folder selecteren en vervolgens kiezen voor kopiëren) een programma opeens een deel van deze serie hernummert en een deel ongemoeid laat.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”