Bericht
door vandevelde francois » vr aug 22 2014 1:08 am
Het objectief is gisteren geleverd. Heel degelijk gamaakt.
Ik ben nog op weg naar info om deze Samynag 10 mm te koppelen aan een Nikon d7000. Er is redelijk wat miscommunicatie tussen de body en de lens, lijkt me. En mijn onwetendheid zal daar alles mee te maken hebben.
Hier de huidige situatie :
- het objectief past perfect, geeft geen foutmelding.
- objectief moet op f22 staan, bij alle andere cijfers heb ik de fotomelding "fEE', en kan ik geen foto's nemen.
(bij mijn nikon 50 mm f1.8 en 85 mm f1.8 is dit ook,
- Als ik werk op de A-stand , kies ik mijn diafragma (toestel de sluiterijd) bij een opname heb ik dus een aangepast sluiterijd, klinkt ook ok
- de diafragma - waarde die ik instel, zie ik ook bij de exif gegevens, lijkt dus ok
- is het niet de bedoeling de dat diafragma-ring gebruikt wordt bij deze lens ? Er zijn electron. componenenten om te kunnen scherpstellen (groen bolletje). dus diafragma keizen die ik in de body. Normaal ? Ik denk gelezen te hebben dat andere gebruikers '(op een Nikon) wel deze f-ring gebruiken (2.8 tot 22) Of is het inderdaad bij Nikon zo je moet werken via bijv; de A-stand, en van daaruit je diafragma kiezen.
- bij manueel scherpstellen zie ik echter geen verandering in de lens, geen scherpe bloem bijv. de codes in de zoeker veranderen wel, tot het bolletje dat staat voor 'ok'. Maar het onderwerp (bijv een bloem op 25 cm doet ampers iets, is eigenlijk geen scherpstelling.
- het lijkt een beetje op geen contact zijnde tussen de 2, terwijl de body wel zijn signalen uitgeeft.
Zijn er mensen die ook deze vragen hebben , of mensen die hierbij wat uitleg kan geven ?
bij mijn instellingen : "Objectief zonder CPU" heb ik deze lens als nr 1 ingevoerd, met een brandpuntsafstand van 15 mm en een maximaal diafragma van f 2.8. Ook mijn Fn knopje is zo ingesteld. (maar wanneer werkt dit wel, toestel doet daar niet onmiddellijk iets mee, als je dan op ok drukt ...
Wat heb ik teveel /tekort / verkeerd
/ ..... gedaan volgens u ?
met zo'n wijde lens is focussen waarschijnlijk anders dan met een 50 of 85 mm f1.8. Als je daar draait aan de focusring zie je vrij goed wat scherp is wat niet. Bij de 10 mm f2.8 merk ik eigenlijk geen verschil als ik daarop scherpstel. Een bloem binnenshuis op 30 cm zou toch mogen een verscherping geven als je manueel scherpstelt (toestel geeft wel bolletje)
Ik probeer morgen nog een paar shoots buitenshuis in de weide. scherpstellen op korte en lange termijn, ...
Op dit moment zie ik echt anderen standen om ander/meer contact te bekomen tussen lens en toestel. (D7000)
steeds welkom met uw advies, het is misschien maar een kleinigheidje, een weetje, ... ondertussen zoek ik verder.
Op de body heb ik enkel links de knop veranderd van AF naar M, op de Samyang 10 mm is niet te veranderen denk ik, ....
Of is dit misschien allemaal zo en kan je geen dicht onderwerp(30 cm) echt scherp krijgen (zie toch soms heel scherpe onderwerpen die dicht genomen zijn). Misschien intern een instelling of zo, maar kan niet onmiddellijk iets halen uit de dikke handleiding van de D7000.
veel vragen dus van deze leek ....
Alvast dank !
Hopelijk zijn hier wat Samyang - freaks die me kunnen helpen ontmaagden in het wereldje van Samyang (samen met Nikon)
Greetz