Wie weet iets meer van deze camera uit ca. 1943 ?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wie weet iets meer van deze camera uit ca. 1943 ?

Bericht door Wilci » di sep 23 2014 9:35 pm

Deze foto heb ik ooit in mijn jonge jaren uitgeknipt uit een Katholieke Illustratie. Ik vermoed een uitgave omstreeks 1943. Deze dagen kwam ik het knipsel ineens weer tegen op zolder en nu viel mijn aandacht wat meer op de camera en de uitbouw(?) aan de bovenkant. Wie kan hier iets meer over vertellen?

Afbeelding

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Wie weet iets meer van deze camera uit ca. 1943 ?

Bericht door Hasselbox » di sep 23 2014 9:41 pm

Leica met een z.g. raamzoeker.

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door John'47 » di sep 23 2014 9:56 pm

Het zou een Leica 1 of 1a kunnen zijn, die hadden nog geen zoeker in de body. Meestal zat daar een kleine optisch zoeker bovenop, maar dit soort sportzoekers waren er ook
Het kan ook een kopie zijn, meerdere fabrieken leverden die en ik kan op deze foto niet genoeg zien om daarover iets te kunnen zeggen
Nikon D810, Sony RX1R II. 

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di sep 23 2014 10:02 pm

Lijkt deze te zijn.
http://blog.seniorennet.be/retrocameras ... php?ID=379" onclick="window.open(this.href);return false;
1
Afbeelding

Leica III :
Duitse camera van de vermaarde Leica (Leitz camera) fabriek .Dit is een van de vroege voor oorlogse modellen ,gemaakt naar het ontwerp van de "Ur leica " ,dit model werd gemaakt omstreeks 1936 .Op deze "Leica III " staat een prachtige sport zoeker gemonteerd ,eveneens gemaakt in de Leitz fabriek te
"Wetzlar " Duitsland .
De familie "Leitz " starte reeds in 1849 met een fabriek voor optische aparatuur en lenzen voor verrekijkers ,sterrekijkers enz .
In 1913 bouwde ernst Leitz samen met zijn vriend "Oscar Barnack" het eerste prototype van de "Ur leica " ,Het was een soort van noodzakelijk expiriment ,Barnack en Leitz waren immers twee favoriette berg beklimmers /wandelaars ,en namen op hun klim en wandel tochten altijd camera's mee om hun expeditie's te vereeuwigen .Die tijd waren proffesionele camera's nogal zwaar en ingewikkeld om mee te werken , en vooral heel breekbaar en gevoellig .Leitz en Barnack wilden een camera die sterk was en onder extreme temperaturen toch goede foto's kon maken .de camera zou ook klein moetten zijn , en toch over alle proffesionele zaken beschikken .Het expiriment duurde ruim 10 jaar vooral eer ze tevreden waren ,en in 1925 werd de eerste Leica camera op 35 mm film op de markt te koop aangeboden .De Leica was een volledig stalen en zeer hoog proffesionele camera ,die zowel onder extreme warmte als koude kon werken ,Leitz en Barnack waren in hun opzet geslaagd om hun eigen camera te ontwerpen voor hun verdere expeditie's en tochten in de vele Duitse wouden en gebergten .Leica werd wereld wijd bekend door zijn kwaliteit ,tot op de dag van vandaag is " leica " nog altijd de grote koploper op gebied van vak fotografie .

Vertaald uit frans naar nederlands.

2 http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... G_0246.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Flandria

Bericht door Flandria » wo sep 24 2014 1:36 pm

Leitz-camera= Leica

Er zwerven nog wat van 40-45 dingen rond uit de zwarte bladzijde van de camera fabrikant.
Vaak nog "opgesierd" met inscripties die populair waren in die tijd.
Al rouleren er nog meer plagiaten.

Des te grappiger is de samenwerking later met de Canadeze tak. Temeer het bedrijf nog steeds
bestaat en hoogwaardig militair optisch gereedschap bouwt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » wo sep 24 2014 6:19 pm

Wel wat meer.

http://collectiblend.com/Cameras/Leitz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Leitz-camera= Leica
LEItz CAmera = LEICA
Founded 1849 in Wetzlar, Germany. First as "Optical Institute" (1849), then "Ernst Leitz Optical Industry" (1869), Leica GmbH (1986), Leica Camera AG (1998).
http://www.overgaard.dk/leica_history.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Wilci
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wilci » wo sep 24 2014 9:35 pm

Interessante historie van dit merk. Hartelijk dank voor deze reacties!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 25 2014 12:49 am

Over dat uit het Frans "vertaalde" stuk: zowel inhoudelijk als taalkundig heb ik mijn bedenkingen. Weer een of ander vertaalprogramma? Om maar een voorbeeld te noemen, ook een "proffesionele" Leica was niet "geheel van staal". En Oscar Barnack ontwierp de Leica aanvankelijk geheel op eigen initiatief om (speel-)filmstroken als teststroken te kunnen belichten. De gevoeligheid en andere eigenschappen vanEdison-smalfilmemulsie liepen per productie nogal uiteen in die tijd, en hele stukken film in een filmcamera als proef te belichten was duur en onnodig: volstaan kon worden met een klein apparaatje waarin een kort stuk film belicht kon worden. Ernst Leitz kwam meer in beeld toen de Leica als fotocamera op de markt werd gezet.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » do sep 25 2014 10:05 am

Flandria schreef:Leitz-camera= Leica

Er zwerven nog wat van 40-45 dingen rond uit de zwarte bladzijde van de camera fabrikant.
Vaak nog "opgesierd" met inscripties die populair waren in die tijd.
Al rouleren er nog meer plagiaten.

Des te grappiger is de samenwerking later met de Canadeze tak. Temeer het bedrijf nog steeds
bestaat en hoogwaardig militair optisch gereedschap bouwt.

Die "zwarte bladzijden" ven LEITZ zijn verre van zo zwart zoals je hier suggereert!

Ernest Leitz 2 (de zoon van Ernest Letz 1) was een overtuigd gelovige protestant die niet kon aanzien hoe het mensdom door de nazi's behandelt werd, in 't bijzonder de genocide tegen de joden brak zijn hard (bijna letterlijk)!
In de jaren 1930 stuurde hij zijn joodse werknemers, en hun gezin, systematisch naar de USA om zogezegd te werken voor Leitz America (en ook Ontario). Zij kregen elk een Leica mee als een soort gage om toch wat op zak te hebben. Je mag niet vergeten dat de Gestapo dat verdacht zou vinden indien die joden 'alles' zouden meenemen, een camera was een soort camouflage…
Zij konden deze camera dan verkopen en zo hadden ze dan wat geld om een nieuw leven op te bouwen ver van het Nazi gevaar.
Dit betekende voor de Leitz fabrieken niet alleen een financiële aderlating maar ook een ware braindrain, de joodse ambachtslui hoorden nu eenmaal bij de beste die daar werkten.
Dit was de beroemde 'Leica Freedom Train'!

Tijdens de oorlog 'kreeg' Leitz als vervanging voor de Duitse werknemers die naar het front moesten een 'lading' Ukrainse vrouwelijke dwangarbeiders toegewezen.
Elsie Leitz, de dochter van Ernest Leitz 2, trok zich het lot van deze vrouwen zeer aan. Zij zorgende voor hun overleven. 's Ochtends bij aankomst op de fabriek kregen ze een voedzaam ontbijt (naar de mogelijkheden van de oorlog) en een propere schort om over dat vernederend streepjes pak aan te trekken. Ook kregen ze medische bijstand, een (echte) douche en wat menselijke warmte. Een beetje Schindler's List avant la letter dus!
Elsie werd door de Gestapo opgepakt tijdens het helpen vluchten van Joden naar Zwitserland, en zwaar mishandeld, haar vader kon haar net op het nippertje redden door die beesten om te kopen.

Leitz speelde het spel op een sluwe manier, zij deden zich voor als 'echte' Duitsers die een vroegere kiezer (nee, niet deze van WWI) aangingen die destijds was opgekomen tegen de verknechting van het volk, een verknechting die in de jaren '30 en '40 door de Nazi werd gevoerd. Geen enkel Nazi die durfde opkomen tegen zo veel Duitsgezindheid, maar dan van een soort die eigenlijk eerder 'Groot Pruisisch' geïnspireerd was dan fascistisch.
Maar dat was echter theater, hun Christelijk-godsdienstige overtuiging was de grote motor.

Dat Leitz onder de oorlog 'gewone' camera's maakte voor het leger is van een gans andere orde dan wat wat fabrikanten zoals Zeiss deden met de productie van bombardements richters voor vliegtuigen, duikboot periscopen, artillerie vizieren, observatiekijkers, spionage camera's voor de Luftwaffe en nog meer van die ondingen…
Leitz's situatie na de oorlog was dan ook echt miserabel in vergelijking met hun 'collega's'!

Leitz heeft overigens nooit over hun activiteiten gepocht, het is pas na de dood van de laatste Leitz telg publiekelijk gemaakt.

Eigenlijk deed Leitz net het tegenovergestelde van wat de Nederlandse Spoorwegen toen deden met het maar al te vlot laten verlopen van de deportatie... Sorry maar dit laatste moest er eventjes uit na die opmerking over Leitz.

Voor meer info zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Leica_Freedom_Train" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door philippe op vr sep 26 2014 2:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 25 2014 2:58 pm

Het is inderdaad zo ontzettend gemakkelijk te oordelen. Alsof iedere Duitser en ieder Duits bedrijf "fout" was. Het tegendeel is waar. Natuurlijk: ieder Duits bedrijf moest deelnemen aan de oorlogsproductie.
Er waren meer Duitse ondernemingen die veel hebben gedaan om onder Nazi-regels uit te komen. Ik denk aan de Auto Union (Audi, DKW, Horch, Wanderer), die de Joodse medewerkers zo lang mogelijk uit de kampen hebben geprobeerd te houden - in tegenstelling tot Daimler-Benz dat niet alleen zwaar collaboreerde met de Nazi's, maar voorop liep met financieren van de NSDAP en het leven van honderdduizenden Joden, dwangarbeiders en anderen op het geweten heeft.
Ik denk ook aan de Nederlandse Bijenkorf, een Joods bedrijf waarvan de oprichters bijtijds naar de VS konden ontkomen maar tot in de hongerwinter zorgde voor maaltijden voor de medewerkers - mijn moeder leeft nog dankzij de ten behoeve van het personeel via Zwitserland overgemaakte tegoeden waarmee eten gekocht kon worden...
Het is natuurlijk erg gemakkelijk om tegen Leica aan te hikken wegens de camera's van de Propaganda-Kompagnien, maar vergeten wordt hier dan wel dat wij met Nikon fotograferen dat ook nogal onfrisse banden met de Japanse oorlogsmachine had... Vraag maar eens aan iemand die het Jappenkamp overleefd heeft wat dat inhield.
Als het gaat om "politiek correct zijn" zou ik misschien honderd maal liever een hedendaags Duits product hebben dan een Japans - al was het alleen maar om de beestachtige walvisvangst door Japanners. Koreaans? Waar katjes en hondjes systematisch levend gekookt worden? Chinees? Moet ik meer zeggen?

fmulders
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door fmulders » vr sep 26 2014 5:15 pm

@philippe,

Het zou zo een script voor een film kunnen zijn net als Schindlers list.... Mooi!

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » do okt 02 2014 9:23 am

Eigenlijk, als je'r over doordenkt, dan kom je tot een interessante conclusie.
De Leica, het camera concept dus, heeft de fotografie 'bevrijd' van het studio-en-statief gedoe, voor velen een echte dwangbuis. Overigens werd het tijd dat dit gebeurde, het was een noodzakelijke natuurlijke evolutie. Dat was ook wat het vuur aanstak bij E. Leitz I, toen Barnack met zijn 'dingetje' op de droppen kwam. En hij had gelijk, de tijd (en de technologie) was rijp voor een echte hanheld reportage camera.
Die gedachte, of attitude of mentaliteit, zie je ook in wat E. Leitz II gedaan heeft tijdens WW II, de bevrijding van de dwang. Als je het op deze manier benaderd, kon Leitz niets anders, het maakte deel uit van zijn (hun) natuur…

PS: ik heb zeker niks tegen studio en statief, verre van, maar 'Leica Fotografie' is gewoon anders, overigens heb je voor dat soort fotografie niet echt een Leica (meer) nodig, maar zij hebben wel een en ander in gang gezet…
Dat we nu met een Nikon kunnen fotograferen, hebben we in oorsprong te danken aan het (oer-) duo Leitz-Barnack.

Flandria

Bericht door Flandria » do okt 02 2014 12:05 pm

emdeklerk schreef:Het is natuurlijk erg gemakkelijk om tegen Leica aan te hikken wegens de camera's van de Propaganda-Kompagnien, maar vergeten wordt hier dan wel dat wij met Nikon fotograferen dat ook nogal onfrisse banden met de Japanse oorlogsmachine had... Vraag maar eens aan iemand die het Jappenkamp overleefd heeft wat dat inhield.
Als het gaat om "politiek correct zijn" zou ik misschien honderd maal liever een hedendaags Duits product hebben dan een Japans - al was het alleen maar om de beestachtige walvisvangst door Japanners. Koreaans? Waar katjes en hondjes systematisch levend gekookt worden? Chinees? Moet ik meer zeggen?
Sorry, een correctie is hier wel op zijn plaats.
Mijn opa heeft als reproductieftotograaf gewerkt, voor, tijdens en na de oorlog.
Zijn broer werkte ten tijde van de oorlog bij Capi-Lux in Amsterdam. De Duitsers lieten met behoorlijke regelmaat hun gefotografeerde-, gedocumenteerde beelden bij Capi-Lux ontwikkelen, in Amsterdam.
Diezelfde broer heeft wat belichte rolletjes achterovergedrukt maar liet het mijn opa bewaren bij hem op zolder in Amsterdam aangezien hij dat toch wat te spannend vond.
Mijn opa werd te werk gesteld in Duitsland. Na de oorlog heeft hij die rolletjes zelf ontwikkeld in zijn eigen doka, de foto's die op die betreffende rolletjes staan zijn sindsdien o.a. in het Anne Frank huis te bezichtigen.
De volledige Jodenvervolging, deportatie in Amsterdam is via deze foto's tot in detail gedocumenteerd.
Is/was Capi-lux fout? Was De Telegraaf fout?
Overigens zat mijn opa bij de groep Gerretsen, is later via Het Parool in boekvorm verschenen.
Kan deze beleefd aanbevelen.
Helaas leeft mijn opa niet meer maar hij kon je precies vertellen wie er "goed" waren en wie niet.
Afbeelding

Overigens, mijn moeder is in 1937 te Batavia geboren.
Inderdaad, in het Jappenkamp doorgebracht.
Zij heeft heel lang "moeite" met Japanners gehad.
Overigens spuugt zij niet op mijn Nikon. Een intelligent persoon kijkt vooruit...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 02 2014 12:20 pm

philippe schreef:Eigenlijk, als je'r over doordenkt, dan kom je tot een interessante conclusie.
De Leica, het camera concept dus, heeft de fotografie 'bevrijd' van het studio-en-statief gedoe, voor velen een echte dwangbuis
.........
Dat we nu met een Nikon kunnen fotograferen, hebben we in oorsprong te danken aan het (oer-) duo Leitz-Barnack.
Die uitspraken gaan me toch wat te ver. Met de introductie van 35mm film eind 19e eeuw bedoeld voor Cinema, was het gewoon wachten op figuren die het formaat ook voor still fotografie gingen inzetten. Er waren diverse fabrikanten die camera's maakte op basis van 35mm film. Alleen het concept van Leitz en een fotograaf als bijv. Henri Cartier-Bresson hebben wel bijgedragen aan de popularisering van het kleibeeld formaat. Was Leitz er niet geweest was de ontwikkeling ook dan wel verder gegaan en was een ander merk daarmee wel populair geworden.

Zie een aantal 35mm camera's die er al eerder waren dan die van Leitz:
http://www.shootingfilm.net/2013/10/the ... meras.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooie lijst hier:
http://corsopolaris.net/supercameras/ea ... y_135.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://corsopolaris.net/supercameras/ea ... _1352.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Flandria

Bericht door Flandria » do okt 02 2014 12:33 pm

Leica beleeft faam omdat het merk en de fabriek nog bestaat.
Zeker haar faam grotendeels heeft te danken aan het M systeem wat tot op de dag van vandaag uit analoog en digitaal bestaat.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”