Outfit foto's groot scherpte diepte effect

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Outfit foto's groot scherpte diepte effect

Bericht door Léon Obers » wo nov 26 2014 9:54 am

Tuihanti schreef:Tjonge jonge wat een diep technische verhalen. Interessant maar ik denk, dat de TS daar niets mee kan.
Als je goed gelezen had, waren voor de TS al lang wat meer simpele oplossingen voorgesteld die prima voldoen, waar ik aan heb gerefereerd.
Oplossing van bijv. @Jumpjiving : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p752090" onclick="window.open(this.href);return false;
En het gebruik van een DOF app : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 01#p752101" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen als mensen de DOF definities en het gebruik ervan volledig verkeerd toepassen of begrijpen, kun je er op wachten dat die alom bekende discussies over DOF weer boven tafel komt. Verder gewoon het antwoord op een expliciete vraag (van @Brutus ----> zie laatste regel in diens reactie er net voor < HIER >) hoe de app te gebruiken bij lenzen met nauwelijks of geen afstandsschaal. Daar is toch niks verkeerd aan?
Tuihanti schreef: Als je makkelijk hyperfocaal wilt kunnen werken doe dit dan met groothoek.
Bij 35 of meer mm houdt het weinig meer over.

Dan kun je de Hyperfocale afstand berekenen met de DOF calculator.
Dan ga je op de betreffende afstand staan van een object. Dan stel je scherp op dat object.
Zet dan de AF op manueel en plak de scherpstelring met een stukje Gaffertape vast tegen het onbedoeld verdraaien.
.........
Keep it simple. :wink:
Pot verwijt de ketel als het gaat om antwoorden waar de TS nu juist helemaal niets mee kan :o :lol: :wink:

Het gaat helemaal niet om hyperfocaal instellen en scherptediepte tot aan oneindig.
De TS wil Fasion foto's maken (outfit foto's maken), zie de voorbeelden in zijn eerste reactie waar hij aan refereert < HIER >.
De achtergrond zelfs onscherp. Wil alleen voldoende scherpte voor het model / een persoon (mogelijk in combinatie met de uitwaaierende kleding die modellen aanhebben, als je afgaat op de gegeven voorbeelden).
Zou je juist geen groothoek moeten gebruiken, en vooral NIET met gaffer tape de afstand op een hyperfocale afstand vastzetten. :egeek: :mryellow:
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 26 2014 11:28 am

Regel 3,4 en 5 beantwoorden de vraagstelling van de TS. :wink:

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » do nov 27 2014 6:50 pm

Ik zou graag van de vraagstelster weten of ze wat aan de antwoorden heeft

Boem
Clublid
Clublid

Bericht door Boem » zo nov 30 2014 2:53 pm

Laatste(?) tipje: als je niet met live- view wil werken, kan de scherptedieptecontroleknop ook helpen, die heeft de d800 vast wel...
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 30 2014 5:00 pm

Trouwens, scherptediepte (één woord) is geen effect, maar een optische eigenschap.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 30 2014 6:02 pm

Scherptediepte is wel gerelateerd aan optische eigenschappen, maar wat we als scherptediepte ervaren/waarnemen komt juist voort uit menselijke eigenschappen in een gebrek aan gezichtsvermogen en hoe we een beeld menselijkerwijze interpreteren. Juist daardoor. Puur optisch gezien is er helemaal geen scherptediepte. Een punt is scherp waarop is scherpgesteld. ervoor- of erachter is feitelijk al niet meer scherp. Dat maakt het begrip ervan voor veel mensen daarom zo moeilijk te doorgronden.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo nov 30 2014 6:42 pm

Is goed hoor. Uiteraard is het een kwestie van perceptie.
Het menselijk ook geeft ook geen scherpte van voor naar achter, daarvoor moet het accommoderen.
Dat maakt het nog geen "effect", maar een te beredeneren eigenschap van het zien.
Wat wellicht voor sommigen resulteert in wat men dan omschrijft als een "effect".

Binnenkort scherptediepte-effectfilters van Cokin?
Om mijn opmerking in het juiste licht te plaatsen. Of schijnlicht?

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 30 2014 7:41 pm

Zelf verwacht (of hoop) ik dat klein beeld camera's worden uitgerust met scherptediepte effect. Waarbij de camera, b.v. door twee foto's te maken kan extrapoleren welke delen van de afbeelding buiten de 'scherptediepte' zone vallen en dan de overige delen zo kan laten zien alsof je een grotere sensor hebt gebruikt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 30 2014 8:26 pm

Achteraf in bewerking toepassen zijn er legio voorbeelden die de mogelijkheden illustreren van een "persoonlijk afgepaste scherptediepte" (onafhankelijk van optische), maar om dat in een camera in te bouwen lijkt mij in ieder geval te ver gaan.
http://www.youtube.com/watch?v=C-AeRnem9mc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=X8cV1M01eW8" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=gFwrBNyN-Pg" onclick="window.open(this.href);return false;

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 30 2014 9:40 pm

Een van de grote voordelen van een grote sensor camera vind ik nog steeds dat daarmee een beperkte scherptediepte kan worden gebruikt.
Alle versies die ik tot nu toe heb gezien van achteraf bewerkingen vind ik een 'zwakke' afspiegeling van echt weinig scherptediepte hebben.

In compact camera's bouwen ze nu al heel veel mogelijkheden in waarover ik vroeger grapjes maakte. Zoals een camera kan nooit het verschil zien tussen mijn vrouw en mijn schoonmoeder, dus kan nooit bepalen waarop ik wil dat de camera scherpsteld. Ondertussen kan mijn camera dat wel. En ik zie nog zeer veel meer -- in camera -- bewerkingen die ik vroeger niet voor mogelijk hield.

Met het maken van twee a drie foto's alle drie met een verschillende focus afstand zou berekend kunnen worden hoever iedere onderdeel van de camera verwijderd is. Of met een mini kinect kan er ook een mapping van de omgeving worden gemaakt.

Gezien de ontwikkelingen bij compact camera's sluit ik niet uit dat dit in de toekomst mogelijk wordt. En waarom zou het dan te ver gaan?

Wat ik al schreef ik hoop de compact die een grotere sensor 'nadoet' eraan komt. Of dit werkelijkheid wordt dat zal de (verre) toekomst moeten uitwijzen.

Ben

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 30 2014 9:51 pm

Dat het technisch allemaal kan geloof ik best, maar het gaat mij "persoonlijk" te ver om dat vanuit de camera te regelen.
Bij fotografie wil ik mij concentreren op hetgeen ik fotografeer, het onderwerp, zeker als het mensen betreft, en me niet bezig houden met in-camera beeldtrucjes. Kost veel teveel tijd, dan verlies je het moment waar het bij fotografie juist om te doen is, uit het oog. Bij technische opnamen, ook dan wil ik bewerkingstrucjes liever achteraf, omdat je dan een groot beeldscherm hebt waar je dat tot op de finesse kunt regelen. Iets wat op dat kleine schermpje op een camera onmogelijk goed is te beoordelen of uit te voeren.
Bij fotografie hanteer ik vanuit de camera eigenlijk hoofdzakelijk enkele basis-instellingen, en dat is het.

Op een compact die ik heb zit ook gezichtsherkenning. Nog nooit gebruikt.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo nov 30 2014 10:03 pm

Veel mensen geven de voorkeur aan compact boven 'groot'.
Op heel veel gebieden hebben de compact camera's de (D)SLR al lang ingehaald.
Nog niet op het gebied van scherptediepte.
Maar zouden compact camera's foto's kunnen maken met weinig scherptediepte, dan verliest de (D)SLR weer een stuk terrein.
Misschien niet jouw persoonlijke voorkeur, maar wel de voorkeur van een zeer grote groep mensen.

Ben

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door plincky » zo nov 30 2014 10:11 pm

Dat is denk ik ook de grote groep die eigenlijk niet een DSLR hadden moeten kopen omdat zij al hun functies niet gebruiken en alleen de kitlens gebruiken.
Maar een DSLR kopen "omdat je daar zulke mooie foto's mee kan maken"

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » ma dec 01 2014 12:28 am

Maar een DSLR kopen "omdat je daar zulke mooie foto's mee kan maken"

Lijkt mij een goede reden. Natuurlijk zijn er ook mensen die een DSLR kopen om indruk mee te maken, zelf vind ik dat een wat mindere reden.

Ben

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma dec 01 2014 5:42 am

ben42 schreef:Veel mensen geven de voorkeur aan compact boven 'groot'.
Op heel veel gebieden hebben de compact camera's de (D)SLR al lang ingehaald.
Nu refereer je eigenlijk aan de verkeerde eigenschap ten aanzien van het type camera voor wat betreft scherptediepte.
Wel of geen (D)SLR staat los in de discussie tegenover onderscheid in scherptediepte, alleen het formaat sensor en de daarbij behorende brandpunten is bepalend daarvoor.
Een mirrorless camera kan hetzelfde sensorformaat hebben dan een DSLR, voor het gebruikte formaat sensor gelden precies dezelfde voorwaarden.
(Kleinbeeld reflex tegenover kleinbeeld mirroless, APS-C formaat reflex tegenover APS-C mirroless).
Denk aan Leica, Sony, die "kleinbeeld" mirrorless camera's produceren, en nog diverse andere merken camera's voor APS-C sensorformaat.

Refereer je naar alleen sensorformaten van camera's, is een meer compact (lees "nog" kleiner formaat sensor) alleen in het voordeel op gebied van compactheid, gewicht en daarmee handelbaarheid en het "makkelijk meenemen". Verder op geen enkele andere manier tegenover een grotere sensor. Of het moet juist zijn "de grote scherptediepte" inherent aan het gebruik van kleine afmetingen sensoren / opnameformaten.
ben42 schreef: Met het maken van twee a drie foto's alle drie met een verschillende focus afstand zou berekend kunnen worden hoever iedere onderdeel van de camera verwijderd is. Of met een mini kinect kan er ook een mapping van de omgeving worden gemaakt.
Dat werkt alleen goed, als er duidelijk onderscheid is tussen de beelden onderling. Feitelijk juist bij sensorformaten die een duidelijk verschil in scherpte en scherptediepte laten zien, juist niet bij kleinere sensorformaten waar het scherptevlak en de scherptediepte zich over een groter traject verspreidt.

Of je moet naar technieken grijpen die een volledig andere wijze van optekening van beeld vastleggen, zoals bij de Lytro Light Field camera.
Wil je daarbij een meer hogere resolutie camera, wordt de compactheid ook al weer minder dan gehoopt.
(En dan gaat het om nog steeds een erg lage resolutie van 2450 x 1634 pixels).
http://www.youtube.com/watch?list=UUAj0 ... 5q8XdhBAZg" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij is de separatie bij een Lytro Light Field camera als verschil in scherptediepte nog steeds relatief erg "weinig" door het kleine formaat sensor.
Voorbeelden om achtergrond van voorgrond te separeren gaat om relatief grote optische verschillen, waarbij achtergrond ver van het hoofdonderwerp is verwijderd, of juist andersom, heel erg dichtbij tegenover een onderwerp wat verder weg. Of bij onderwerpen in het macrogebied waar scherptediepte al gauw beperkt is, zelfs bij gebruik van een kleine sensor.

Verschillen in scherptediepte bij portret in een bereik tussen "neus en oor" of een nog kleiner bereik zul je als voorbeeld bij de Lytro Light Field camera niet tegenkomen.

Effect als beperking in scherptediepte bij gebruik van enkel een erg groot opnameformaat en naar omstandigheden van het formaat "lichtsterk" objectief.
(De rest van de sfeer komt door gebruik ouderwets analoog fotografisch procedé ----> Collodium druk):. Portret van Erwin Olaf. Foto: Alex Timmermans.

Bron: http://collodion-art.blogspot.nl/p/wetp ... raits.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”