Menu Nikon D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Menu Nikon D7000

Bericht door MauritsD » wo okt 29 2014 9:23 pm

Ik vind niet zoveel mis met de instellingen die je gebruikt.
Wel opletten dat je ISO niet te hoog gaat bij Auto ISO
en zoals al aangegeven liever 9 dan 21 scherpstelpunten
-15 fijnafstelling is op zich niet gek/erg, maar het is wel van belang dat het op de meest gebruikte afstand+brandpunt gebeurt.

Maar zoals al vermeld: toon eens een foto met exif waar je niet tevreden over bent, dat adviseert veel makkelijker
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » wo okt 29 2014 11:22 pm

Ik heb die instellingen eens bekeken en - even advocaat van de duivel spelend - vraag ik me af of je weet wat al deze instellingen inhouden om toe te passen binnen de honden sport fotografie. Tevens zijn dit de settings van een andere fotograaf en die zijn niet automatisch ook voor jou ook "goed" zijn...
Ik loop ze even na:
- shooting mode Aperture @ f/2.8 ~ waarom dat? Dan krijg je dus wisselende sluitertijden al naar gelang het invallende licht en je ISO waarde, je praat zelf over tussen f/2,8 en f/8, waarom zou je bij honden actie foto's f/8 willen? Ik zou voor vast f/4 kiezen.
- 3d tracking gecombineerd met 21 punts dynamisch AF ~ 3d tracking werkt op de D7000 niet geweldig (op de D7100 sterk verbeterd) maar áls je het al gebruikt dan natuurlijk wel met alle 39 punten. Zodra er meer dan 1 hond in beeld is die redelijk gelijk van kleur is aan je 3d tracking onderwerp wordt je kans op missers veel groter
- schieten op cH zorgt voor veel foto's, ik zou dan kleine bursts gebruiken
- Witbalans variabel? Op auto werkt vaak prima, of schiet in raw, kies 1 vaste wit balans en corrigeer alle foto's in de nabewerking naar 1 correcte witbalans
- ISO variabel tussen de 100 en 6400 ~ het hangt er ook vanaf of je schiet in raw of jpg en wat je met de foto's gaat doen. ISO 6400 op de D7000 is niet meer zo fraai, ik zou voor Auto - ISO gaan met 100 als basis en maximaal 3200 als boven grens
- schieten in jpg kan prima, maar bij het schieten in raw heb je meer ruimte achteraf
- af-c lijkt me natuurlijk logisch in deze
Zo kan ik nog wel een paar sett8 langs, maar je moet toch zelf er mee bezig wil ga je ook dingen zelf bekijken en daarvan leren.
Ik zou naar de m-stand gaan op f/4 en beginnen met 1/250 als sluitertijd als basis met auto-iso. En dan variëren in sluitertijd. Ben ook benieuwd naar je foto's, en als je nog vragen hebt stel ze gerust of kom anders en middagje langs
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

jur001
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jur001 » vr okt 31 2014 7:38 am

Hoi Peter,

ik heb nog niet super veel ervarring maar wel het e.e.a. aan foto's van bewegende onderwerpen gemaakt. O.a. bij de luchtmachtdagen, motorcross en behoorlijk wat wild in Canada. Hierbij krijg ik meestal mooi scherpe foto's. Ik heb Zelf ook een D7000.

Ik heb mijn camera op AF-C staan met 21 scherpstelpunten, en de VR op off. Daarnaast heb ik heb bijna altijd op de M stand staan ( en in dit geval kan de S stand ook) Je moet er voor zorgen dat je zelf je sluitertijd kunt kiezen want die is in dit geval het belangrijkste. Die zou liefst op 1/1000 moeten staan.

Om dit te bereiken pas je dan je F waarde en ISO aan. En wil je foto's waar de beweging op te zien is dan moet je naar 1/125 of 1/250 en moet je de camera meetrekken.
In alle gevallen moet je meerdere foto's van 1 actie maken. Ik maak er meestal tussen de 5 en 15 per actie.

Daarom staat mijn ontspan knop op CH. Om een mooie foto te krijgen met het nemen van telkens 1 foto is bijna onmogelijk. (Las laatst een stuk in een blad over een beroepsfotograaf die in Alaska in 3 weken tijd 30000 foto's maakte van de wilde dieren daar om dan uiteindelijk een stuk of 10 naar zijn mening geslaagde foto's te krijgen, dus je zie dat dat gewoon nodig is).

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » vr okt 31 2014 7:44 am

3D tracking is alleen zinvol als het onderwerp met eenparige snelheid naar je toe komt of van je af gaat.
In andere gevallen niet gebruiken.

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » vr okt 31 2014 7:46 am

jur001 schreef:
Ik heb mijn camera op AF-C staan met 21 scherpstelpunten, en de VR op off.
gr
Jurgen
mijn nieuwsgierigheid: waarom vr op off, er vanuit gaande dat je niet met statief werkt?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

jur001
Clublid
Clublid

Bericht door jur001 » vr okt 31 2014 8:22 am

Hij Cezi,

om de beweging er goed op te zetten beweeg je de camera (althans ik) met het onderwerp mee. Als in dat geval de VR er op laat staan gaat dit tegen je werken en krijg je veel vaker onscherpe foto's. De lens gaat dan namelijk de beweging die je zelf maakt proberen te compenseren en daardoor ontstaan onscherpe foto's.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » vr okt 31 2014 9:25 am

ok, snap ik, had dat niet gelezen, dat je de camera bewust meebewoog
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr okt 31 2014 9:52 am

VR gebruik je eigenlijk alleen als je sluitertijd de grens bereikt van wat je aan brandpuntsafstand in tijd nog scherp krijgt.
Dit is natuurlijk algemeen, maar bij 200 mm op FX is ongeveer 1/200 je sluitertijd uit de hand zónder VR voordat je beweging onscherpte krijgt. VR laat je tot een stop of 2/3 winst boeken hierin. Als je naar Veel hogere sluitertijden gaat heeft vr ook heb nut meer behalve dat het batterij stroom eet. Mijn 70-200 heeft dan ook geen VR omdat je op DX die ondergrens ook nog met 1,5 moet vermenigvuldigen (Ik schiet op die lens - als ik niet met flits schiet - op minimaal 1/400)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”