Scanning

Discussies over fotobewerking en archivering
STROOHENK

Scanning

Bericht door STROOHENK » ma okt 22 2007 10:12 am

hallo! heeft iemand soms ervaring met een scanner zoals de Epson v 750 of oudere modellen Is het mogelijk het beste uit een negetief of dia te halen met zulk toestel en is het een goed alternatief voor rechtstreeks digitaal fotograferen, inzake beeldkwaliteit?
Zelf bezit ik een Canon 4200 F flatbedscanner met lade voor scannen van 35 mm film. Als met niet teveel verlangt gaat dat, maar ik zoek wat beters.
Wie kan mij zijn ervaringen terzake meedelen?
Met vriendelijke groeten aan alle Nikon-fans

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » ma okt 22 2007 10:42 am

Met een consumentenscanner haal je niet de kwaliteit zoals die uit een DSLR komt. Zeker niet met een flatbedscanner.

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 22 2007 10:52 am

't Blijft bagger wat er uit 'n scanner komt. 't Is zonde van mijn negatieven uit de prehistorie, maar ze blijven dus gewoon in de kast en ik richt mij volledig op mijn digitale werk.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 22 2007 11:36 am

paparazzi schreef:'t Blijft bagger wat er uit 'n scanner komt.
Een beetje te kort door de bocht. Wel wat betreft gebruik van een (consumenten)flatbedscanner maar bij gebruik van een speciale negatief/diascanner (heeft Nikon ook in het programma) zijn wel degelijk goede resultaten te behalen.

Kijk hier maar eens naar de werkwijze en de foto's van forumlid Frederix http://www.fotosvanfred.nl/algemeen/werkwijze.html

Ik heb A3-prints gezien van gescande dia's die er prima uitzagen, het kan dus wel maar tegen een prijs (ik geloof € 695 voor een knappe Nikon-scanner).

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 22 2007 12:15 pm

Pas als ik gescande foto's/negatieven zie die door de Shutterstock keuring komen, ga ik overstag. Maar goed, voor iemand die gewoon 'n afdrukje wil voor zichzelf zal 't best okee zijn.

George Fennes
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

proef op de som

Bericht door George Fennes » ma okt 22 2007 12:19 pm

Ik zou zeggen neem de proef op de som, neem een negatief van jezelf, laat 'm bij een medeclublid die een echte dia/negatief scanner heeft inscannen en kijk of hij door Shutterstock heen komt.

Ik denk dat de resultaten mee zullen vallen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

paparazzi

Bericht door paparazzi » ma okt 22 2007 3:37 pm

ik vrees van niet, ze bekijken zo'n shot op 100% en elk ruisstipje wordt gezien, ben je nog uren bezig die foto's op te schonen en ruisvrij te maken

analoog is leuk voor mensen die geen supercleane foto nodig hebben, zelfs al wordt ie zo professioneel mogelijk verwerkt

Frans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans » ma okt 22 2007 8:12 pm

Ik zou inderdaad de flatbedscanners links laten liggen
Zelf gebruik ik al jaren een negatief/dia scanner van Nikon, de Coolscan IV ED, en ben zeer tevreden met de resultaten. Oordeel zelf op mijn website, alle dia's zijn ingescand
Maar het gaat er uiteindelijk om hoe kritisch je zelf bent, de een wil alleen de topkwaliteit uit een professionele trommelscanner en de ander is tevreden met een scan uit de flatbedscanner. Voor degene die ertussenin wil gaan zitten is er de negatief/diascanner.

Groeten Frans

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 22 2007 8:40 pm

Frans,

werkelijk prachtige foto's op je site!

Ik heb net de hele Lanzarote-serie bekeken, een prachtig vulcanisch eiland waarmee wij en m.n. mijn vrouw een speciale band hebben, ze heeft er 7 jaar gewoond en gewerkt.

En na het zien van de foto's op jouw site wil ik zeker een keer naar IJsland toe :)

yoyo

Bericht door yoyo » ma okt 22 2007 8:51 pm

Hangt ook van je fotografie af. Als je van ruis en korrel houdt : Go 4 iT..!

yoyo

Bericht door yoyo » ma okt 22 2007 8:53 pm

Santorini lijkt mij wel wat. Is alleen zo duur...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 22 2007 10:58 pm

yoyo schreef:Hangt ook van je fotografie af. Als je van ruis en korrel houdt : Go 4 iT..!
Ach, het goede leven bestaat uit meer dan streven naar absolute scherpte en de laagste ruis. Na een paar glazen whiskey zie ik het allemaal niet meer zo scherp maar heb ik wel genoten :lol:

George Fennes
Clublid
Clublid

heel heel erg mooi

Bericht door George Fennes » ma okt 22 2007 11:32 pm

Frans ik heb jouw website bekeken.
Fantastisch, geweldige foto's, mooie kleuren, lekker scherp.
Mijn complimenten.
Volgens mij kan je de hele serie zo op Shutterstock zetten, kom je met vlag en wimpel door de ballatage commissie heen :lol:
Van mij mag je hier op het forum ook wel wat plaatjes plaatsen :P

paparazzi

Bericht door paparazzi » di okt 23 2007 6:09 am

Tja, op websites kun je dus de kwaliteit niet beoordelen, met 'n klein beetje photoshopkennis kun je ze op zo'n klein formaat er al snel goed uit laten zien. 't Is echter wat anders als ze met 'n vergrootglas bekeken gaan worden. Laat maar 'ns een 100% crop zien van zo'n gescande foto.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » di okt 23 2007 7:32 am

Ben benieuwd :P
Maar zo zijn de foto's top, dat moet je toegeven P. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”