Wie weet iets meer van deze camera uit ca. 1943 ?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Wie weet iets meer van deze camera uit ca. 1943 ?

Bericht door philippe » za okt 04 2014 6:10 pm

Léon Obers schreef:Die uitspraken gaan me toch wat te ver.
Wellicht, Leon, heb ik me laten leiden door m'n gevoelens, wat wil je, na ongeveer 30 jaar Leica, eerst een M4-2 tezamen met een M3, dan jaren lang met twee M5 (de beste Leica's ooit)…
Ik was een verwoed Leica fan, maar de M8 was dermate ontgoochelend.
Laatst gewijzigd door philippe op zo okt 05 2014 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za okt 04 2014 10:05 pm

Flandria, Capi-Lux (C.A.P. Ivens...) was niet fout. Niet iedereen die al dan niet gedwongen voor de Duitsers werkte was fout. Zie mijn punt over de Auto Union. Zie mijn punt over de Bijenkorf dat het bestaande genazificeerde banksysteem gebruikte om de medewerkers te helpen.
Of De Telegraaf "fout" was: daar zijn de meningen toch wel zeer over verdeeld...

Mijn punt is dat er met oneigenlijke argumenten tegen Leica wordt aangehikt.
Wat ik illustreer met het gegeven dat je met dezelfde (al dan niet oneigenlijke) argumenten tegen Nikon kunt aanhikken. De Japanse ideologie en oorlogsmachine deden niet onder voor de Duitse.

Als dat soort argumenten opgeld doet, ben ik inderdaad van mening dat in veel Oosterse landen waar door ons gebruikte apparatuur wordt gefabriceerd, veel misstanden zijn voor mens en dier. Iedereen moet zelf weten wat hij of zij daar mee doet, met die wetenschap, maar ik vind dat het wel bekend zou dienen te zijn.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » zo okt 05 2014 10:31 am

Onnodige quote verwijderd, gaarne de forumregels omtrent het quoten nogmaals te lezzen

Ja, wanneer ben je fout in een oorlog?
Als ik naar mijn eigen familie kijk, dan zie ik een vreemde en ook een leuke situatie.

Bij m'n vader thuis was het een brouwerij, klein maar fijn: vier soorten bier, drie bijna identieke trekpaarden met zilver beslagen gareel en ook limonade.
Toen de Duitsers kwamen had m'n grootvader de keuze: ofwel naar Duitsland voor dwangarbeid tezamen met zijn oudste zoon (mijn vader), ofwel gedwongen brouwen voor de bezetter. Mij grootvader wilde niet naar Duitsland en brouwde, maar dan op zijn zeer eigen manier.
Net voor het bottelen werd er door het ganse gezin, in het buffervat waar het bier werd verzameld, ferm gepist! Dat was zijn wraak. En 'zij' vonden het nog lekker ook... :lol:
Ook moest het alcohol gehalte voor de burger lager dan 3% vol. zijn, den Duits wilde 5% vol... Dat hadden ze m'n grootvader niet mogen aandoen!
Hij stookte in 't geheim alcohol en deed dat in het biervat bij levering aan de cafés (er waren geen flessen genoeg voor de burgers) wat resulteerde in 6% vol.!

De kelder waar de gistingsbakken stonden, werd gebruikt om vluchtelingen te verbergen, de geur van gistend bier was zo penetrant dat de Duitsers daar niet wilden binnen gaan.

Tegen het einde van de oorlog waren de drie paarden (Franse Pércherons Pommelés) in beslag genomen en door de soldaten opgegeten, het zilver verdonkeremaand en een groot deel van het koper in munitie gedraaid…
Laatst gewijzigd door philippe op di okt 07 2014 9:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo okt 05 2014 11:02 am

Prachtig verhaal, Philippe !

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo okt 05 2014 1:11 pm

En zo zit bij iedere familie wel een verhaal uit de oorlog, wat we zeker geen van alle moeten vergeten.
Ook mijn moeder heeft in de jappenkampen gezeten met haar familie, ook mijn vader is te werk gesteld in Duitsland , naar Engeland gegaan destijds .
Heb verhalen en foto,s van beide kanten meer dan eens gehoord.
Maar camera,s zie je overal en we gebruiken ze allemaal ook andere gebruiks voor werpen uit alle landen van alle merken , daar zal ook wel een verhaal aan hangen. Moet je zo ver gaan.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”