Léon Obers schreef:Je houdt er toch wel rekening mee:
Géén AF-C instellen maar AF-S
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de camera's fundamenteel anders zouden werken dan welk ander model Nikon camera, maar belangrijker afwijkend met wat er in de gebruiksaanwijzing beschreven staat.
Het zou handig zijn als iemand anders met een D7100 of D5200 dit verifieert.
Hallo Leon,
Er zijn dus meer mensen met een D7100 die dit probleem vertonen. Ook zijn er meerdere camera modellen met precies hetzelfde probleem. Ik had een D5200 met exact hetzelfde probleem. Ik heb de indruk dit alle recente modellen hiermee behept zijn.Bericht door avanoostende schreef: » wo jan 08 2014 4:11 pm
Na aankoop van mijn D7100 in juli vorig jaar ben ik ook tegen dit probleem aangelopen. Na contact met de ontwikkelafdeling van Nikon in Japan heb ik te verstaan gekregen dat deze feature uit de D7100 is gehaald. In de D7000 werkt het inderdaad wel.
De D7100 staat ingesteld op AF-S dus daar ligt het niet aan. Zelfs wanneer AF-C ingesteld is, dan nog zou bij prioriteit op scherpstelling de camera geen opname mogen maken wanneer er geen scherpstelling is. Dat is een probleem met de werking van de camera, zeer vermoedelijk een ernstige fout in de software danwel firmware. Hierdoor zijn inderdaad de instellingen AF-ON en scherpstelprioriteit voor AF-S en AF-C volkomen zinloos (wat moet je er mee als het niet werkt...): de camera maakt hoe dan ook opnames. Omdat correcte werking van deze instellingen nodig zijn om bijvoorbeeld "trap focus" te realiseren, lukt dat niet op Nikon camera's die met dit probleem behept zijn.
Dat dit probleem meerder modellen betreft kan heel goed wanneer delen van de software - firmware voor meerdere modellen gebruikt wordt.
groet,
BobbyR