Onscherp beeld door zoeker Nikon D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Onscherp beeld door zoeker Nikon D7100

Bericht door Léon Obers » zo feb 16 2014 6:13 pm

pveenstra schreef:Wat apart dat het uitzetten van de overlay het zoekerbeeld onscherp maakt.
Die LCD overlay wordt opgemerkt met alle getoonde scherpstelveldjes, en bijv. een ingeschakelde grid. Die je om die reden ook weer kunt uitschakelen.
Dat onderdeel met die LCD-"kanaaltjes" zit dus net boven het matglas. Buiten die kanaaltjes is alles helder transparant. Bij uitschakeling van spanning (verwijdering van accu) wordt de status van die transparantie een soort van "vertroebelde" transparantie, en zie je niets meer scherp. Probeer het eens, accu eruit, en je ziet het beeld op geen enkele ingestelde scherpstel-afstand meer scherp.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Chinaski

Bericht door Chinaski » zo feb 16 2014 9:04 pm

Felix69 schreef:Alles hier nog eens nagelezen en wat ik niet weer kan vinden is met welke lens er hier gewerkt wordt en of er al eens geprobeerd is of het ook zo is met een andere lens op de D7100 te plaatsen.
Ik gebruikte mijn nieuwe Sigma 18-35 1.8 lens, maar toen ik mijn oudere Tamron 17-50 VC er op deed had ik het zelfde. Dus ligt het niet aan de lens neem ik aan?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 17 2014 7:50 am

Nu dat je dat laatste hebt geschreven, schiet me ineens een vreemde voorval met Sigma lenzen te boven wat onlangs hier in een draadje aan de orde is gesteld. Iets met een afwijkende wijze van "vasthouden" van scherpstelling???
Zou liggen aan de firmware van de CPU die in objectieven zit. Moet het even opzoeken (als ik het kan vinden).
Gevonden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=52248" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens of het vergelijkbaar is met wat daar aan de orde wordt gesteld.

Verder:
http://nikonrumors.com/2013/11/19/sigma ... 5300.aspx/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Phenomenon
Without the latest firmware, the OS and Live View Auto Focus functions do not work properly when it is used with the Nikon D5300."
Vriendelijke groet, Léon Obers

Chinaski

Bericht door Chinaski » ma feb 17 2014 1:34 pm

De problemen die daar aangekaart worden gaan meer over autofocus problemen, de camera en lens focussen prima, want de foto's zijn scherp. Alleen de zoeker heeft een "waas".

Ik heb de batterij weer helemaal opgeladen, en heb zonet wat test foto's gemaakt met de Tamron 17-50 VC, geen problemen ondervonden. Daarna de Sigma 18-35 lens er aan gedaan en ook wat test foto's geschoten op verschillende manieren, met live view zonder live view etc. en nu vreemd genoeg ook geen problemen ondervonden...

Ook met Beverwijk gebeld, daar adviseerden ze me om gewoon door te gaan met de camera normaal te gebruiken. Want als hij het nu wel doet kunnen zij ook niks doen waarschijnlijk, ze hadden ook nog nooit van het probleem gehoord.

Ik hoop dat het probleem niet terug komt.

Chinaski

Bericht door Chinaski » di feb 18 2014 11:58 pm

Het ligt toch waarschijnlijk aan de Sigma Lens, na een paar minuten kreeg ik weer last van de onscherpe zoeker. Heel apart als ik dan de batterij 1 sec in de stopcontact doe en weer terug in de camera is het probleem weer voorbij. Daarna een uurtje met de oude Tamron lens foto's gemaakt en nergens last van...

Heb die Sigma lens nog geen 2 week, wat een gedoe allemaal.

Felix69
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Felix69 » wo feb 19 2014 12:22 am

Heb je de mogelijkheid om ergens in een fotozaak of vrienden met de zelfde lens een test te doen of anders je lens op een andere D7100 te plaatsen om het verschil te zien of het ook de zelfde resultaat maakt.

Chinaski

Bericht door Chinaski » wo feb 19 2014 2:52 pm

Felix69 schreef:Heb je de mogelijkheid om ergens in een fotozaak of vrienden met de zelfde lens een test te doen of anders je lens op een andere D7100 te plaatsen om het verschil te zien of het ook de zelfde resultaat maakt.
Ik heb in mijn omgeving geen mensen met de zelfde lens en/of camera helaas. Maar ik denk wel dat de lampen (Menik 150P) een nadelige invloed hebben op de Sigma lens. Want ik heb zonet om te testen een half uurtje zonder lampen foto's gemaakt, met de live view aan (aangezien het probleem steeds te voorschijn komt na het gebruiken van de de live view) en er gebeurde niks. Daarna kwam het probleem na de eerste (!) foto in de studio weer te voorschijn. Dus of het ligt aan de Menik lampen, maar de Tamron heeft er verder geen problemen mee of het ligt aan de Sigma lens. De lens gaat waarschijnlijk weer retour, wel jammer want het was best een fijne lens (los van de zoeker probleem).

Hero
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Hero » zo feb 23 2014 2:48 am

Chinaski schreef:Heel apart als ik dan de batterij 1 sec in de stopcontact doe en weer terug in de camera is het probleem weer voorbij.
Dat klinkt heel erg alsof er iets meer stroom trekt dan de batterij zo gauw kan leveren. (Net zoiets als bij het transistorradiootje of de zaklamp met een bijna lege batterij. Haal je de batterij eruit en wacht een poosje, kan die weer wat potentiaalverschil opbouwen en als je de batterij er dan weer in stopt doet ie het weer voor een minuutje of wat.)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”