Liever een goede (2e hands) third party lens dan een nieuwe
Ik kan niets anders zeggen dat je een geweldige aankoop hebt gedaan,
Ik heb zelf een jaar lang met de 100-300 F4 sigma foto's gemaakt, en was/ben laaiend enthousiast over de lens.
Ik ben nu overgestapt op de 70-200 VR, een stapje verder....
Maar heb je het geld niet voor een 70-200VR ga dan echt voor die sigma, hij is snel en super scherp.
beter dan de 70-300 is hij zeker, beter dan de 80-200 weet ik niet, het bereik is in ieder geval wel stukken mooier.
De lens is goed te gebruiken in combinatie me een 1.4 teleconverter, de beelden worden er wel wat softer van.
Voor voorbeelden met wat ik met de lens geschoten heb, zie: www.smilda.net onder het kopje racing.....
Heel veel succes met de lens,
Bert
Ik heb zelf een jaar lang met de 100-300 F4 sigma foto's gemaakt, en was/ben laaiend enthousiast over de lens.
Ik ben nu overgestapt op de 70-200 VR, een stapje verder....
Maar heb je het geld niet voor een 70-200VR ga dan echt voor die sigma, hij is snel en super scherp.
beter dan de 70-300 is hij zeker, beter dan de 80-200 weet ik niet, het bereik is in ieder geval wel stukken mooier.
De lens is goed te gebruiken in combinatie me een 1.4 teleconverter, de beelden worden er wel wat softer van.
Voor voorbeelden met wat ik met de lens geschoten heb, zie: www.smilda.net onder het kopje racing.....
Heel veel succes met de lens,
Bert
Re: er is meer dan Nikkor
Heb je ooit een flinke serie foto's met beide lensen gemaakt, en ze vervolgens vergeleken?Robin schreef:Aangezien de 70-300 rond de 490, kost en de sigma 1150,- ...... lijkt mij de keuze snel gemaakt. Liever een goed Nikkor objectief dan een third party lens die 2x zoveel kost en bijna de zelfde test scores krijgt. Met andere woorden ik ben het niet geheel eens met de titel.George Fennes schreef:Ik heb bij PhotoZone deze Sigma eens bekeken en vergeleken met de 70-300mm VR van Nikkor.
Maar de Sigma komt er niet slechter uit dan de Nikkor.
Ik denk dat de dan echt wel overtuigt raakt en voor de sigma gaat.....
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is al te laat... ik heb 'm al. Zie onder m'n reakties! Ik weet dat ik de goede gekozen heb!Smilda.NET schreef:Heb je ooit een flinke serie foto's met beide lensen gemaakt, en ze vervolgens vergeleken?
Ik denk dat de dan echt wel overtuigt raakt en voor de sigma gaat.....

Wellicht zal ik t.z.t. eens wat foto's plaatsen van deze, de Sigma 70-300 f4-5.6 APO en de Nikon 70-200 f2.8 VR. Daar kan ik over beschikken (de laatste heb ik helaas niet zelf). Daar begin ik dan wel een apart draadje voor!
Laatst gewijzigd door Patrick op vr nov 02 2007 3:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je daar al het nut niet van inziet, dan lijkt het me ook niet handig je nutteloze toevoegingen hier te deponeren.Robin schreef: Nee ik heb nooit een vergelijkings serie gemaakt met beide objectieven.
Zie daar het nut niet van in, het is een appels met aardbeien + slagroom vergelijking.
Het is hoe jouw de lens bevalt, en niet hoe geweldig hij presteert volgens bepaalde testjes....
--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
ging het niet over de Tamron 17-50mm 2.8
Beste mensen ga elkaar niet in de haren zitten er is al genoeg rotzooi op de wereld.
Laten we dit forum daar een beetje voor sparen
Meningen verschillen, gelukkig maar anders zou iedereen met een Tamron 17-50mm 2.8 op zijn body rondlopen
Groetjes George
Laten we dit forum daar een beetje voor sparen

Meningen verschillen, gelukkig maar anders zou iedereen met een Tamron 17-50mm 2.8 op zijn body rondlopen

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik kijk heel af en toe wel eens naar wat Canon doet. Ik ben blij dat ze er zijn, want dat houdt Nikon scherp. Het is jammer dat andere merken eigenlijk niet meer meedoen.
Tot 2 jaar geleden had Nikon meerdere AF objectieven in het programma, en werd op dat gebied voorbij gelopen door het veel grotere Canon. Maar Nikon had toen ook nog een compleet pakket manuele objectieven.
De aandeelhouders hebben echter beslist dat er meer winst gemaakt moet worden en dus zijn meerdere zaken uit het pakket verdwenen.
Gemiddeld zal Nikon iets duurder zijn dan Canon. Dat hoeft volgens mij niet. Maar dat heet marketing.
Het verschil tussen top merken en goedkopere merken zit met name in de kwaliteitsspreiding. Koop je een Nikon dan heb je 99,5% kans dat je ook een goed exemplaar hebt. Er werken mensen bij Nikon, dat is de zwakke schakel, ze maken wel eens fouten. De kwaliteitsspreiding bij goedkopere merken is veel groter. Als het echt goedkoop is weet je zeker dat de gebruiker de eerste is die naar de kwaliteit kijkt. De machine maakt iets, in een doos, verkopen en we doen er wel een garantiebewijs bij.
Ook ik heb enkele Sigkina objectieven gehad. En was ook blij dat er af en toe een goede foto uit de camera kwam.
Ik heb twee goedkope objectieven gehad: een f5,6 400mm met slechts 2 lenzen en veel lucht. En een T f2,8 20mm.
Het teleobjectief gaf alleen maar grijze foto's. Was nieuw gekocht, ik kwam nog niet op beurzen en Marktplaats was er niet.
De 20mm, was voor mij een eerste stap op weg naar m'n groothoek portretten. Ben 1 keer terug geweest naar de winkel om m'n objectief om te ruilen voor een beter exemplaar.
Enkele jaren later toch maar een Nikkor gekocht. En toen waren er veel meer foto's opeens geslaagd.
Een andere belangrijke reden is dat ik goedkope merken niet kan betalen. Je moet er zoveel op afschrijven. De eerste dag kost je 75% van de aankoopprijs. En daarna zakt de waarde, bijna niemand wil zoiets hebben. Nu heb ik 4 Nikkor primes, verworven rond en na 1986. Reken dan de afschrijving eens uit. En ze zijn nog steeds de helft van de aanschafprijs waard.
Tot 2 jaar geleden had Nikon meerdere AF objectieven in het programma, en werd op dat gebied voorbij gelopen door het veel grotere Canon. Maar Nikon had toen ook nog een compleet pakket manuele objectieven.
De aandeelhouders hebben echter beslist dat er meer winst gemaakt moet worden en dus zijn meerdere zaken uit het pakket verdwenen.
Gemiddeld zal Nikon iets duurder zijn dan Canon. Dat hoeft volgens mij niet. Maar dat heet marketing.
Het verschil tussen top merken en goedkopere merken zit met name in de kwaliteitsspreiding. Koop je een Nikon dan heb je 99,5% kans dat je ook een goed exemplaar hebt. Er werken mensen bij Nikon, dat is de zwakke schakel, ze maken wel eens fouten. De kwaliteitsspreiding bij goedkopere merken is veel groter. Als het echt goedkoop is weet je zeker dat de gebruiker de eerste is die naar de kwaliteit kijkt. De machine maakt iets, in een doos, verkopen en we doen er wel een garantiebewijs bij.
Ook ik heb enkele Sigkina objectieven gehad. En was ook blij dat er af en toe een goede foto uit de camera kwam.
Ik heb twee goedkope objectieven gehad: een f5,6 400mm met slechts 2 lenzen en veel lucht. En een T f2,8 20mm.
Het teleobjectief gaf alleen maar grijze foto's. Was nieuw gekocht, ik kwam nog niet op beurzen en Marktplaats was er niet.
De 20mm, was voor mij een eerste stap op weg naar m'n groothoek portretten. Ben 1 keer terug geweest naar de winkel om m'n objectief om te ruilen voor een beter exemplaar.
Enkele jaren later toch maar een Nikkor gekocht. En toen waren er veel meer foto's opeens geslaagd.
Een andere belangrijke reden is dat ik goedkope merken niet kan betalen. Je moet er zoveel op afschrijven. De eerste dag kost je 75% van de aankoopprijs. En daarna zakt de waarde, bijna niemand wil zoiets hebben. Nu heb ik 4 Nikkor primes, verworven rond en na 1986. Reken dan de afschrijving eens uit. En ze zijn nog steeds de helft van de aanschafprijs waard.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Die 75% is natuurlijk wat overdreven, maar op zich is het wel waar. Het maakt het overigens wel nog interessanter om een 2e hands 3rd party lens te kopen. De "kop" is er immers al af. En daarna worden ze veel langzamer minder waard.Hans Braakhuis schreef:Een andere belangrijke reden is dat ik goedkope merken niet kan betalen. Je moet er zoveel op afschrijven. De eerste dag kost je 75% van de aankoopprijs. En daarna zakt de waarde, bijna niemand wil zoiets hebben. Nu heb ik 4 Nikkor primes, verworven rond en na 1986. Reken dan de afschrijving eens uit. En ze zijn nog steeds de helft van de aanschafprijs waard.

Mijn probleem is wellicht dat ik allerhande soorten foto's neem. Als ik met groothoek tot licht tele uit zou komen, dan was het veel eenvoudiger. Dan koop je of een erg goede zoom (desnoods van Nikon

Verder is het niet echt zo dat niemand dit soort lenzen wil hebben (u tikt met zo'n persoon). Maar soms zie ik, en met mij vele, geen uitweg bij Nikon zelf. Het feit dat de helft van de leden van dit forum een Tamron 17-50 f/2.8 lijkt te hebben bewijst dat al. Al was dat vast anders geweest als Nikon gewoon zelf iets had gehad tussen de 18-70 en de 17-55. Die laatste is gewoon "onbetaalbaar" en ook nog eens enorm groot en zwaar.
Ach, als ik ooit nog eens over een zak geld struikel die me in de weg ligt, dan kan ik, mede gebaseerd op mijn ervaringen opgedaan met B merken, in ieder geval een goed besluit nemen over wat ik echt wil hebben van de firma zelf.

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat is een ding wat zeker is, geld is vaak een beperkende factor voor de aanschaf van je objectieven.Ach, als ik ooit nog eens over een zak geld struikel die me in de weg ligt, dan kan ik, mede gebaseerd op mijn ervaringen opgedaan met B merken, in ieder geval een goed besluit nemen over wat ik echt wil hebben van de firma zelf
En dat is nou mooi van dit forum, mekaar een beetje helpen op de voor jouw goede weg

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het is daarnaast ook nog een groeitrajact waar je doorheen gaat (ik in ieder geval wel). In het begin vind je jezelf dat dure spul nog niet waardig, of je moet nog wennen aan het gesjouw met dat betere en dus grotere en zwaardere spul. Of je weet gewoon nog niet wat je echt wilt. Gewoon een set dure objectieven kopen is een manier om te beginnen, maar ik denk dat het niet verstandig is.D-80's schreef:Dat is een ding wat zeker is, geld is vaak een beperkende factor voor de aanschaf van je objectieven.
En dat is nou mooi van dit forum, mekaar een beetje helpen op de voor jouw goede weg
Ik weet nu veel beter wat ik wil kunnen fotograferen, en dat is in principe alles. Dus en een mooi landsschapje, en de kids in de speeltuin zonder ze te storen in hun spel, en gave platen in de dierentuin, en wellicht zelfs een vogeltje (waar je nooit genoeg mm'ers in je objectief lijkt te kunnen hebben), en een macrootje ben ik ook al niet vies van, en dan nog wat kiekjes binen in huis (flitser!), wellicht eens wat portetjes schieten hetzij binnen, hetzij buiten. Langzamerhand leer je bij, boort een nieuw stapeltje bankbiljetten aan en besluit waar voor jou op dat moment de "hoogste nood" zit.
En in mijn geval ben ik nog onderweg, en zit ik nu vrijwel zonder Nikon servies. Het plan is eigenlijk om nu eerder een keer een nieuwere body te overwegen dan weer glaswerk veranderingen. Zou ik tevreden zijn met m'n huidige setje. Ik denk het eigenlijk wel.