Outfit foto's groot scherpte diepte effect

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Tessie2401
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Outfit foto's groot scherpte diepte effect

Bericht door Tessie2401 » ma nov 24 2014 9:02 pm

Hoi allemaal,

Ik ben geïnteresseerd in het fotograferen van dames mode.
Ik wil hiervoor zo genoemde outfit foto's maken.
Nu is mijn vraag hoe krijg je dit effect het beste?

Ik ben in het bezit van een Nikon D800 met een 24-70 lens.
Ik heb ook een Nikor 50 mm 1.4f

Ik krijg alleen met een laag diafragma niet de gehele persoon scherp op de foto.

Hieronder een link van wat ik graag zou willen bereiken:

http://www.fashion-agony.com/2014/11/fu ... t.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: groot scherpte diepte

Bericht door gijs sandberg » ma nov 24 2014 9:04 pm

Beste T,
Waarom draai je het diafragma niet verder dicht?
Dat kost wellicht enige scherpte, meer licht of hogere ISO waarde.
Lees ook op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; de PDF over hoe haal ik het beste uit mijn D800.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Outfit foto's groot scherpte diepte effect

Bericht door henkk » ma nov 24 2014 9:15 pm

Kijk in een DOF-tabel (Depth of Field) hoe je je diafragma moet instellen om bij je brandpuntsafstand je model scherp te krijgen van begin tot eind. Als het model van begin rok tot einde rok 1 m diepte heeft, moet je minstens die scherptediepte hebben.
En zorg dan dat je scherpstelt op een punt ergens midden in het model. En je scherptediepte hangt ook af van je afstand tot het model. Kortom, het gaat niet vanzelf maar het kan wel. Ik wacht nog op een camera waarmee je dit allemaal automatisch kunt invoeren ....

Kijk bijv. bij Dofmaster.com voor een interactieve tabel.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jumpjiving
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jumpjiving » ma nov 24 2014 10:02 pm

Je wilt dat de kleding los van de achtergrond komt, waarbij de kleding geheel scherp is en de achtergrond onscherp.
Dus spelen met de scherptediepte die het resultaat is van de gekozen diafragma in combinatie met jou afstand tot het onderwerp en de afstand van het onderwerp tot de achtergrond.

Ik heb daar eens bij een fotoclub een oefening van meegemaakt op de volgende manier.
Men had een meetlint van 2 meter op een lat uitgerold en vastgeplakt.
Deze lat zette men tegen een muur onder een hoek van 45 graden.
De lat staat dan dus onder 45 graden van je af.
Nu kun je bij de diverse diafragma standen zien over welke afstand de cijfers scherp zijn.
Vervolgens kun je omrekenen hoe de scherptediepte horizontaal is.

Het is een wat simpele manier maar is je krijgt zo wel inzicht over scherpte dieptes.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » ma nov 24 2014 10:14 pm

Dat is een simpele en makkelijke manier , je in lezen op het forum over hyperfocaal in stellen en op zoeken dan gaat het van zelf.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=15423" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 24 2014 10:33 pm

Nog handiger een app op je smartphone:
< DoF Calc > Basis calculator - Simpel met wat "fruit-automaat" achtige draaischijven de parameters instellen, en je hebt de juiste uitkomsten.

Er is normaal ook een zeer fraai uitgebreide DOF calculator op Google Play aanwezig - Met aanvullende tabellen (zo uit te lezen) en tevens wat de beeldhoeken van lenzen zijn. Van tijd tot tijd staat die echter niet op Google Play. Omdat die bij wel wel geïnstalleerd is, kon ik overigens wel een update naar de laatste versie doen (kleine bug-fix bij gebruik van een tweede scherm, als je die zou hebben).
Vriendelijke groet, Léon Obers

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » di nov 25 2014 1:05 am

henkk schreef:Kortom, het gaat niet vanzelf maar het kan wel. Ik wacht nog op een camera waarmee je dit allemaal automatisch kunt invoeren ....
Die camera bestaat al jaren. met de Canon 600 en 610 (letter weet ik niet meer) kon je scherpstellen op het verste punt dat scherpgesteld moet zijn en het dichtsbijzijnde punt dat scherp moet zijn. De camera stelde dan de AF in op een punt ertussen in en stelde ook het diafragma dan in.

Probleem met deze methode is dat er dan een COC wordt gebruik van ergens tussen de 1/1200 en 1/1500 van de beelddiagonaal. Ook de meeste dofcalculatoren gebruiken een COC van tussen de 1/1200 en 1/1500 van de beelddiagonaal.

Uitgaande van de D800 en een COC van 1/1500, wordt een lichtpuntje dan over vele pixels verspreid en toch nog als scherp (binnen de scherptediepte) gezien.

Bij een aantal DOFcalculatoren kun je de COC wel zelf kiezen, maar meestal wordt er al een standaard waarde voor een formaat gekozen. Deze standaard waarde ligt dan zeer ver af van het kunnen van de mogelijkheden van de moderne camera. Een COCmet een doorsnede van b.v. 2 pixels zou bij mij dan beter overeenkomen met het kunnen van een camera. Voor een COC van 1/1500 is een 36 Mp camera een beetje overkill. een punt dat nog net als scherp wordt beschouwd wordt namelijk over meer dan 20 pixels ' uitgesmeerd. Voor de hyperfocale berekening geld eenzelfde soort redenatie voor de COC.

Opmerking.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je als scherp definieerd. Maar ik neem aan dat bij een D800 je ook de scherpte wilt gebruiken ie mogelijk is en dan niet de scherpte opzettelijk beperkt met de standaard DOF berekening.

Als je een DOF calculator gebruik wees je dan bewust van welke COC je kiest en pas deze eventueel aan.

Succes,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di nov 25 2014 8:57 am

Met welk diafragma heb jij de eerdere foto's geschoten? In de artikelen die je over dit onderwerp kunt vinden, wordt er met een diafragma tussen f/8 en f/11 gewerkt. Met de eerder genoemde DOF calculator appjes kan je dan een beetje uitvogelen wat je afstand tot het model is. Gezien de camera die je gebruikt, zit je qua hoge iso (als je een hele korte sluitertijd moet hebben) wel goed.
Laatst gewijzigd door Faiz op di nov 25 2014 12:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2014 11:30 am

ben42 schreef: Opmerking.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je als scherp definieerd. Maar ik neem aan dat bij een D800 je ook de scherpte wilt gebruiken ie mogelijk is en dan niet de scherpte opzettelijk beperkt met de standaard DOF berekening.

Als je een DOF calculator gebruik wees je dan bewust van welke COC je kiest en pas deze eventueel aan.
Ook voor een D800 of voor mijn part een FX camera met 100 miljoen pixels geldt dezelfde DOF berekening en dezelfde COC.

DOF-berekeningen zijn namelijk gebaseerd op een vaste maat foto-afdruk en een daarmee corresponderende vaste kijkafstand.

En of je die pakweg 20x25 cm afdruk met een kijkafstand van circa 30 cm nu bekijkt met een door een D700 camera gemaakte opname, een DF, een D600 of een D800, dat maakt voor de scherptediepte ook echt helemaal niets uit. Allen afbeeldingen geven hetzelfde karakter in scherpteverloop.

Maar dat is toch al eens eerder met je door en door, en keer op keer uitgekauwd? En je blijft maar vasthouden aan een eigen interpretatie die afwijkt van de gangbare definities voor scherptediepte. Mogelijk zoek je naar een calculator wat de absolute scherpte aangeeft met wat er met een bepaalde camera überhaupt gemaakt kan worden. Maar dat heeft niets met scherptediepte te maken. Zie eerdere uitgebreide draad daarover (en zo zijn er nog wel wat draadjes te vinden):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=47760" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier een kortere uitleg waar het bij scherptediepte feitelijk om gaat: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 83#p575783" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een variant in de uitleg waar het in de meeste gevallen op uitkomt in vergelijkingen aangaande scherptediepte: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30#p405730" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze geeft ook nog wat extra informatie om te overdenken: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p405754" onclick="window.open(this.href);return false;
Aardig daarin is dat zelfs de COC meestal niet als cirkel wordt bestempeld.
"A circle?
The designation circle of confusion is widely used, but it is rarely correct in the strict sense of the word. For the blur spot will be a circle only in the image center, and that only for a lens used at full aperture. Towards the image periphery, at full aperture, the shape is more like a cat's eye. When a lens is stopped down the blur takes on the shape of the diaphragm opening. A lens with a six-sided diaphragm, for example, comes with a hexagon of confusion....."

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » di nov 25 2014 12:14 pm

Als je de definitie voor scherpte hetzelfde houd kun je dezelfde dof berekening houden. Ook kun je hetzelde glas houden. Iedere keer lees ik hier en op andere plekken dat de scherpte bij modernere camera's meer kritisch beoordeeld wordt. Maar als je inderdaad niet kritischer bent op scherpte kun je dezelfde camera, het zelfde glas en dezelfde dof berekening behouden.

Kies de coc daarom bewust, je mag er rekening mee houden dat camera's veranderen. Dat hoeft niet.

Met een D800 landschaps foto' maken. Met scherstelling op hyperfocale afstand. Met een coc van 1/1500 van de beelddiagonaal. Dan maak je geen optimaal gebruik van de camera. Een punt op oneindig wordt dan over meer dan 20 pixels uitgesmeerd.

Maar ieder mag dat voor zichzelf bepalen. Ik beschrijf alleen maar dat bij de standaard dof berekeningen een afbeelding van een punt wel over erg veel pixels wordt uitgesmeerd. De D800 heeft nu eenmaal meer pixels dan een camera van 10 jaar geleden daar kun je gebruik van maken, maar dat is inderdaad niet verplicht.

Mijn advies blijft daarom; Kies je Coc bewust.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2014 1:54 pm

ben42 schreef:Iedere keer lees ik hier en op andere plekken dat de scherpte bij modernere camera's meer kritisch beoordeeld wordt. Maar als je inderdaad niet kritischer bent op scherpte kun je dezelfde camera, het zelfde glas en dezelfde dof berekening behouden.
Dat komt omdat in 98 van de 100 gevallen mensen in die vergelijking gaan pixel peepen en feitelijk de absolute scherpte gaan beoordelen wat een camera / lenscombinatie in huis heeft. Maar dat heeft niets met scherptediepte maken, maar met absolute scherpte in de mogelijkheden van een camera en lens.

Het is ook precies dat verschil dat iemand op een tentoonstelling grote afdrukken van pakweg 2 x 2,5 meter niet op de doorgaans 3 meter afstand gaat bekijken, maar even pal met zijn neus er bovenop gaat staan om de absolute scherpte te ervaren. En natuurlijk is dat een kik als je met je neus er bovenop ineens nog details ziet die je op 3 meter kijkafstand niet ervoer.

Maar dat is een heel andere discussie. Daar moet je scherptediepte berekeningen volledig buiten laten, want als je dat expliciet wilt gaan uitrekenen geldt voor elke kijkafstand een andere berekening. Maar daar is het de meeste mensen helemaal niet om te doen. Die willen gewoon bij normale beeldafmetingen en normale kijkafstanden een balans in beeld hebben waarvan ze het gevoel hebben dat het prettig in de scherpte/onscherpte loopt. Niet meer niet minder.

En als je voor jezelf het gevoel hebt dat een COC-waarde van 0,03 niet voldoet, neem je simpel die COC waarde iets strakker bijvoorbeeld 0,025 (Leica norm).
ben42 schreef: Je mag er rekening mee houden dat camera's veranderen. Dat hoeft niet.
Zelf heb ik met camera's gewerkt met opnameformaten van kleinbeeld tot en met 8x10 inch vlakfilm, met bijna alles wat er tussen zit. Met betrekking tot workshops, materiaal in handen gehad van digitale camera's van de meest uiteenlopende resoluties Canon, Nikon. Bij foto studio's beeldmateriaal van digitale achterwanden (Leaf, Phase One, Hasselblad) met weer een ander opnameformaat en resolutie.

Het meest frappante met al dat beeldmateriaal is dat ik nooit de indruk heb gehad dat de definities van scherptediepte niet zouden voldoen.
Het is een uitstekende leidraad om te blijven gebruiken :!:

Eerder hierboven haalde je een voorbeeld aan van een Canon camera waarbij je het voorste en achterste scherpstelpunt moest afstemmen, waarbij de camera dan het beste scherpstelpunt bepaalt met het bijbehorende diafragma om de benodigde scherptediepte te kunnen bereiken.

Dat principe van instellen, scherpstelpunt en diafragma bepalen, is manueel om het uit te voeren al bijna zo oud als de fotografie zelf. Het meest geavanceerde elektronische systeem daarvoor ben ik echter tientallen jaren terug tegengekomen bij een Sinar P2 technische camera 8x10 inch - Type E, waar dat allemaal nog eens met perspectivische tilt- en shiftverstellingen werd doorgevoerd, door een combinatie van opmeting van verstellingen met sensoren in de optische bank en als ik me niet vergis een verstelbare sonde op de plaats van het matglas.

Ik ken zelfs persoonlijk een fotograaf die zo'n camera indertijd als eerste in Nederland aanschafte (de "kale"camera kostte indertijd iets van FL 45.000,-), en omdat het gebruik helemaal optimaal was afgestemd op de scherptediepte problematiek en fantastisch werkte, kocht hij er binnen een halfjaar nog een. :!:
Hij verdiende dat in de snellere workflow snel genoeg terug om dat rendabel te maken. Dus ook daar werkte die definities van scherptediepte dus buitengewoon goed en voldeed het waarvoor het is bedoeld. En geloof me, een Nikon D800 is niet vergelijkbaar met 8x10 inch vlakfilm, dat gaat echt nog een stap verder.
Onderste plaatje bij 1988 (camera kwam in 1990 op de markt. Plaatje is van een 4x5 inch versie): http://www.sinar.ch/en/category/history/1984-1988/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu heeft de TS een aantal vragen met betrekking tot scherptediepte voor relatief uiterst eenvoudige plaatjes die hij/zij als voorbeeld laat zien.
Denk je niet dat gewoon het tabelletje, of een appje op een smartphone daarin gewoon meer dan voldoet?
Ik denk het namelijk wel, zonder daar allerlei afwijkende COC waarden daarvoor te moeten instellen of op de pixel nauwkeurig de absolute scherpte te moeten bepalen. Temeer daar het om fashion fotografie gaat. Daar is sfeer, fotografische uitdrukking aanzienlijk belangrijker, dan de hoogste scherpte per pixel.
Het advies om wat simpele proefjes uit te voeren wat @Jumpjiving voorstelt, is ook een uitstekende methode om te ervaren wat scherptediepte doet.

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » di nov 25 2014 2:53 pm

Léon Obers schreef: Denk je niet dat gewoon het tabelletje, of een appje op een smartphone daarin gewoon meer dan voldoet?
Hoe dat voor anderen zit, weet ik niet; bij mij lijkt het redelijk te werken. In het appje "DOF Calculator" (Android) kan het type camera worden ingesteld, de uitkomst is anders voor verschillende cameras. Ik neem maar aan dat er in ieder geval met de beelddiagonaal wordt rekening gehouden.

Wat ik een groter probleem vind, is dat bij veel nieuwe lenzen geen afstandsindicatie meer zichtbaar is. Het wordt op die manier wel een gok om de hyperfocale instelling te vinden.

Heeft iemand dáár misschien nog een slimme truuk voor?
Groet,
Bert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di nov 25 2014 3:54 pm

Het type camera wat je instelt is intern gekoppeld aan de sensor afmeting. Een diagonaal is gerelateerd aan die afmeting.
Controleer het onderaan met de COC-waarde. Kleinbeeld / FX = 0,03, DX formaat 0,02 (je kunt het ook handmatig aanpassen).
Tja, helaas hebben veel AF-lenzen een gebrekkige afstandsschaal en een kort insteltraject.

Trucje dat best redelijk werkt. Bij de camera / lens -----> scherpstelling:
Bepaal het voorste punt wat je scherp wilt hebben, en kijk waar het scherpstel merkteken in de afstandsschaal op uitkomt. Onthouden!
Bepaal het achterste punt wat je scherp wilt hebben, en kijk waar het scherpstel merkteken in de afstandsschaal op uitkomt. Onthouden!
Zet de scherpstelling handmatig met het merkteken nu precies op de helft in fysieke afstand van de ring waar de afstandschaal op aangebracht is.
Dus niet op de helft van de "gegevens" in meters (centimeters) van de afstandschaal maar echt de daadwerkelijke afstand van die ring.

Stel dat de achterste scherpstel markering 12 millimeter verwijdert is vanaf de voorste scherpstel markering,
dan verdraai je de afstandsring ring 6 millimeter (dus er precies tussenin) en kijkt welke afstand erbij hoort.
(Alles staat of valt natuurlijk hoe goed je zicht hebt op die afstandsschaal en of je die verplaatsing goed kunt bepalen.
Een afstandsschaal achter een doorzichtig venster is bijna onmogelijk om praktisch op die wijze te gebruiken).

Dan ga je naar de DOF tabel:
In de DOF-tabel met dat appje draai je aan de afstand "fruitautomaat ring" naar diezelfde afstand,
en zorgt dat ook de brandpunt van de gebruikte lens met het andere schijfje correct is gekozen.

Dan draai je aan de diafragma "fruitautomaat ring" naar een kleinere (of grotere) diafragmawaarde, net zolang
tot je bovenaan links en rechts aan de voorste en achterste scherpstelafstanden komt (Near focus limit - Far focus limit)
zo'n beetje corresponderend met wat je eerst op je camera had afgestemd. Dat is het.
Lees de diafragmawaarde af en breng het over op de camera.

Je zult soms wat kleine correcties moet uitvoeren en een beetje schipperen. Maar dit is de basis om er praktisch goed mee weg te komen.
Soms loop je mogelijk ook aan bereiken of instellingen die praktisch niet haalbaar zijn.
(Met een telelens van 1 meter tot oneindig scherp gaat niet). Zul je dus je fotografische eisen moeten bijstellen.

Voor wie graag de zeer uitgebreide DOF app wil gebruiken die nu niet op Google Play staat. (Is een gratis Android appje).
Vanaf mijn server: http://obers.org/ftp/com.cunningdogsoft ... ulator.apk" onclick="window.open(this.href);return false;
Appje is iets van 600 KB
Vond op internet wel een alternatieve download, maar dat bestand bleek 2,7 Mb te zijn, dus leek mij niet te vertrouwen.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo nov 26 2014 6:30 am

Tjonge jonge wat een diep technische verhalen. Interessant maar ik denk, dat de TS daar niets mee kan.

Functioneler is het om een diafragma trapje te maken.

F1.4 geeft te weinig DOF.
Schroef je diafragma dicht naar f2.8 tot pak em beet f4.
Ik denk dat je er dan al wel bent. Gebruik gewoon je ogen.

Als je makkelijk hyperfocaal wilt kunnen werken doe dit dan met groothoek.
Bij 35 of meer mm houdt het weinig meer over.

Dan kun je de Hyperfocale afstand berekenen met de DOF calculator.
Dan ga je op de betreffende afstand staan van een object. Dan stel je scherp op dat object.
Zet dan de AF op manueel en plak de scherpstelring met een stukje Gaffertape vast tegen het onbedoeld verdraaien. Dat kun je thuis voorbereiden. Bij hyperfocaal werken wil je de maximale scherptediepte en die is afhankelijk van je brandpunt in combinatie met het sensorformaat en het diafragma. Gebruik je daar telkens het zelfde objectief voor kun je simpel een wit puntje op de scherpstelring van je objectief zetten. Stel je hebt een 18mm en hyperfocaal is 3.5M bij f11 dan blijft dat zo. Alleen als de COC veranderd, je dus een ander sensorformaat gaat gebruiken veranderd het. Het is een vaste waarde.
Dan kun je heel simpel een wit puntje met een beetje modelbouwverf en een tandestoker op de scherpstelring zetten bij de focus markering. Dan kun je de volgende keer de f11 instellen en de 3.45M m.b.v. het stipje terug vinden en klaar ben je. Het steekt niet op de mm in de praktijk.

Keep it simple. :wink:

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » wo nov 26 2014 7:09 am

^ +1 :thumbup:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”