AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED, sluitring? los

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: AF-S Nikkor 18-105 1:3.5-5.6G ED, sluitring? los

Bericht door a vgastel » wo feb 26 2014 5:29 am

ThijsHakvoort schreef:
a vgastel schreef: ,ONTVET met wasbenzine lijkt me duidelijk
.Alvast is de ring binnenin en het objectief buitenom met schoonmaakalcohol schoongemaakt,
Uhh. Ontvetten met een oliegedragen middel? Zou ik liever met een chemisch zuiver middel doen...
Uit de praktijk zo als wij hem toe passen in mijn vak zeker om iets te ontvetten hij ver vliegt ook meteen.
Het is meestal zo waar je zelf de ervaring mee heb ga je niet verder zoeken maar er zijn ook nog wel andere stoffen met voor en nadelen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wasbenzine" onclick="window.open(this.href);return false;
Wasbenzine is een volkomen vetvrij oplosmiddel en ook niet heel erg agressief, dat betekent dat de meeste kunststoffen er niet in oplossen (ze kunnen er wel dof door worden). Met wasbenzine kun je heel goed vetvlekken uit kleding verwijderen, een oppervlak ontvetten om het te lijmen. Niet om grote oppervlakten te ontvetten, want het is erg brandbaar.
.
CHEMPROPACK ALCOHOL 70% GEDENATUREERD
http://www.chempropack.nl/subpages/asso ... singen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Geschikt voor schoonmaken

Toepassing Geschikt voor schoonmaken en (op een watje aangebracht) huisreiniging. Mag als geneesmiddel worden aangeleverd. Verder toepasbaar in cosmetische preparaten en als desinfectiemiddel voor o.a. medische instrumenten (met uitzondering van optische instrumenten).

Technische eisen
http://www.tinnemans.nl/_download/Veili ... enzine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

ThijsHakvoort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door ThijsHakvoort » wo feb 26 2014 7:31 am

Ah duidelijk, vanuit mijn vorige werk deden wij ontvetten met aceton. Maar goed ik werkte met leer, zo was mij het toentertijd iig uitgelegd
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...

frankd

Bericht door frankd » do mar 13 2014 9:58 pm

Hallo samen,

Carnaval is voorbij en het objectief heeft het goed volgehouden.

Ontvetten heb ik toch met alcohol (96%) gedaan, opruwen heb ik niet gedaan. Opruwen ben ik het op zich helemaal mee eens maar deze ring is iets van een afdichtring en ik heb geen zin het risico te lopen om stof in het objectief te krijgen.

Na goed schoonmaken op 4 punten rondom wat lijm aangebracht, ring teruggezet en wat aangedrukt.

Een paar honderd klicks en nog vaker zoomen verder zit alles nog op z'n plaats.

Iedereen bedankt voor de bijdragen.

Groet,

Frank

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr mar 14 2014 6:09 pm

Waardering voor een afsluitend verslag.