Onscherp beeld door zoeker Nikon D7100
Onscherp beeld door zoeker Nikon D7100
Ik heb weer een probleem met mijn Nikon D7100. Als ik door mijn zoeker en live view kijk is het onscherp, maar als ik vervolgens een foto maak is de foto wel scherp... De batterij had nog twee balkjes dus ik dacht misschien ligt het aan de batterij. Toen deed ik hem een half uurtje in de oplader, hij was nog niet helemaal vol maar ik was met iets bezig, de batterij had nu vier van de vijf balkjes vol. De eerste paar minuten deed hij het weer normaal maar dat was van korte duur, de zoeker was weer onscherp, alleen de live view bleef nu wel gewoon scherp...
Ik was bezig met studio lampen, ik begrijp dat de batterij er sneller mee op gaat. Ik heb de batterij nu weer in de oplader, ik hoop dat dat het probleem is/was. Of is er iets anders aan de hand?
Ik was bezig met studio lampen, ik begrijp dat de batterij er sneller mee op gaat. Ik heb de batterij nu weer in de oplader, ik hoop dat dat het probleem is/was. Of is er iets anders aan de hand?
- Jester
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Onscherp beeld door zoeker Nikon D7100
Dioptrie knopje verdraaid/verschoven? Hiermee kunnen brildragers het zoekerbeeld scherpstellen als ze de bril of lenzen niet dragen... Zit een beetje verstopt achter de oogschelp...
Rob
Rob
Een hoop spul waar ik iets mee kan dat ik eerst Nikon:
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
D7000 | Coolpix S6300 | Nikon FE | Rolleicord
24-70mm f2.8 | 70-200mm VRII f2.8 | 105mm f2.8 Micro | 50mm f1.8D
SB600 | Feisol CT3442 | CS Pro MKII
en nog wat geërfd glas...
- Arthur Mol
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Draai eens aan het wieltje naast de zoeker... 

Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
Nee dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar nadat ik de batterij in de oplader had gedaan was hij gewoon weer scherp. Het leek me ook sterk dat ik daar aan had gedraaid, dat wielletje draai je niet zomaar per ongeluk om.
Edit: De batterij is nu weer vol, nu is de zoeker wel weer scherp. Hoop dat dat het probleem was.
Edit: De batterij is nu weer vol, nu is de zoeker wel weer scherp. Hoop dat dat het probleem was.
Laatst gewijzigd door Chinaski op za feb 15 2014 10:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat 5 minuten goed en daarna is de zoeker weer onscherp terwijl de batterij vol is. Ook zie ik de rode scherpstel vierkantjes niet meer, daar in plaats zie ik bij het half indrukken van de knop een rooie waas over het beeld. Ik baal hier wel van, wat moet ik doen? Ik heb de camera een half jaar geleden gekocht in de Saturn, moet ik daar heen als er iets met mijn camera aan de hand is? of moet ik naar Nikon zelf?
- DannySan
- Clublid
Wat bedoel je precies met "ik was bezig met studio lampen, ik begrijp dat de batterij er sneller mee op gaat "?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- DannySan
- Clublid
Is er iets met de camera gebeurd, gevallen? Vocht?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Omdat mijn batterij bijna op was en ik er vanuit ging dat de batterij sneller op gaat wanneer je studio flitsers gebruikt (maar zeker weten doe ik dit niet). Maar dit is jammer genoeg het probleem niet, want nadat ik hem opgeladen had ging het 5 minuten goed om vervolgens weer in oude problemen te belanden. Alleen de live view deed nu wel normaal, de zoeker blijft onscherp (of een soort waas).DannySan schreef:Wat bedoel je precies met "ik was bezig met studio lampen, ik begrijp dat de batterij er sneller mee op gaat "?
Laatst gewijzigd door Chinaski op zo feb 16 2014 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee er is niks mee gebeurt, hij is de hele dag in de zelfde ruimte gebleven.DannySan schreef:Is er iets met de camera gebeurd, gevallen? Vocht?
Ik heb ondanks de onscherpe zoeker een uurtje met wat studio flitsers(lampen) gewerkt. Vervolgens heb ik de batterij ondanks dat hij nog 5 balkjes vol is toch aan de oplader gezet. Na een uur is de oplader gestopt met knipperen, nu ik de batterij weer in de camera gestopt heb doet hij het weer normaal, de rode focus vierkantjes zijn ook weer zichtbaar, ik begrijp er niks van.
Hebben de studio flitsers misschien een nadelige invloed op mijn camera?
Hebben de studio flitsers misschien een nadelige invloed op mijn camera?
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
De scherpte van de zoeker is niet afhankelijk van de batterij, die is puur optisch. Onscherpte komt van het objectief. Daardoor heb je ook geen rood vierkantje, de camera kon om een of andere reden niet meer focussen. Controleer de contactpunten van objectief en body eens.
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Dat is niet waar.De scherpte van de zoeker is niet afhankelijk van de batterij...
Stel maar eens ergens op scherp, zet de camera uit, trek dan de accu er uit en kijk dan wat er gebeurt met je zoeker. Die gaat dan wel degelijk naar donkerder en onscherp. Accu er weer in en het is weer scherp. Zelfs zonder de camera weer aan te zetten.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maar wat Peter Veenstra wellicht bedoelt is dat het zoekerbeeld niet afhankelijk is van een wat hogere of lagere accuspanning. Zolang de "transparante" LCD overlay van de zoeker werkt moet je een beeld scherp kunnen zien. Als die is uitgeschakeld (accu eruit) dan werkt die LCD-overlay niet meer. Het is een kwestie van wel of niet werken. Niet half-half en op grond daarvan een minder scherp zoekerbeeld.
Tegen de tijd dat een LCD-overlay spontaan uitvalt door een volledig uitgeputte accu, zijn alle andere stroom afhankelijke camerafuncties er al lang mee opgehouden. Ofwel zolang je nog opnamen kunt maken, is er altijd nog voldoende spanning voor de LCD-overlay.
Tegen de tijd dat een LCD-overlay spontaan uitvalt door een volledig uitgeputte accu, zijn alle andere stroom afhankelijke camerafuncties er al lang mee opgehouden. Ofwel zolang je nog opnamen kunt maken, is er altijd nog voldoende spanning voor de LCD-overlay.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Leon bedankt voor het impliciete compliment. Maar dit wist ik niet. Wat apart dat het uitzetten van de overlay het zoekerbeeld onscherp maakt. Blijft de vraag wat er mis gaat in de camera van de TS.
Peter Veenstra
Peter Veenstra
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Alles hier nog eens nagelezen en wat ik niet weer kan vinden is met welke lens er hier gewerkt wordt en of er al eens geprobeerd is of het ook zo is met een andere lens op de D7100 te plaatsen.