VOGELFOTOGRAFIE. Zinvol om losse belichtingsmeter te kopen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: VOGELFOTOGRAFIE. Zinvol om losse belichtingsmeter te kop

Bericht door Peter » ma nov 18 2013 9:51 am

Wat verstaan we dan onder hoge iso's in die specifieke omstandigheden. ?

Ieder zijn eigen invullig natuurlijk, echter zodra het fiks begint te schemeren ben ik al vertrokken. :D
Ik schiet met de D300s nooit hoger dan maixmaal 1600 iso,

Iso waarden wil ik sowieso zo laag mogelijk houden eerlijk gezegd.
Hogere waarden gaan nu eenmaal ten koste van de kwaliteit, dan liever een statief

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » ma nov 18 2013 9:54 am

Kan met 1600 ISO niet een foto zijn zonder zichtbare ruis denk ik, welk programma gebruik je dan om te ontruizen?
Groet, Miek

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma nov 18 2013 9:58 am

noortje53 schreef:Kan met 1600 ISO niet een foto zijn zonder zichtbare ruis denk ik, welk programma gebruik je dan om te ontruizen?
Groet, Miek
Inderdaad, had mijn vorige bericht net aangepast :wink:
Liever lagere iso waarden en het statief erbij

Nabewerkingen van foto's lopen bij mij via Lightroom

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma nov 18 2013 10:19 am

Peter schreef:Wat verstaan we dan onder hoge iso's in die specifieke omstandigheden. ?

Ieder zijn eigen invullig natuurlijk, echter zodra het fiks begint te schemeren ben ik al vertrokken. :D
Ik schiet met de D300s nooit hoger dan maixmaal 1600 iso,

Iso waarden wil ik sowieso zo laag mogelijk houden eerlijk gezegd.
Hogere waarden gaan nu eenmaal ten koste van de kwaliteit, dan liever een statief
Ik denk zomaar dat we wel op 1 lijn zitten, ik ga maximaal tot ISO 2000 (maar dan vind ik de resultaten al flink minder worden) :D

Je laatste twee zinnen kloppen natuurlijk helemaal, alhoewel een statief maar voor een deel helpt, de bewegingssnelheid van kleine vogeltjes is ook erg hoog.

@Noortje, wat voor schuilhutten gebruikt je kennis?
Ik heb zelf al een aantal keren een schuilhut gehuurd, en dan komen de vogeltjes op zo'n 3-5 meter, dan heb je aan die 500 mm (eventueel met een 1.4 TC) meer dan voldoende.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op ma nov 18 2013 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » ma nov 18 2013 10:50 am

Ontruizen: Vanaf Lightroom 4 is het ontruisprogramma subliem. Ik gebruik op mijn D300s hogere ISO dan ISO 800 . Ook gebruik ik Dfine van Nik software.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma nov 18 2013 11:10 am

Een losse belichtingsmeter kan ook hier vaak zinvol zijn. Gebruik hem dan als opvallend licht meter.
Je meet dan het licht dat van de lichtbron komt ipv het gereflecteerde licht dat van het vogeltje komt.
Dat geeft in nagenoeg alle gevallen een goed gemiddelde als resultaat. Ook prima voor portretten en vaak voor landschappen.
Kortom in alle gevallen waar grote contrasten zijn te verwerken.
Een spotmeter is vaak ook goed bruikbaar. Je moet niet perse op het vogeltje richten. Je kunt ook op een onderwerp meten met nagenoeg dezelfde helderheid.
Ik zelf ga nooit de deur uit zonder losse meter. Vooral als ik voor landschappen ga.

Gr H.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma nov 18 2013 11:35 am

Hasselbox schreef:Ik zelf ga nooit de deur uit zonder losse meter. Vooral als ik voor landschappen ga.
Maar jij lijkt me dan ook typisch nog een conventionele "Hasselbox" (Hasselblad) gebruiker, waarbij je om die reden dan een losse meter gebruikt. En vanuit die basis dat misschien dan ook nog inzet als je een andere camera gebruikt. Maar voor de TS met reeds een prima lichtmeter in een Nikon reflex aanwezig, om daarbij dan alsnog een extra lichtenmeter erbij te kopen, alleen om een alternatieve werkwijze te gebruiken lijkt me wat overdreven. Voor de TS zou ik adviseren om beter met die ingebouwde meter overweg te kunnen. Alle tools zijn reeds aanwezig, maak er simpel gebruik van.

Laat ik het anders stellen. Als de TS nu reeds moeite heeft in de juiste keuzes van belichting met de ingebouwde lichtmeter, bij gebrek aan kennis hoe de lichtmeter van de camera zinvol in te zetten, zal dat naar ik vermoed niet anders zijn dan met een losse lichtmeter om die zinvol te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma nov 18 2013 4:22 pm

Léon Obers schreef:
Hasselbox schreef:Ik zelf ga nooit de deur uit zonder losse meter. Vooral als ik voor landschappen ga.
Alle tools zijn reeds aanwezig, maak er simpel gebruik van.
Bijna alle tools voor mij. Ik wil opvallend licht meten echt niet missen. Ook niet voor studio werk.
Maar juist bij vogel fotografie waar je moeilijk of nooit dichtbij het onderwerp kan komen is het vaak een uitkomst.
Ook de oude Gossen spotmeter gebruik ik regelmatig om de belichtingsomvang vast te stellen.
Die tool mist mijn dslr jammer genoeg ook nog.

Conventioneel mag je mij toch wel noemen. Zo flits ik nog steeds met de Metz 45CL met handmatige instelling.
Ik houd graag alles zelf onder controle. :D

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 18 2013 5:08 pm

Grojan schreef:
noortje53 schreef:Spot is goed begrijp ik, maar centrum mag ook.
Dit heeft Leon ook al aan gegeven maar spotmeting is hier waarschijnlijk de oorzaak van de wisselende resultaten in de belichting, bij gebruik van spotmeting kan je beter in M werken en dan eerst een meting doen op iets met een gemiddelde grijswaarde.

In zijn geval werken in A en centrumgericht instellen, sluitertijd in de gaten houden en indien sluitertijd te laag iso verhogen.
Spotmeting zal het probleem wel zijn, maar als het onderwerp te klein is in je zoeker krijg je bij centrummeting dezelfde problemen. Als je een zwarte raaf hebt die minder dan +/- 20%? van je beeld vult (ik heb ooit geweten welk gebied centrummeting bestrijkt, maar heb dat niet paraat) gaat de lichtmeter alsnog de fout in, zeker wanneer het verschil tussen onderwerp en achtergrond/omgeving te groot is (denk aan een zwarte vogel tegen een witte wolkenlucht).

Persoonlijk gebruik ik bijna altijd matrixmeting. Afhankelijk van de situatie staat hij dan op stand A of stand M. Bij een redelijk constante belichting en/of achtergrond zet ik hem meestal op stand A en gebruik ik de belichtingscorrectie. Een proeffoto of 2 waarbij je op het histogram én de overbelichtingsindicatie let is meestal voldoende. Overigens, tegen een lichte achtergrond (denk een witte wolkenlucht) in stand A moet ik meestal tussen de 1 en 2 stops overbelichen.

Als het zeer wisselende omstandigheden zijn werk ik meestal op stand M en pas ik de sluitertijd 'on te fly' aan met het instelwiel, waarbij ik de belichtingsmeter onderin mijn zoeker in de gaten houdt en pas die naar inschatting aan. Ik ben daar zelf vrij snel mee, maar ik kan me voorstellen dat dat voor je kennis niet werkbaar is wanneer hij snel moet reageren.

Verder kun je, indien de sluitertijden kritisch worden/zijn, ook nog auto-ISO inschakelen om te voorkomen dat je die ook moet aanpassen en/of dat je sluitertijd te laag wordt (= onscherpte).

Misschien kun hij het dus eens proberen op A-stand met auto-ISO en matrixmeting en de ISO op ISO400 (evt. hoger of met auto-ISO). Dan hoeft hij alleen zijn belichtingsorrectie aan te passen. Ik heb meer mensen die wat minder snel of behendig zijn met de camera op die manier vooruit weten te helpen met dit soort fotografie (denk aan vogels of vliegtuigen in de vlucht).
Spul waarmee je foto's maakt...

Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Mieke53 » ma nov 18 2013 5:21 pm

@Noortje, wat voor schuilhutten gebruikt je kennis?
Ik heb zelf al een aantal keren een schuilhut gehuurd, en dan komen de vogeltjes op zo'n 3-5 meter, dan heb je aan die 500 mm (eventueel met een 1.4 TC) meer dan voldoende.
Ga ik even navragen voor je. Tips zal hij altijd heerlijk vinden te krijgen.

Groet, Mieke

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”