Hallo Jaap,
De informatie voor de lenscorrecties zit denk ik in Lens zelf. Deze informatie zou Sigma ook in hun eigen lenzen kunnen stoppen. Voor zover ik weet werkt het momenteel nog niet, maar wie weet.
Wat de AF fine afstemming, een tijdje geleden heb ik mijn camera in Beverwijk opnieuw laten afstellen, met name voor een 1.8 50 mm lens. Daarbij heb ik toen ook mijn Nikon 18-200 meegegeven.
Maar ik maakte mij mij wat zorgen om mijn Sigma lens. Volgens mij was het zo dat ik vooraf heb gecontroleerd of de fine afstelling met deze lens mogelijk was en had onthouden dat dat niet zo was.
Gisteren probeerde ik het weer opnieuw en nu wel. De camera heeft ondertussen wel een software upgrade gehad. (Dus ik weet het nu echt niet meer).
Nikon wil het liefst natuurlijk haar eigen lenzen verkopen. Ze hebben natuurlijk nieuwe ontwikkelingen waarbij zowel objectief als camera een rol spelen. Vreemd objectief fabrikanten zullen altijd een stap achterlopen bij nieuwe ontwikkelingen. En dat er dan iets niet goed functioneerd zoals in de draad beschrijven met de OS van een Sigma objectief, dat komt Nikon best wel goed uit. Ze zullen het volgens mij niet opzettelijk doen, maar als er een issue is, is dit een probleem voor de vreemd merk fabrikant.
Zelf ooit een 'compatibele' Metz flitser gehad, gekocht bij de zaak waar ik ook de Nikon had gekocht. Maar als de batterij van de camera wat zwakker begon te worden dan flitste de flitser af en toe niet. Bij Nikon hoef je natuurlijkniet aan te kloppen dan. De fotozaak waar ik nota bene beiden had gekocht die probeerde de oorzaak ook wat rond te schuiven. Metz kwam toen met een nieuw voetje (M5 ondertussen) die dit probleem onderving. Een verkoper was zo vriendelijke mij te 'matsen' en ik heb dat voetje gekregen. Sindsdien heb ik dan ook een beetje als het even kan koop ik liever Nikon.
(De Metz flitser vond ik beter, maar met het compatibiliteits issue was de flitser dus slechter).
Hallo Danny,
Gelukkig haalt Nikon geen features weg die door de meeste mensen niet gebruikt worden. (Dan zou RAW namelijk ook verdwenen zijn). Dat deze verschillen voor jouw niet van belang zijn, maakt nog niet dat die verschillen voor anderen niet van belang zijn.
Nu weet ik niet welke correcties b.v. gebruikt kunnen worden tijdens het filmen (gebruik ik zelf nauwelijks), maar ik kan me voorstellen dat het dan van belang is dat het wel kan op de camera.
(Dacht dat de D7000 geen lens correcties kan doen tijdens het filmen, maar de D7100 misschien wel ???)
Volgens mij is het zo dat er meer mensen op de wereld gebruik maken van Lens correcties dan er mensen op de wereld gebruik maken van RAW.
Ben