'trap focus' instellen op een D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
bobbyr
Forumlid
Forumlid

Re: 'trap focus' instellen op een D7100

Bericht door bobbyr » vr jan 10 2014 11:56 am

Léon Obers schreef:Je houdt er toch wel rekening mee:
Géén AF-C instellen maar AF-S

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de camera's fundamenteel anders zouden werken dan welk ander model Nikon camera, maar belangrijker afwijkend met wat er in de gebruiksaanwijzing beschreven staat.

Het zou handig zijn als iemand anders met een D7100 of D5200 dit verifieert.

Hallo Leon,
Bericht door avanoostende schreef: » wo jan 08 2014 4:11 pm
Na aankoop van mijn D7100 in juli vorig jaar ben ik ook tegen dit probleem aangelopen. Na contact met de ontwikkelafdeling van Nikon in Japan heb ik te verstaan gekregen dat deze feature uit de D7100 is gehaald. In de D7000 werkt het inderdaad wel.
Er zijn dus meer mensen met een D7100 die dit probleem vertonen. Ook zijn er meerdere camera modellen met precies hetzelfde probleem. Ik had een D5200 met exact hetzelfde probleem. Ik heb de indruk dit alle recente modellen hiermee behept zijn.

De D7100 staat ingesteld op AF-S dus daar ligt het niet aan. Zelfs wanneer AF-C ingesteld is, dan nog zou bij prioriteit op scherpstelling de camera geen opname mogen maken wanneer er geen scherpstelling is. Dat is een probleem met de werking van de camera, zeer vermoedelijk een ernstige fout in de software danwel firmware. Hierdoor zijn inderdaad de instellingen AF-ON en scherpstelprioriteit voor AF-S en AF-C volkomen zinloos (wat moet je er mee als het niet werkt...): de camera maakt hoe dan ook opnames. Omdat correcte werking van deze instellingen nodig zijn om bijvoorbeeld "trap focus" te realiseren, lukt dat niet op Nikon camera's die met dit probleem behept zijn.

Dat dit probleem meerder modellen betreft kan heel goed wanneer delen van de software - firmware voor meerdere modellen gebruikt wordt.

groet,
BobbyR

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 10 2014 12:44 pm

bobbyr schreef: Dat dit probleem meerder modellen betreft kan heel goed wanneer delen van de software - firmware voor meerdere modellen gebruikt wordt.
De broncode van de software kan inderdaad voor bepaalde delen voor verschillende camera's best hetzelfde zijn. Maar vreemd dat Nikon dat afdoet alsof ze daarin bewust een andere keus zou hebben gemaakt?

Misschien kun je hetzelfde bereiken door bepaalde "tethered shooting" software in te gaan zetten?

En als gebruiker met meerdere medegebruikers op een internationale website gezamenlijk "ten strijde trekken" om Nikon meer onder druk te zetten om dit soort "stommigheden" alsnog te corrigeren in een firmware update.
Vriendelijke groet, Léon Obers

bobbyr
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobbyr » vr jan 10 2014 2:53 pm

Léon Obers schreef:
bobbyr schreef: Misschien kun je hetzelfde bereiken door bepaalde "tethered shooting" software in te gaan zetten?
Hallo Leon,
De camera al dan niet draadloos op afstand bedienen door computer met bijvoorbeeld Camera Control of Lightroom zal het functioneren van de camera niet veranderen. Ik denk niet dat dat een oplossing is voor "trap focus". Ook al zou het dan wel lukken, dan nog is het een omslachtige en dure methode om een probleem van de camera te omzeilen. Binnenshuis of in de studio is het goed te doen maar als je op stap gaat met je camera heb je nogal wat mee te zeulen.

Nikon heeft niet bewust een 'feature' verwijderdt, dat is een 'marketing' smoes van Nikon. Er is immers helemaal geen 'feature' weg. Alle betreffende instelmogelijkheden met betrekking tot scherpstelling vindt je terug in de camera menu's en je kunt ze gebruiken. Maar de camera past die instellingen niet correct toe. Het is een fout in de firmware die vermoedelijk niet op tijd is opgemerkt. Op zich is dat geen enkel probleem als het maar erkend wordt en verholpen wordt natuurlijk. Kennelijk heeft Nikon een reden om dat niet te doen en daar maken ze geen vrienden mee...

Als Nikon niet uit eigen beweging het probleem verhelpt moet er iets ondernomen worden om ze op andere gedachten te brengen: protestmars, demonstratie, petitie, rechtszaak. Wat je ook verzint, de bezitters van een probleemcamera zullen een vuist moeten maken. Maar ja, hoe organiseer je dat en hoe krijg je alle neuzen in een richting ?

groet,
BobbyR

RedHenk
Forumlid
Forumlid

Bericht door RedHenk » vr jan 10 2014 4:26 pm

Uhhhh , ik weet niet of je dan in Thailand wilt gaan demonstreren , maar dan kan je aansluiten , er word hier nu volop gedemonstreerd ! ( niet bij de Nikon fabriek gelukkig )

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jan 10 2014 4:38 pm

bobbyr schreef:Nikon heeft niet bewust een 'feature' verwijderdt, dat is een 'marketing' smoes van Nikon. Er is immers helemaal geen 'feature' weg. Alle betreffende instelmogelijkheden met betrekking tot scherpstelling vindt je terug in de camera menu's en je kunt ze gebruiken. Maar de camera past die instellingen niet correct toe. Het is een fout in de firmware die vermoedelijk niet op tijd is opgemerkt. Op zich is dat geen enkel probleem als het maar erkend wordt en verholpen wordt natuurlijk. Kennelijk heeft Nikon een reden om dat niet te doen en daar maken ze geen vrienden mee.
Zoals ik al zei heeft Nikon USA na vragen van D800 gebruikers op DPReview dit aangekaart bij Nikon Japan. Het antwoord was dat de functionaliteit zoals die nu bestaat de bedoeling was. Het is dus zeker geen fout in de firmware die steeds meegekopieerd wordt naar nieuwe modellen, eerder een fout in de handleiding die steeds meegekopieerd wordt. En ja veel mensen vinden het jammer, dus stuur eens een mailtje naar Nikon Japan.

Trap focus is wel mogelijk op de D800 volgens deze gebruiker: http://www.dpreview.com/forums/post/50921251

Wil je een fout in de firmware van de D7100 zien dan moet je eens naar de exif kijken. Nikon geeft daar een CoC van 0.03 op en berekent aan de hand daarvan de scherptediepte. In andere DX cameras gebruiken ze echter altijd 0.02 terwijl 0.03 voor FX gebruikt wordt. Natuurlijk is het onzin om een vaste CoC waarde aan een camera toe te kennen, dat heeft immers net zoveel te maken met de afdruk als met het opnameformaat, maar het is wel inconsequent en kennelijk is de basis van de firmware inderdaad gekopieerd.

adri
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door adri » vr jan 10 2014 5:17 pm

ik heb deze methode zelf niet geprobeerd

In previous iterations of the focus system, you could use a
combination of AF-ON, AF S, and Single point to let the camera only
trigger when the point under the active sensor is in focus. This let
you preset a focus point—say a particular key location in a race at
the Olympics, say the landing point on the water hazard at the
steeplechase78—hold down the shutter release and the camera
wouldn’t fire until something actually was at that focus point.
I’ve asked Nikon to restore this function, even if only as an option,
but don’t hold your breath.

Specifically, here’s what you do:
• Use Custom Setting #F4 to select AF-ON.
• Set the Focus mode to AF C (Continuous Servo).
• Make sure that Custom Setting #A1 is on the default of
Release.
Now your camera is configured to autofocus only when you press
the AE-L/AF-L button. This provides you with the following abilities:
• Focus and reframe. Focus on your subject using the AE-L/AF-L
button, let go of the button, then reframe. Focus stays where
it was when you let go of the button.
• Track focus. Just hold the AE-L/AF-L button in while shooting.
Focus will be performed as usual. This takes a bit of dexterity,
as you have to hold the button in at the same time as
pressing the shutter release.
• Manually focus. Don’t press the AE-L/AF-L button. With most
AF-S lenses, just twist the focus ring. On other lenses, move
the lens’ focus switch to the M position first.
• As I noted earlier, we’ve lost the ability to rapidly switch to
AF S and shoot trap focus. Pity.
Using this technique takes practice, so don’t expect to make those
settings and rush out and take perfect pictures a few minutes later.
However, with practice it becomes second nature and relatively
easy to control your focus in most situations without having to make
multiple settings changes.
Laatst gewijzigd door adri op vr jan 10 2014 6:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

bobbyr
Forumlid
Forumlid

Bericht door bobbyr » vr jan 10 2014 5:48 pm

flitslicht schreef: Zoals ik al zei heeft Nikon USA na vragen van D800 gebruikers op DPReview dit aangekaart bij Nikon Japan. Het antwoord was dat de functionaliteit zoals die nu bestaat de bedoeling was. Het is dus zeker geen fout in de firmware die steeds meegekopieerd wordt naar nieuwe modellen, eerder een fout in de handleiding die steeds meegekopieerd wordt. En ja veel mensen vinden het jammer, dus stuur eens een mailtje naar Nikon Japan.
Wat betreft scherpstelling en blokkering van de ontspanner is de werking van de camera in strijd met de instellingen op de camera zodra AF-ON geactiveerd is. De handleiding komt overeen met de camera instellingen (of andersom de camera instellingen komen overeen met de handleiding) maar de werking van de camera niet.
Nikon probeert een technisch probleem op te lossen door het probleem om te vormen tot een bewuste keuze. Voor mij is dat een 'marketing' smoes ofwel beschaafd en beleefd jokken.

Ook al zou er bewust voor gekozen zijn, het blijft een fout in de software van de camera. Het had dan ook in de handleiding moeten staan dat bij activeren van AF-ON een aantal andere instellingen niet meer functioneren. Maar dat staat er niet. Wel staat in de handleiding dat sommige instellingen andere instellingen uitsluiten en die worden dan ook ontoegankelijk in menu.

Bedankt voor de verwijzing naar de tip voor de D800. Ik voel er weinig voor om contactpunten af te plakken maar bij gelegenheid zal ik het zeker proberen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr jan 10 2014 8:34 pm

bobbyr schreef:Nikon probeert een technisch probleem op te lossen door het probleem om te vormen tot een bewuste keuze.
Sorry, ik ben normaal gesproken niet mals in mijn kritiek op Nikon, maar het idee dat deze verandering per ongeluk in de firmware terecht is gekomen is ronduit belachelijk.

YMMV, good luck with the crusade, flitslicht logs out.

JurjenF
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JurjenF » vr jan 10 2014 9:11 pm

Ik wil naar een D7100 overstappen en gebruik deze trapfocus wel vaker in wildlife fotografie. Balen dus dat eea nu alleen met een methode kan waar je (m.i.) niet intuitief mee kan werken. En de buffer is ook al niet om over naar huis te schrijven dus een 'serietje' maken is ook niet altijd de oplossing. Idd maar hopen dat deze omissie wordt rechtgetrokken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 11 2014 12:01 am

flitslicht schreef: Sorry, ik ben normaal gesproken niet mals in mijn kritiek op Nikon, maar het idee dat deze verandering per ongeluk in de firmware terecht is gekomen is ronduit belachelijk.
Tja, wat heet belachelijk?
De menu's van de D7000 en D7100 zijn op die punten precies hetzelfde, de gebruikshandleiding geven op die punten ook dezelfde beschreven functionaliteiten. Alleen werkt het bij de D71000 niet meer overeenkomstig zoals het eerder bij de D7000 wel werkte. Maar belangrijker, zoals het dus WEL beschreven staat dat het zou moeten werken en ook verwacht zou mogen worden dat het als zodanig werkt hoe het beschreven staat.

Voor mij een belachelijk idee dat Nikon dit zomaar als "bedoeld" van zich wegwuift.
bobbyr schreef: Als Nikon niet uit eigen beweging het probleem verhelpt moet er iets ondernomen worden om ze op andere gedachten te brengen: protestmars, demonstratie, petitie, rechtszaak. Wat je ook verzint, de bezitters van een probleemcamera zullen een vuist moeten maken. Maar ja, hoe organiseer je dat en hoe krijg je alle neuzen in een richting ?
Enkele jaren terug heeft Canon iets dergelijks meegemaakt met hun autofocus systeem van een bepaald model camera. Het was met name de volharding in het organiseren van een aantal prominente fotografen en de uitvoerig beschreven testen die telkens weer werden uitgevoerd door "Rob Galbraith" en gepubliceerd op diens website (die nu niet meer bijgehouden wordt) dat er serieus aandacht van Canon kwam. Het probleem bleek, na diverse firmware updates, uiteindelijk te liggen aan een foutje in de ophanging van het hulpspiegeltje achter de hoofdspiegel, voordat het allemaal was opgelost.

Eerder uitvoerig beschreven hier op het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58#p309258" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zou met een aantal fotografen via een discussie op het forum van DPReview kunnen vragen om een redacteur van dat DPReview een uitvoerig hoofdartikel aan dit fenomeen te wijden. Misschien dat Nikon dan wakker wordt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

bobcom
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door bobcom » za jan 18 2014 2:47 pm

Heb ik laatst ook naar gezocht, en antwoord ook gevonden. (http://betterfamilyphotos.blogspot.it/2 ... -d600.html) Maar praktisch is anders. Zou voor mij een reden zijn om de voorkeur aan de D7000 te geven voor tele en macrowerk. Tenzij Nikon alsnog besluit er een firmware update voor de D600 - D7100 tegenaan te gooien.
S3Pro, D80, D600, Nex5; 6x MF 35-300mm f2.0- 4,5; 7x AF 12-500mm f1.8-6.3; 4x conv 1.6-2x; SB80-800; 4x FD 70-200mm f1.8-4.5; 6x M42 29-200mm f2.0-4.0,

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

'trap focus' instellen op een D7100

Bericht door PanzerFaustNL » za jan 18 2014 4:34 pm

Aha! Nu snap ik ook waarom bij een vergelijking tussen de 70D en de D7100 er bij de D7100 dus onscherpe foto's zaten.
Het onderwerp, een jonge blonde schone, kwam richting de camera rennen en bij de d7100 dus onscherpe foto's. Zeg maar om de foto zat een onscherpe. Heel irritant. Zeker omdat de buurman maar bleef doorklikken, met alleen maar scherpe foto's als resultaat.

Hopelijk vinden ze er wat op.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”