Onnodige quote verwijderd, gaarne de forumregels omtrent het quoten nogmaals te lezzen
Ja, wanneer ben je fout in een oorlog?
Als ik naar mijn eigen familie kijk, dan zie ik een vreemde en ook een leuke situatie.
Bij m'n vader thuis was het een brouwerij, klein maar fijn: vier soorten bier, drie bijna identieke trekpaarden met zilver beslagen gareel en ook limonade.
Toen de Duitsers kwamen had m'n grootvader de keuze: ofwel naar Duitsland voor dwangarbeid tezamen met zijn oudste zoon (mijn vader), ofwel gedwongen brouwen voor de bezetter. Mij grootvader wilde niet naar Duitsland en brouwde, maar dan op zijn zeer eigen manier.
Net voor het bottelen werd er door het ganse gezin, in het buffervat waar het bier werd verzameld, ferm gepist! Dat was zijn wraak. En 'zij' vonden het nog lekker ook...
Ook moest het alcohol gehalte voor de burger lager dan 3% vol. zijn, den Duits wilde 5% vol... Dat hadden ze m'n grootvader niet mogen aandoen!
Hij stookte in 't geheim alcohol en deed dat in het biervat bij levering aan de cafés (er waren geen flessen genoeg voor de burgers) wat resulteerde in 6% vol.!
De kelder waar de gistingsbakken stonden, werd gebruikt om vluchtelingen te verbergen, de geur van gistend bier was zo penetrant dat de Duitsers daar niet wilden binnen gaan.
Tegen het einde van de oorlog waren de drie paarden (Franse Pércherons Pommelés) in beslag genomen en door de soldaten opgegeten, het zilver verdonkeremaand en een groot deel van het koper in munitie gedraaid…