D7100 Sigma 70-200
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
D7100 Sigma 70-200
Ik heb vandaag de D7100 body gekocht samen met de Sigma 18-35 en de Sigma 70-200 en de Hoya HD filter protector.
Ik had een vraag m.b.t CPU lens verhaal.
Ik lees in de handleiding continu over cpu lens etc etc ik ga ervan uit dat de Sigma een cpu lens is maar moet daar nou wat voor ingesteld worden in het menu van de camera of niet.
En zo ja wat zou dan daar de juiste instelling voor zijn?.
Bedankt.
Vr groet
Edwin
Ik had een vraag m.b.t CPU lens verhaal.
Ik lees in de handleiding continu over cpu lens etc etc ik ga ervan uit dat de Sigma een cpu lens is maar moet daar nou wat voor ingesteld worden in het menu van de camera of niet.
En zo ja wat zou dan daar de juiste instelling voor zijn?.
Bedankt.
Vr groet
Edwin
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR
- cezi
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D7100 Sigma 70-200
of de lenzen cpu lenzen zijn is eenvoudig te controleren aan de hand van de aanwezige contacten op de lens, ik vermoed, net als jijzelf, dat het moderne cpu-lenzen zijn;
naar mijn mening hoef je niks in te stellen om de 7100 te 'vertellen' dat je met cpu lenzen werkt, dat 'ziet' de 7100 zelf ook wel
aanvullende instellingen op de 7100 kunnen nuttig zijn als je niet met cpu-lenzen werkt
naar mijn mening hoef je niks in te stellen om de 7100 te 'vertellen' dat je met cpu lenzen werkt, dat 'ziet' de 7100 zelf ook wel

aanvullende instellingen op de 7100 kunnen nuttig zijn als je niet met cpu-lenzen werkt
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
-
- Forumlid
Mmm ok bedankt
Ze hebben het over CPU en G en D lenzen vandaar dat het voor mij wat onduidelijk is.
Bedankt
Ze hebben het over CPU en G en D lenzen vandaar dat het voor mij wat onduidelijk is.
Bedankt
- cezi
- Forumlid
succes met je nieuwe aanwinst,
heb er zelf ook een en ben er zeer content mee,
mijn mooiste camera tot nu toe!
heb er zelf ook een en ben er zeer content mee,
mijn mooiste camera tot nu toe!
Laatst gewijzigd door Cyrus op di dec 02 2014 9:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
-
- Forumlid
Als ik een foto heb geschoten vind ik het prettig om ca 2a3 seconden een voorbeeld te zien in het scherm nu blijft die gewoon donker.
Als ik de foto wil zien moet ik eerst op play teken drukken.
Is dat niet in te stellen zodat die dat laat zien in het schermpje?
Bedankt
Als ik de foto wil zien moet ik eerst op play teken drukken.
Is dat niet in te stellen zodat die dat laat zien in het schermpje?
Bedankt
- LJ-Jochem
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ja dat is in te stellen. Weet zo even niet uit mijn hoofd waar het staat in het menu maar daar heb je een handleiding voor
Persoonlijk vind ik de auto preview niet fijn. De knoppen voor o.a je ISO instelling zit gedeeld met de inzoom funktie van de preview. Daardoor gebeurde mij het weleens dat ik dacht de ISO te veranderen maar in werkelijkheid aan het in zoomen was op de zo juist gemaakte foto. Heel irritant.
Maar veel plezier met de D7100. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met de 70-200mm (F2.8?). Ik overweeg deze namelijk ook aan te schaffen naast mijn 18-35mm F1.8 (subliem objectief icm D7100
)

Persoonlijk vind ik de auto preview niet fijn. De knoppen voor o.a je ISO instelling zit gedeeld met de inzoom funktie van de preview. Daardoor gebeurde mij het weleens dat ik dacht de ISO te veranderen maar in werkelijkheid aan het in zoomen was op de zo juist gemaakte foto. Heel irritant.
Maar veel plezier met de D7100. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen met de 70-200mm (F2.8?). Ik overweeg deze namelijk ook aan te schaffen naast mijn 18-35mm F1.8 (subliem objectief icm D7100

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: wat voor lens
Beste Edwin,
Als je bij pagina 296 van het handboek komt, zie je leerzame plaatjes en een verhandeling over welke lenzen wel en niet op jouw nieuwe aanwinst passen.
Groeten, Gijs
Als je bij pagina 296 van het handboek komt, zie je leerzame plaatjes en een verhandeling over welke lenzen wel en niet op jouw nieuwe aanwinst passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ben42
- Moderator
Playback menu image review ON.
Wat compatibiliteit van lenzen.
Sigma doet heel erg zijn best om de lenzen compatibel te maken en te houden. In de Nikon documentatie zul je over het algemeen geen beschrijvingen vinden van welke vreemd merk lenzen compatibel zijn.
Moderne Sigma lenzen zijn (bijna) allemaal cpu lenzen, dit geeft nog niet de garantie dat ze bij toekomstige camera's of zelfs bij toekomstige software updates compatibel zullen blijven werken. In de praktijk is er zelden een probleem, maar er zijn wel eens wat issue's geweest.
Voor dit soort gevallen heeft Sigma zelf een mogelijkheid om de cpu in de lens te 'upgraden'.
Ben
Wat compatibiliteit van lenzen.
Sigma doet heel erg zijn best om de lenzen compatibel te maken en te houden. In de Nikon documentatie zul je over het algemeen geen beschrijvingen vinden van welke vreemd merk lenzen compatibel zijn.
Moderne Sigma lenzen zijn (bijna) allemaal cpu lenzen, dit geeft nog niet de garantie dat ze bij toekomstige camera's of zelfs bij toekomstige software updates compatibel zullen blijven werken. In de praktijk is er zelden een probleem, maar er zijn wel eens wat issue's geweest.
Voor dit soort gevallen heeft Sigma zelf een mogelijkheid om de cpu in de lens te 'upgraden'.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- DannySan
- Clublid
Er zijn - zelfs na de laatste update van de D7100 - nog steeds issues met Sigma lenzen.
Ik heb de 17-50 f/2,8 OS en daarvan blijft nog steeds de OS 'hangen' een aantal seconden en ook het 'scrollen' door een afbeelding bij inzoomen op de camera gaat niet soepel.
Niet onoverkomelijk, maar wellicht vermelden waard.
De image preview is iets wat ik juist meteen UIT heb gezet, dan zit je met je neus tegen de camera aan in een concertzaal foto's te maken en komt elke keer dan scherm vlak voor je toet in vol ornaat 'tot leven' na elke foto.
Ik wil de foto zien wanneer IK dat wil (en het bespaart nog batterijstroom ook
Ik heb de 17-50 f/2,8 OS en daarvan blijft nog steeds de OS 'hangen' een aantal seconden en ook het 'scrollen' door een afbeelding bij inzoomen op de camera gaat niet soepel.
Niet onoverkomelijk, maar wellicht vermelden waard.
De image preview is iets wat ik juist meteen UIT heb gezet, dan zit je met je neus tegen de camera aan in een concertzaal foto's te maken en komt elke keer dan scherm vlak voor je toet in vol ornaat 'tot leven' na elke foto.
Ik wil de foto zien wanneer IK dat wil (en het bespaart nog batterijstroom ook

Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- LJ-Jochem
- Clublid
- Contacteer:
Toevallig was ik gisteravond bij Sigma Benelux op bezoek tijdens de lenzenproeverij die ze met regelmaat organiseren. Daar werd verteld dat alle objectieven uit de nieuwe lijn, C(ontempory), A(RT) en S(ports), die nu uit de fabriek in Japan rollen allemaal aangesloten kunnen worden op een USB dock waarmee je de firmware van de lens kan updaten. Als Nikon wat veranderd in hun camera firmware of een compleet nieuwe body uitbrengt dan volgt Sigma later met hun aanpassing op hun objectief firmware. Deze firmware is vrij veel aan updates onderhevig begreep ik. Daarnaast kun je met het USB dock ook front- en backfocus problemen verhelpen en je objectief vs. body tunen zeg maar.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Raar dat de Sigma lens firmware aangepast moet worden voor nieuwe bodies. Volgens mij heeft Nikon sinds de introductie van elektronische objectieven helemaal niets aan het communicatieprotocol tussen lens en camera veranderd.
- ben42
- Moderator
Ator kun je aangeven wat de bron is van die informatie?
Voor zover ik weet heeft Nikon nooit wat gepubliceerd over de communicatieprotocollen.
Vreemd merk fabrikanten verkrijgen volgens mij hun kennis door reverse enginering.
Bij reverse enginering is het vrijwel onmogelijk om alle aspecten van een communicatieprotocol mee te nemen.
Laat staan als dit ook nog eens veranderd.
Bij recentelijke verandering van software bleken ineens een aantal vreemd merk batterijen niet meer te functioneren.
Nikon gaf aan dat de verandering een verbetering was.
Kwade tongen spraken van dat Nikon de verandering had ge-engineerd zodat vreemd merk batterijen niet meer goed zouden functioneren.
Voor zover ik weet hebben ze dit nog niet opzettelijk gedaan bij vreemd merk objectieven. Maar de mogelijkheid is er wel.
Ben
Voor zover ik weet heeft Nikon nooit wat gepubliceerd over de communicatieprotocollen.
Vreemd merk fabrikanten verkrijgen volgens mij hun kennis door reverse enginering.
Bij reverse enginering is het vrijwel onmogelijk om alle aspecten van een communicatieprotocol mee te nemen.
Laat staan als dit ook nog eens veranderd.
Bij recentelijke verandering van software bleken ineens een aantal vreemd merk batterijen niet meer te functioneren.
Nikon gaf aan dat de verandering een verbetering was.
Kwade tongen spraken van dat Nikon de verandering had ge-engineerd zodat vreemd merk batterijen niet meer goed zouden functioneren.
Voor zover ik weet hebben ze dit nog niet opzettelijk gedaan bij vreemd merk objectieven. Maar de mogelijkheid is er wel.
Ben
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat zuig ik uit mijn duim
De allereerste Nikon cpu objectieven werken nog prima met de allerlaatste bodies. Het lijkt me dus sterk dat ze iets aan het protocol veranderd hebben anders zouden oudere Nikon objectieven ook aangepast moeten worden. Het zal hoogstens wat uitgebreid zijn.

De allereerste Nikon cpu objectieven werken nog prima met de allerlaatste bodies. Het lijkt me dus sterk dat ze iets aan het protocol veranderd hebben anders zouden oudere Nikon objectieven ook aangepast moeten worden. Het zal hoogstens wat uitgebreid zijn.
- ben42
- Moderator
Natuurlijk zal Nikon inspanning steken in hun lenzen assortiment compatibel te houden. Dat zullen ze bij elke verandering ook zeker testen. Voor vreemdmerk lezen zullen ze deze inspanning niet plegen. Eventueel zullen ze voor oude lenzen b.v. uitzonderingen inbouwen, ook dit zullen ze niet doen voor vreemdmerk objectieven.
Verder is het zo dat de camera bepaalde functies wel heeft met Nikon lenzen, maar niet met vreemdmerk lenzen.
Natuurlijk zal een merk als Sigma proberen zo compatibel mogelijk te zijn, maar zullen daarbij altijd en stapje achter lopen.
Ben
Verder is het zo dat de camera bepaalde functies wel heeft met Nikon lenzen, maar niet met vreemdmerk lenzen.
Natuurlijk zal een merk als Sigma proberen zo compatibel mogelijk te zijn, maar zullen daarbij altijd en stapje achter lopen.
Ben
- Boem
- Clublid
Ik heb, met dezelfde combinatie van d7100 met sigma 17-50, dezelfde ervaring als DannySan. Super lens op super body, maar leidt tot vreemde kleine 'bugs', zoals inderdaad ook met scrollen in ingezoomd beeld. Ook bijzonder is dat bij mij het beeld op de camera met de sigma lens pas verdwijnt na (half) indrukken van de ontspanknop.