Ik werk analoog (Nikon F100) en scan mijn negatieven met een filmscanner (Nikon Coolscan IV ED). Als ICE wordt gebruikt zijn de negatieven geheel zonder stof en krasjes. Van ruis heb ik geen last, dit in tegenstelling tot menig digitale camera. Wel kent de scan uiteraard de korrelstructuur van de film. Dat hoort bij analoog.paparazzi schreef:ik vrees van niet, ze bekijken zo'n shot op 100% en elk ruisstipje wordt gezien, ben je nog uren bezig die foto's op te schonen en ruisvrij te maken
analoog is leuk voor mensen die geen supercleane foto nodig hebben, zelfs al wordt ie zo professioneel mogelijk verwerkt
Scanning
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
gewoon doen
Frederix, eigenlijk zou je het gewoon eens moeten proberen.
Bij shutterstock aanmelden en tien van je mooiste en scherpste foto's plaatsen.
Dan hebben we de proef op de som.
Als je er door komt, perfect en zo niet dan weer een ervaring rijker.
Groetjes George
Bij shutterstock aanmelden en tien van je mooiste en scherpste foto's plaatsen.
Dan hebben we de proef op de som.
Als je er door komt, perfect en zo niet dan weer een ervaring rijker.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Skippy schreef:Ach, het goede leven bestaat uit meer dan streven naar absolute scherpte en de laagste ruis. Na een paar glazen whiskey zie ik het allemaal niet meer zo scherp maar heb ik wel genotenyoyo schreef:Hangt ook van je fotografie af. Als je van ruis en korrel houdt : Go 4 iT..!
Er komt geheid weer een tijd dat iedereen terug verlangd naar ruis en korrel omdat alles nu zo clean wordt... Gewoon lekker veel korrel en ruis toevoegen in PS. Met lekker veel contrast, felle of juist hele vale kleuren en onscherptes...
Dat cleane is zo saai...
Ik zie hier al een aantal mensen met die verschijnselen. Ach, waarom niet. Ik hou ook niet van de werkelijkheid. Veel te saai.
Wat er niet valt te snappen? Jouw opmerking dat korrel en ruis op één hoop wordt gegooid. Ik vind korrel een mooie, erg fijne structuur die hoort bij een negatief en dus bij analoge fotografie. Ruis is een onvolkomenheid van veel digitale camera's. Dát is het grote verschil.paparazzi schreef:wat valt er niet aan te snappen?
ze willen op stocksites alleen cleane foto's, dus geen ruis én geen korrel
Ik heb zelf een digitale camera voor kiekjes, wat ruis kan mij dan niet zoveel boeien. Ik ken mensen met mooie digitale spiegelreflexen (ook Nikons!) waar gewoon in meer of mindere mate ordinaire ruis in de foto's zit. Ruis is voor mij gewoon een onvolkomenheid dat hoort bij digitale fotografie.
Da's toch ook gewoon 'n kwestie van smaak dat korrel bij analoog wel gewaardeerd werd/wordt? Misschien omdat het niet beter kon met dat materiaal, maar dat met de huidige mogelijkheden een strakke foto te kunnen krijgen, dit ook 'n vereiste wordt. Korrel is dus net zo goed 'n onvolkomenheid van een negatief als ruis is op 'n digitale camera. Alleen door goed te belichten kun je ruis voorkomen, maar korrel kun je volgens mij nooit helemaal kwijt spelen.
- Frans
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Skippy schreef:Frans,werkelijk prachtige foto's op je site!
Dank je wel, voor jullie positieve reacties op de foto’s op mijn website.George Fennes schreef:Frans ik heb jouw website bekeken.
Fantastisch, geweldige foto's, mooie kleuren, lekker scherp.
Mijn complimenten.
IJsland is een echte aanrader als je van ruige natuur houdt. Wel je statief meenemen voor de watervallen!!Skippy schreef: En na het zien van de foto's op jouw site wil ik zeker een keer naar IJsland toe
Santorini is niet zo duur als je denkt, behalve dan de hoofdstad Fira, daar betaal je voor het uitzicht.YOYO schreef:Santorini lijkt mij wel wat. Is alleen zo duur...
Je hebt natuurlijk gelijk dat je de foto’s in zo’n klein formaat moeilijk kunt beoordelen.paparazzi schreef:Tja, op websites kun je dus de kwaliteit niet beoordelen, met 'n klein beetje photoshopkennis kun je ze op zo'n klein formaat er al snel goed uit laten zien. 't Is echter wat anders als ze met 'n vergrootglas bekeken gaan worden. Laat maar 'ns een 100% crop zien van zo'n gescande foto.
Er is echter niet veel aan geshopd, ik heb alleen wat verscherpt en middels het histogram ( curves ) wat aangepast met de Nikon scan 4.0 software, maar goed dat moet met een beeld uit een digitale camera ook gebeuren. En voor de rest heeft de Digital ICE ( stof ) en GEM ( korrel) software van de scanner zijn werk gedaan.
Voor mijzelf is die kwaliteit voldoende, en als anderen dat ook vinden, geniet ik daar alleen maar van. Ik fotografeer puur hobbymatig en hoef niets te verkopen. Een vergelijking (100 % crop) tussen een ingescande dia en een digitaal beeld uit mijn D200 heb ik eigenlijk nooit gedaan en heb daar eigenlijk ook niet veel behoefte aan. Het is misschien wel leuk om te weten, maar ik zal mijn analoge camera’s daarom niet in de kast laten liggen. Op mijn beeldscherm zie ik in ieder geval weinig verschil. Analoog fotograferen en vervolgens inscannen is, net zoals digitaal trouwens, gewoon leuk om te doen.
Ik ben trouwens benieuwd of de auteur van dit topic STROOHENK nou iets wijzer is geworden.
Groeten Frans